UKLETI PROJEKT

Priprema se proizvodnja divovskih letećih brodova: Rusi oživljavaju 'kaspijske monstrume', hladnoratovska čuda tehnike

Orljonok i Lunj letjeli su nisko iznad površine pa su izbjegavali radare, a mogli su doseći brzinu do 500 km/h
 Igor Kolokov

ZAGREB - Ruska vojna industrija priprema obnovu proizvodnje gigantskih letećih brodova - “ekranoplana” - koji su svojedobno u vrijeme hladnog rata izazivali uznemirenje i paniku na Zapadu gdje su prozvani - “kaspijski monstrumi”, prema jezeru gdje su u sovjetsko vrijeme bili stacionirani.

Radi se o “letećim objektima”, mješancu broda i zrakoplova, koji je letio na malim visinama (od jednog do 10 metara) uz površinu mora ili jezera te je mogao vrlo brzo na velike udaljenosti prebaciti veliki broj vojnika (oko sto) i vojne tehnike (amfibije, tenkove, oklopna vozila), a zbog leta na tako niskim visinama nije bio uočljiv na radarima.

Osim toga, bili su vrlo efikasni jer su vojnici i tehnika mogli istodobno izlaziti i kroz “kljun” i “rep”. Ti monstrumi “brod-avioni” bili su nepoznanica za NATO. Prvi su projekti bili načinjeni sredinom prošlog stoljeća, ali nikad nije došlo do masovne proizvodnje, mada su izrađena dva prototipa (po nekoliko komada) transportnog “ekranoplana” “Orljonok” i jedan primjerak raketonosca “Lunj”. Oni su bili u sastavu 236. divizije kaspijske sovjetske pomorske flote.

Inače, prvi prototip doživio je nesreću 1969. godine prilikom slijetanja po gustoj magli, a ni drugi, usavršeni model, nije imao sreće jer se i on srušio (greškom pilota) prilikom ispitivanja početkom 80-ih.

No, sreće nije imao ni daljni razvoj “ekranoplana” jer se i 1992. srušio prilikom ispitivanja Orljonok S-21, pa je na neko vrijeme bilo obustavljen rad na “kaspijskim monstrumima” te su drugi primjerak odnijeli na rezalište, a treći trune na dokovima akumulacijskog jezera Himki. No, sada se u tajnim vojnim projektantskim biroima razrađuju nacrti za “ekranoplan” od 50 do 600 tona težine kako za ratne tako i civilne potrebe, koji bi se možda pojavili već 2016. godina, a kasnije, ukoliko se pokaže da su iskoristivi, išlo bi se i na razradu dodatnih teškaša do čak tri tisuće tona.

Trenutno postoji pokazni model “Avangard 5”, za pet osoba, ali ponovno se dorađuje Orljonok i Lunj čija bi brzina mogla dostizati 463 km na sat.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. rujan 2024 05:27