Pojavom novih digitalnih platformi i formata, oglašavanje se značajno promijenilo. TikTok, popularna društvena mreža, postala je ključno odredište za marketinške kampanje, dok su tradicionalnije reklame i dalje prisutne na televiziji.
Kao i tradicionalne televizijske reklame, TikTok sadržaj služi svrsi digitalnog oglašavanja i promocije, no značajno se razlikuje u pogledu formata, produkcije, publike, interakcija, a i samih troškova. Kako bi ti pogledi bili jasniji, u nastavku navodimo njihove ključne razlike i zašto je bitno ne preklapati jedan način oglašavanja s drugim.
1. Format i Dužina
TikTok videa su najčešće kratkog trajanja, od 15 sekundi do 3 minute. Važno je unutar tih par sekundi na neformalan i autentičan način prenijeti određenu poruku. Videa su često brza i dinamična, s fokusom privlačenja pažnje u prvih 3 sekunde. Kako je TikTok platforma optimizirana za mobilne uređaje, sva TikTok videa su vertikalnog formata (9:16), iako se u zadnje vrijeme platforma prilagođava horizontalnim formatima i dužem trajanju videa, kako bi se približili svojim konkurentima.
TV reklame imaju sličnu dužinu trajanja kao TikTok video, no trude se zadržati u okvirima do 1 minute, ovisno od budžeta i kampanje. Uvijek se snimaju u horizontalnom formatu (16:9) koji je standard za televizijske ekrane i detaljnije kadrove, te je vrlo bitno da imaju narativnu strukturu, s jasnim početkom, sredinom i krajem, jasnim marketinškim ciljevima, te kako bi gledaoce povezale s brendom. S obzirom na količinu sadržaja koje ljudi svakodnevno konzumiraju, sve reklame imaju očiti razlog svog postojanja i mogu biti prodajnog karaktera koliko god to žele.
S druge strane, TikTok sadržaj nekog brenda mora biti što manje reklaman, kako bi se svidio publici.
2. Troškovi i Produkcija
Na TikToku je važno promovirati autentičan sadržaj jer TikTok korisnici cijene prirodnost i kreativnost više nego profesionalnu produkciju, koju TVC reklame nude. Zbog toga produkcija TikTok videa može biti relativno jeftinija, često snimljena pomoću pametnih telefona i jednostavnih aplikacija za uređivanje. Jedino što se od TikTok kreatora očekuje jest brže kreiranje i objavljivanje sadržaja, kako bi bili u korak s najnovijim trendovima, te reagirali na viralne izazove i memove u realnom vremenu.
Fokus TVC reklama je na visokokvalitetnoj produkciji, koja mora stvoriti impresivne i trajne vizuale koji ostavljaju jak utjecaj na gledatelje. Zbog toga TVC reklame često zahtijevaju profesionalne produkcijske timove, visoku tehničku opremu i značajan budžet. Sama produkcija TVC reklama može trajati tjednima ili mjesecima, ovisno od koncepta do emitiranja TV sadržaja.
Bitno je shvatiti da za objavljivanje jednog TikTok videa jedan TikTok kreator mora biti scenarist, producent, glumac, tehničar za rasvjetu i zvuk, kostimograf, vizažist, narator, montažer videa, te još brojne uloge, što za snimanje jedne TVC reklame radi više osoba, tj. jedan cijeli produkcijski i post produkcijski tim i to nekoliko mjeseci, dok jedan TikTok video izađe na vidjelo u roku manjem od tjedan dana.
3. Publika
Publika koja se okuplja na TikToku je vrlo različita, iako najviše prevladava generacija Z i milenijalci, koji traže konstantnu zabavu, prate sve trendove i uživaju u viralnom sadržaju. TikTok publika cijeni kreativnost i humor u sadržaju. Oni više vole neformalna i spontana videa koji odražavaju njihov svakodnevni život. Također su skloni brzim promjenama i novim trendovima.
Prilikom stvaranja sadržaja za TVC reklame, stručnjaci TV reklama većinom osmišljavaju sadržaj za širu publiku, uključujući sve starosne grupe. Ovisno o samoj kampanji TVC reklame često znaju ciljati na specifične demografske grupe. Gledatelji TVC reklama većinom očekuju visoku produkciju, kvalitetne vizuale i jasnu poruku proizvoda ili usluge. Oni su navikli na tradicionalni format oglasa koji se fokusira na informiranje i uvjeravanje gledatelja da kupe proizvod ili uslugu.
TikTok publici nije važno hoće li TikTok kreator imati uprljanu majicu ketchupom dok prepričava svoja iskustva s godišnjeg odmora u svom vlogu, dok jednom gledatelju TVC reklame ta slika neće biti prihvatljiva, osim u slučaju reklame sredstva za uklanjanje mrlja.
4. Interakcija
TikTok platforma nudi visoko interaktivan angažman kroz lajkove, komentare, dijeljenje video sadržaja i dueting. Publika na TikToku brzo reagira na aktualne trendove i izazove, a većina korisnika rado sudjeluje u interaktivnim kampanjama. Ova dinamična interakcija omogućava brzu prilagodbu sadržaja prema interesima korisnika, što dodatno povećava njihovu angažiranost.
S druge strane, interakcija s gledateljima TVC reklama je prilično pasivna jer gledatelji nemaju mogućnost direktnog reagiranja na reklamu u stvarnom vremenu. Gledatelji TVC reklama su navikli na linearan prikaz oglasa tijekom gledanja televizijskih programa. Ograničena interaktivnost TVC reklama često rezultira manjim angažmanom publike, što može smanjiti učinkovitost marketinških kampanja u usporedbi s digitalnim platformama poput TikToka.
TikTok videa i TVC reklame predstavljaju dva različita pristupa marketingu i komunikaciji s publikom. Dok TikTok nudi brz, interaktivan i trendovski sadržaj koji privlači mlađe generacije, TVC reklame pružaju širok doseg i profesionalno izrađene poruke namijenjene široj publici. Razumijevanje ovih razlika ključno je za brendove i marketinške stručnjake koji žele optimizirati svoje strategije i efikasno doprijeti do svoje ciljne publike.
Vrlo je bitno zapamtiti da su ovo dva različita oblika oglašavanja i oba trebaju biti prilagođena formatu koji najviše odgovara mediju za kojeg su namijenjeni, u ovom slučaju na platformi i televiziji. Objavljivanje reklamnog materijala na TikToku nikada ne prolazi dobro, tako da, ako želite ostaviti jak utisak na svoju online publiku, prilagodite sadržaj platformi.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....