ALTERNATIVNA GORIVA

Habijan potpisao odluku, već je spremno 30 milijuna eura: Hrvatska dobiva prve punionica na vodik

Za punionice vozila na vodik spremno proračunskih 30 milijuna eura, 50 posto iznosa dostupno već 2024.

Ilustracija: Električni auto na punjaču, Francuska

 Profimedia/Directphoto Collection/alamy/alamy/profimedia

Država će izgradnju punionica za vozila na vodik subvencionirati s bespovratnih 30 milijuna eura, od čega će 15 milijuna eura biti stavljeno na raspolaganje već ove godine, proizlazi iz odluke o poticajima za korištenje vozila na vodik koju je ministar gospodarstva i održivog razvoja Damir Habijan objavio u četvrtak.

U planu je, prema istome izvoru, izgradnja šest punionica za automobile i kamione na vodik čije će lokacije biti poznate nakon sprovedenog javnog natječaja i zaprimanja ponuda tvrtki zainteresiranih za subvencije te odluka o njihovom (ne)prihvaćanju. S obzirom na to da država planira već ove godine potrošiti pola predviđenog iznosa za spomenute subvencije, na raspisivanje javnog natječaja za ponude tvrtki ne bi trebalo dugo čekati.

Država je spremna izgradnju punionice za automobile poticati s maksimalnim iznosom od dva milijuna eura, dok je za kamione ‘prag‘ 3,5 milijuna eura. Dio budžeta u očekivanom natječaju bit će ponuđen i za izgradnju punionica za električna vozila, ali samo ako je struja za punionice dobivena iz obnovljivih izvora energije.

- Najviši iznos potpore koji se može dodijeliti sukladno ovom programu za izgradnju infrastrukture za punjenje cestovnih vozila električnom energijom po jednom punjaču iznose 80 000 eura - navodi se u odluci ministra Habijana.

Hrvatska trenutno nema nijednu javnu punionicu za vozila na vodik, a planiranih šest moralo bi biti u funkciji do 2026..Budući da se u proizvodnji vodika također koristi električna energija, tvrtke koje će dobiti poticaje za izgradnju punionica za vozila na vodik morat će, prema odluci Ministarstva, do 2035. osigurati električnu energiju iz obnovljivih izvora energije.

Kada su u pitanju prihvatljive lokacije za instaliranje punionica za vozila na vodik, Ministarstvo je izbor ograničilo na domaće prometnice koje su dio TEN-T mreže Europske unije. Riječ je, među ostalim, o autocestama Varaždin-Zagreb, Zagreb-Rijeka i Zagreb-Split. Budući da je vodik u energetici sagledan kao najprihvatljivije gorivo za okoliš prije svega u javnom prijevozu, u odluci o poticajima za punionice na vodik naznačeno je kako će se subvencionirati i punionice javnih prijevozničkih tvrtki.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. travanj 2024 09:44