Ako u Hrvatskoj ove godine odlučite kupiti automobil na struju ili vodik, Fond za za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost subvencionirat će kupnju vašeg vozila u iznosu do 9000 eura. Ova ponuda ne vrijedi za kupnju rabljenih automobila.
Fizičke osobe moći će ostvariti sredstva za kupnju najviše jednog vozila, a najviše učešće s kojim Fond može sudjelovati u kupnji je 40 posto.
Da budemo precizniji, subvencije za električna vozila kreću se od 2000 do 9000 eura, ovisno o modelu. Za plug-in hibride subvencije iznose 5000 eura, a vozila na vodik subvencionirat će se sa 9000 eura.
No, prije nego što subvencije krenu, Fond je iskazao javni poziv za iskaz interesa proizvođačima, predstavničkim uredima, generalnim zastupnicima ili uvoznicima motornih vozila. Dakle, onima koji su zainteresirani da energetski učinkovita vozila koja proizvode, odnosno vozila proizvođača koja zastupaju budu uključena u provedbe navedenih mjere poticanja kupnje energetski učinkovitih vozila.
- Cilj ovog poziva je prikupiti bazu energetski učinkovitih vozila i prodajnih mjesta raspoloživih za provođenje mjer. eOve godine osigurali smo rekordan iznos od 15 milijuna eura. Za osobna vozila poticaj će biti tek nešto neznatno manji nego prošlih godina - elaboriraju iz Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost.
Rok za prijavu na ovaj poziv počeo je 26. veljače 2024. u 9 sati, a završava 11. ožujka 2024. godine u 16 sati. Nakon poziva za iskaz interesa izradit će se baza energetski učinkovitih vozila i prodajnih mjesta raspoloživih za provođenje mjere u skladu s predviđenim planom i dinamikom provedbe mjere. Prijava zastupnika vrši se elektroničkim putem, odnosno registracijom na mrežnoj aplikaciji.
Nakon što zastupnici prijave prodajna mjesta, ona su obvezna provesti postupak registracije svojeg korisničkog računa. Za Fond su opravdani troškovi kupovine vozila samo na prodajnim mjestima koje je izvršilo prijavu na gore spomenuti javni poziv Fonda.
Nevolje sa subvencijama
S ciljem poticanja čistijeg transporta u Hrvatskoj i smanjenja onečišćenja zraka, Hrvatska je još 2014. godine pokrenula projekt Vozimo ekonomično, kroz koji se građanima i tvrkama dodjeljuju bespovratna sredstva za kupnju energetski učinkovitijih vozila. No Hrvatska ima samo 2,9 posto električnih vozila, dok je prosjek Europske unije za 2023. 14,6 posto ukupno registriranih električnih vozila.
Zato je od 2014. do 2020. godine Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost sa 153 milijuna kuna sufinancirao je nabavu više od 4500 energetski učinkovitijih vozila (električnih, hibridnih te plug-in hibridnih vozila). Prema podacima Centra za vozila Hrvatske, evidentan je porast električnih i hibridnih vozila u posljednjih nekoliko godina. U 2020. bilo je registrirano više od 1300 električnih i plug-in hibridnih vozila, a u 2021. broj takvih automobila premašio je 4200.
No, podaci europske udruge proizvođača automobila (ACEA) s kraja prošle godine pokazuju da je prvi put u gotovo godinu i pol prodaja električnih automobila pala za 17 posto. U Hrvatskoj je prodaja električnih automobila u prosincu pala za malo više od 17 posto. No, ono što valja naglasiti jest da su velik rast prodaje zabilježili hibridni modeli, i to za 53,8 posto.
Analitičare sektora najviše zabrinjava situacija na njemačkom tržištu automobila, najvećem u Europi. Tamo je u usporedbi s prosincem 2023. prodaja novih električnih vozila u siječnju pala za 54,9 posto, a prodaja plug-in hibrida za 19,6 posto. Da stvari po tvorce zelenih politika budu gore, u Njemačkoj je prodaja benzinca zabilježila rast od 9,1 posto, dizelaša od 9,5 posto, a vlada je u prosincu i ukinula program subvencija za električna vozila.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....