Prošlog je tjedna publika zagrebačkog Hrvatskog narodnog kazališta imala priliku uživati u repriznoj izvedbi svevremenskog klasika "Labuđe jezero", ponovno oživljenog na pozornici pod vodstvom ukrajinskog koreografa Vladimira Malakhova, jedne od najvećih svjetskih plesačkih zvijezda i jednog od najetabliranijih baletnih koreografa.
HNK ovog ožujka ljubiteljima kvalitetnih kulturnih sadržaja donosi još pet datuma rezerviranih za revival "Labuđeg jezera" skladatelja Petra Iljiča Čajkovskog, jednog od najpopularnijih i najčešće izvedenih baleta, a publiku, po svemu sudeći, očekuje vrhunska plesna poslastica. Jer ako je izvedbi zeleno svjetlo dao čovjek kojeg se prozivalo "plesačem stoljeća", bolja nam preporuka nije potrebna.
"Premijera u Zagrebu je dobro prošla. Zadovoljan sam", kazao je Malakhov, koji je na ovom projektu prvotno radio 2017. godine. Ovoga se puta ukrajinski baletni umjetnik vratio kako bi izbrusio svoje "Labuđe jezero" nakon pandemijske stanke u izvođenju i reprizama.
Povjerena mu je uloga koreografa i vođe ansambla "Labuđeg jezera", a zbog svoje je ekspertize bio zadužen da provjeri je li sve na svome mjestu, odobri nove plesače u podjeli te radi s dvjema postavama baleta.
Zagreb se, doznajem, pokazao kao dobar domaćin uz kojeg se gost osjeća ugodno, k'o doma.
"Sve mi se sviđa u Zagrebu. Ljudi, hrana... Ovdje imam stan u kojem boravim svaki put kada dođem", objašnjava Malakhov, koji je kraj svog boravka u našem glavnome gradu obilježio baletnim classom u organizaciji rumunjskog baletnog umjetnika, nekadašnjeg člana ansambla zagrebačkog HNK Georgea Alexandrua Baldovina, osnivača baletne škole za rekreativne i neprofesionalne plesače Baldovin Ballet Zagreb.
Dvanaest plesačica rekreativki i amaterki dugogodišnje je vježbanje baleta okrunilo vježbom pod vodstvom proslavljenog bivšeg solista i umjetničkog ravnatelja Berlinskog baleta.
Duhovite pošalice, osmijeh, blagi glas i disciplina, asocijacije su koje prve padaju na pamet na spomen Malakhovljeva classa.
Iznenađujuće je blag, pomislila sam dok sam pažljivo proučavala njegov stil podučavanja. Učitelji baleta na glasu su kao strogi i oštri. Enigmu je brzo razriješio Malakhov.
"Danas sam bio malo mekši. Inače sam strog. Volim disciplinu. Bitno mi je da plesači precizno slijede moje upute. Pokušavam motivirati i posložiti plesače. Djelujem ovisno o situaciji. Nekad ona zahtjeva da ih podignem, nekada da ih smirim", pojašnjava Malakhov, koji je vrlo ugodan, ljubazan i pristupačan sugovornik.
"Volim podučavati, otkrivati nove stvari, prenositi znanje koje sam stekao u raznim kompanijama radeći s raznim plesačima", kaže Malakhov. A iskustva mu ne nedostaje. Plesao je u Europi, Americi, Japanu... Susreo se tako i s različitom publikom.
"Svaka publika ima drugačiju reakciju na izvedbu. Publike se ne mogu niti usporediti. Razlike su velike. U Japanu nakon izvedbe silni ljudi čekaju autogram, u Beču i Stuttgartu je interes velik, dok u Zagrebu plesače ne čeka nitko. Izvedba završi, a vani nema nikoga. Razni krajevi imaju različite tradicije", objašnjava. "Ja volim da mi ljudi priđu", dodaje s osmijehom.
Je li balet primarno umjetnost ili disciplina?
"Za mene je balet više disciplina. Volim da je sve organizirano", kaže.
Koja je vrijednost, ljepota plesa?
"Svaki pojedinac mora otkriti koja je vrijednost plesa za njega. Svatko ima svoj odgovor. Za mene je ples život. Zato sam mu se u potpunosti posvetio i napravio sve da ostvarim ciljeve koje sam nekoć postavio. Ples je pun iznenađenja i nepredvidljiv. Ponekad i ljudi s manje talenta mogu biti iznimno karizmatični i neočekivano oduševiti publiku", kaže Malakhov.
Sam Malakhov je zahtjevna publika. Teško ga je oduševiti, tvrdi. "Nekad se na audicijama pojavi mnogo plesača, a ja ne uzmem nikoga. Bolje je čekati da dobiješ najbolje. Jedne godine rajčica bogato rodi, druge godine pak uopće ne rodi. Tako je i s plesačima. Nekad ima puno dobrih dečkiju, nekad puno dobrih cura.
Plesač naprosto mora dati najbolje od sebe. Ako si bolestan, prijavi to, ali nemoj dolaziti takav na pozornicu jer te to stavlja pod veliki pritisak. Publika izvedbu plaća pa, dok nastupa, plesač mora uživati i usrećiti publiku, a kasnije se može vratiti rješavanju vlastitih problema", jasan je Malakov koji kaže da mu je cilj da se gledatelju izvedba toliko svidi da to iskustvo poželi ponoviti.
Hrvatski bi balet, kaže, profitirao od veće financijske potpore.
"Umjetnost je uvijek na zadnjem mjestu. To nije pošteno. No, u balet se ulaže još manje nego u neke druge grane umjetnosti. Trebalo bi ravnopravnije rasporediti proračun. To je fair play", zaključuje.
Malakhov, koji je svu svoju pažnju usmjerio na ples i nije htio komentirati trenutačna geopolitička zbivanja, kaže da se zasad ne planira vratiti u Zagreb. Ipak, nadamo se da "Labuđe jezero" neće biti posljednji hrvatski projekt s potpisom ovog plesnog velikana.
Pitamo ga i za rat u Ukrajini, temu je nemoguće izbjeći. O ratu, kaže, ne želi.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....