Pier Giorgio Morandi, novi počasni šef dirigent Opere zagrebačkog HNK, maestro je svjetske karijere koji je obišao pozornice od milanske Scale, preko moskovskog Boljšoja, do njujorškog Metropolitana, surađujući i s najvećim svjetskim pjevačima, pa i s kontroverznom Ruskinjom Annom Netrebko, koju se mjesecima proziva za bliskost s Putinom.
Dana 28. listopada Morandi će imati svoju prvu zagrebačku premijeru, dirigirat će "Nabuccom" u režiji Giancarla del Monaca, gdje naslovnu ulogu pjeva miljenik zagrebačke publike, bariton Ljubomir Puškarić.
Nije mu to prvi put da radi u zagrebačkom HNK, maestro Morandi je dirigirao prošle sezone jednom od repriza Verdijeva "Trubadura", nakon čega je počeo pregovarati za angažman u Zagrebu.
Karijera talijanskog maestra išla je ovim putem: bio je deset godina glavni oboist u Orkestru milanske Scale, studirao je kompoziciju na Konzervatoriju Giuseppe Verdi u Milanu. Tijekom godina provedenih u Scali bio je asistent čuvenog maestra Riccarda Mutija, kasnije Giuseppea Patanèa, učeći pritom najskrivenije tajne bogate talijanske operne tradicije. Godine 1987. studirao je u SAD-u, mentori su mu bili Leonard Bernstein i Seiji Ozawa. Bio je glavni gostujući dirigent u Budimpeštanskoj nacionalnoj operi, kasnije glavni gostujući dirigent Helsingborškog simfonijskog orkestra i Kraljevske opere u Stockholmu.
Prva oboa u Teatru alla Scala
Kao gostujući dirigent djeluje od 1990. u velikim opernim kućama diljem svijeta, kao što su Nacionalno operno kazalište u Seulu, Colon u Buenos Airesu, Kraljevska opera u Stockholmu, Deutsche Oper u Berlinu, Wiener Staatsoper, Macerata Opera Festival, Arena di Verona, Puccini Festival, Kineski nacionalni centar izvedbenih umjetnosti u Pekingu, New National Theatre u Tokiju, Boljšoj teatar u Moskvi i Metropolitan opera u New Yorku.
- Reći ću ovako: svirao sam prvu obou u Teatru alla Scala deset godina, a zatim, nastavljajući svoju dirigentsku karijeru, imao sam priliku vratiti se u Milano kao dirigent i ponovno pronaći pravi verdijanski zvuk koji samo orkestar milanske Scale može proizvesti. Posrijedi je zvuk bogat u mekoći harmonijskog raskoša između različitih dijelova orkestra, gudača, drvenih i limenih puhača, kojeg sam pronašao dirigirajući ‘Aidom‘, ‘Macbethom‘ i ‘Don Carlom‘, kao i svijetla i čista boja orkestra u belkantističkom repertoaru, u ‘Luciji di Lammermoor‘.
Ali očito i Wiener Staatsoper i Metropolitan u New Yorku mjesta su fantastičnih orkestara gdje je umjetnička kvaliteta vrlo visoka, sa svih točaka gledišta, i gdje sam se jako dobro snašao, kako glazbeno, tako i profesionalno i ljudski - govori maestro Morandi.
Operna sredina kao što je zagrebačka Opera dobila je čast imati počasnog šefa dirigenta koji nadahnuto i iz iskustva pripovijeda o nijansama u milozvučju najvećih svjetskih orkestara, no koji su njegovi motivi za boravak u Zagrebu, pitamo.
Međunarodno iskustvo
- U siječnju ove godine imao sam priliku doći ovdje u Zagrebu dirigirati Verdijevim ‘Trubadurom‘. Imao sam odmah jedan dobar osjećaj, u kontaktu sa svim umjetnicima, uvidjevši dobar potencijal i Orkestra i Zbora. Na upit da li bi mi bilo zadovoljstvo i jesam li u mogućnosti ostati u kazalištu na mjestu glavnog dirigenta, s obzirom na moje druge obaveze, ponudu sam prihvatio s velikim zadovoljstvom. Moja je namjera pridonijeti HNK međunarodnim iskustvom, a time povećati i generalni nivo Hrvatskog nacionalnog kazališta.
Kao što sam rekao, vidim odličan potencijal i u Orkestru i u Zboru, otkrivam izvrsnu suradnju između različitih odjela kazališta, radim na reorganizaciji rada u tehničkom,
također i medijskom dijelu. Moj je cilj da, gledajući europsku panoramu, Nacionalna opera u Zagrebu postane jedna od najvažnijih opernih kuća - obećava maestro.
Maestro aktualno priprema Verdijeva "Nabucca" s redateljem Giancarlom del Monacom, sitno je do premijere.
- Režirajući ‘Trubadura‘, otkrio sam izvrsne glasove, i to među onima koji su zaposleni kao kazališni solisti. Radeći ‘Nabucca‘, pronašao sam vrlo dobre vokale opet među hrvatskim opernim kadrom. I upravo iz tog razloga, u dogovoru s intendanticom Ivom Hraste Sočo, odlučili smo napraviti premijeru ‘Nabucca‘ u kojoj pjevaju i glume samo Hrvati. Moram reći da su i u alternativnim podjelama ‘Nabucca‘ dobri pjevači, a Hrvati, dijelom i mlađe generacije. U budućnosti namjeravam pridobiti i druge mlade nadarene domaće snage, a sve da podignem umjetničku razinu zagrebačkog HNK - tumači Morandi, koji izgledno ima dosta povjerenja u rad Muzičke akademije u Zagrebu.
Surađivao je svojedobno s Annom Netrebko, i dalje prozivanom da nije dovoljno jasno osudila Putinovu agresiju, te je dirigirao u moskovskom Boljšoju.
- S Annom Netrebkom bio sam na koncertnoj turneji po sjevernoj Europi u prvim danima izbijanja rusko-ukrajinskog rata. Za Annu su to bili vrlo teški dani, što se tiče medijskog pritiska. Koncerti su joj otkazani i, generalno, zavladala je diskriminacija prema svim ruskim umjetnicima, kao i simfonijskim i opernim djelima ruskih skladatelja u cijeloj Europi, koji su otkazivani. Onda su se polako stvari počele mijenjati, iako ne baš posvuda. Ipak, vjerujem da je glazba umjetnost univerzalnog jezika koji spaja sve narode i sve zemlje. Dirigiram li u Japanu, arapskim zemljama, Skandinaviji, Rusiji, Americi ili u Južnoj Americi, razumijemo se i osjećamo ujedinjeni, stvarajući glazbu zajedno. Glazba u sebi nosi osjećaje svakoga čovjeka, živio on na istoku, zapadu ili u Africi.
Glazba je jezik koji govori o emocijama i onome što svatko od nas osjeća u srcu. Glazba nas spaja, ona nas ne mora dijeliti! - smatra maestro.
Talijanski maestro
Kao talijanski maestro, specijaliziran je, dakako, za verdijanski i puccinijevski repertoar.
- Verdijev ‘Nabucco‘ jedno je od Verdijevih djela koje sam na početku svoje karijere jako volio, dok je ‘La Boheme‘ bila opera koju sam od Puccijevih najviše volio kao mlađi čovjek. Volim oba operna naslova i danas, ali nakon toliko godina karijere u kojima sam dirigirao praktički sva djela i Puccinija i Verdija, Verdijevi naslovi koje danas najviše cijenim su Otello, Falstaff, Simon Boccanegra, Aida, Don Carlo, Macbeth, Krabuljni ples, Rigoletto, Traviata i Verdijev rekvijem. Puccinijevi naslovi do kojih držim su La fanciulla del West, La Boheme, Manon Lescaut, Madame Butterfly i Tosca - nabraja Morandi, na kojeg su najviše utjecaja imali maestro Leonard Bernstein, maestro Riccardo Muti i maestro Giuseppe Patane.
- Leonard Bernstein ostavio je na mene utjecaj u teoretskom dijelu, analizi i dubini razumijevanja kompozicije koju treba dirgirati. Riccardo Muti naučio me tehničkoj pripremi orkestra i načinu organizacije proba, kako s pjevačima tako i sa zborom. Giuseppeu Pataneu zahvaljujem za njegovo poznavanje velike talijanske operne tradicije i stilova raznih talijanskih skladatelja kao što su Verdi, Puccini, Donizetti, Bellini, Rossini, Mascagni, Leoncavallo, Giordano itd. - govori o mentorima.
Pier Giorgio Morandi rođen je u Bielli, mjestu od oko 44 tisuće stanovnika, u podnožju Alpa. Pokojni dizajner Nino Cerruti i bivši nogometaš, reprezentativac Alberto Gilardino su odande rodom.
- Iako je moj rodni grad u regiji Pijemont i gotovo svi moji sugrađani iz Bielle su navijači Juventusa ili Torina, cijela moja obitelj, počevši od mog oca, moje braće, mojih sinova, unuka pa sve do psa i nekad papagaja, svi smo fanovi Intera iz Milana!
I jao djevojkama mojih sinova, ne smiju biti obožavateljice bilo koje druge nogometne ekipe!!! Ako nisi za Inter, ne možeš ući u obitelj. Šalim se, naravno - rekao je maestro za kraj.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....