Ukrajinskim pritiscima da se ruski kanonski pisci i klasični skladatelji koji nisu poznavali Vladimira Putina, maknu s kazališnih repertoara ovaj se tjedan vrlo odlučno suprotstavila milanska Scala.
Naime, uoči priprema za premijeru opere "Boris Godunov" Modesta Petroviča Musorgskog koja je sedmog prosinca, jednoj od najuglednijih opernih kuća u svijetu stiglo je pismo iz ukrajinskog konzulata, kojim konzul apelira da Scala ne otvara sezonu ruskom operom, jer tako riskira čin propagande.
"Upravo zato što Ruska Federacija koristi kulturu kako bi dala težinu tvrdnji o svojoj veličini i moći, podupiranje njezinog širenja može samo njegovati sliku o režimu koji je danas na snazi, a time i njegove opake ambicije i njegove nebrojene zločine", pisao je konzul, a prenio Rai. Ukrajinski konzul, nadalje, smatra da će se tek nakon kraja rata ruska kultura moći "vratiti oslobođenju od svoje političke stvarnosti" i biti "u slobodi da bude cijenjena, bez grižnje savjesti".
Međutim nakon takvog pisma umjetničkom vodstvu milanske Scale, koja je prošlog travnja organizirala koncert za Ukrajinu na kojem je prikupila 400.000 eura, te je isto tako primila oko deset ukrajinskih djevojaka u plesnu školu Akademije, pukao je, izgleda film. I to poprilično.
Prvo je reagirao maestro Riccardo Chailly, napomenuvši da Scala ne pristaje na "lov na vještice", dok je umjetnički direktor milanske kuće Dominique Meyer, očito izgubivvši živce, odbrusio: "Nisam se spreman sakrivati kad čitam Dostojevskog ili Puškina".
Dominique Meyer objasnio je da ne smatra da je "Godunov" na Puškinov libreto ikakva propaganda Putinu.
"Nemam ništa protiv Ukrajine. "Godunov" je predstava čija je priprema počela prije tri godine i "Godunov" je veliko remek-djelo. Nemoguće je otkazati ovakav projekt, a i zašto bismo to trebali učiniti? Mi ne činimo propagandu Putinu, već razlikujemo političke okolnosti u Rusiji i veliko remek-djelo iz povijesti glazbe", rekao francuski intendant u Milanu.
Kazalište je već u lipnju, kada je predstavljalo sezonu 2022.-2023., objasnilo da je odluka o postavljanju opere Musorgskog, čiji je libreto nastao prema Puškinovoj drami donesena prije tri godine, znatno prije izbijanja rata i da, ako ništa drugo, operni plakat prikazuju strahote koje izvodi Boris.
Dakle, Boris, odnosno Boris Godunov, je stvarna negativna, povijesna ličnost i ima u njegovoj sudbini, u libretu opere, umjetničkog rezona da se baš sad ta opera u Milanu postavi. Nakon smrti Ivana Groznog, Boris Godunov bio je najuglednija osoba na dvoru nesposobnoga cara Fjodora. Upravljajući Rusijom, nastavlja centralizatorsku politiku, zabranjuje seljenje kmetova. U ratu protiv Švedske vratio je područja u Finskom zaljevu i na Karelijskoj prevlaci; proširio ruske posjede u Sibiru, utvrdio južne granice zemlje. Nakon Fjodorove smrti postao je car. Njegova politika prema seljacima i glad 1601–03. izazvali su u zemlji ustanke. Tijekom borbi Boris Godunov iznenada umire, ostavivši prijestolje maloljetnomu sinu Fjodoru, koji je uskoro ubijen zajedno s majkom.
Dominique Meyer prisjetio se da su počeli pripremati ‘Borisa Godunova‘, scenografiju i kostime, baš kada je izbio rat.
"Bio je to težak trenutak. Te noći smo slavili premijeru ‘Pikove dame‘, a morali smo donijeti nimalo laku odluku, morali smo pitati maestra Valerija Gergijeva da se očituje o ratu. Nismo tražili da se oglasi protiv ruskog predsjednika, s kojim se pozna od djetinjstva, ali smo tražili da se jasno očituje za mirno rješenje. Svi želimo mir. Gergijev nije mogao ili nije htio odgovoriti na naše pitanje i mi smo ga maknuli. Mi smo, dakle, prvi nešto učinili", upozorio je upravnik Meyer.
Opet je podsjetio da je sa svim umjetnicima, zborom i zaposlenicima La Scale te s maestrom Chaillyjem odlučio održati veliki koncert za Ukrajinu i La Scala je prikupila 400.000 eura za žrtve rata.
" To je kap vode u "oceanu" za ljude u potrebi, ali gotovo pola milijun eura je puno novca. Učinili smo mnogo drugih stvari kako bismo pomogli Ukrajini: dočekali smo djecu kijevske plesne škole i našli smještaj za njihove roditelje. Nismo izašli sa zastavama, nego smo radili svoj posao. Ponavljam: odluka o otvaranju sezone ‘Borisom Godunovim‘ donesena je prije tri godine", rezolutan je bio Meyer.
"Boris Godunov" je opera Modesta Petroviča Musorgskog gdje je sam skladatelj priredio libreto prema istoimenoj drami Aleksandra Sergejeviča Puškina.
Milanska Scala podsjeća da je to jedina dovršena opera Musorgskog. Osim što označava prekretnicu u ruskoj škole devetnaestog stoljeća, utjecala je na europsku glazbu većim dijelom dvadesetog stoljeća.
Opera je jedan od naslova velikog međunarodnog repertoara najuže povezanog s poviješću Scale gdje je prvi put postavljena 1909. Sljedećeg 7. prosinca bit će 25. pojavljivanje naslova u sezonama milanskog kazališta.
Novi ‘Boris Godunov‘, u kojem Boris pjeva da već godinama vlada, a nema mira njegovoj izmučenoj duši, u režiji je Kaspera Holtena. U prvi plan biti će stavljena sablast sina cara Ivana Groznog kojeg je Boris ubio da bi osvojio vlast. Carević Dmitrij biti će element koji se ponavlja, vidljivi znak krivnje i konačno ludila njegovog ubojice. Još jedan element koji će biti stavljen u prvi plan je lik Pimena, kojeg ćemo vidjeti na pozornici od samog početka u namjeri da ispiše svoju kroniku, istinito i stoga politički opasno svjedočanstvo o činjenicama koje Boris i njegovi pisari pokušavaju prikriti. Nakon Godunova, car je postao Vasilij Šusij koji je također lik u operi.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....