MOTO IKONA

MV Agusta: Nedostižnih 37 naslova konstruktorskih svjetskih prvaka samo je dio slave tvrtke

Pionir talijanskog zrakoplovstva, grof Giovanni Agusta 1919. osnovao je kompaniju za izradu i popravaka zrakoplova
Mv Agusta vremeplov
 Mv Agusta

Početkom prošle godine bez puno pompe i vatrometa u Vareseu, gradiću prepunom parkova i vrtova, proslavljen je 75. rođendana MV Aguste. Talijanski proizvođač motocikala, legendarne sportske povijesti i industrijskih uspjeha, koji i danas oduševljava svojim proizvodima, korijene vuče iz tvrtke Costruzioni Aeronautiche Giovanni Agusta SA.

image
MV Agusta
Auto klub

Pionir talijanskog zrakoplovstva, grof Giovanni Agusta 1919. osnovao je kompaniju za izradu i popravaka zrakoplova koja je nakon Tripolija i Bengazija, u Cascina Costi nedaleko zračne luke Malpensa koncem 1923. otvorila treći pogon. Giovanni Agusta umro je 1927., a upravljanje tvrtkom preuzela je supruga Giuseppina i najstariji od četvorice sinova, Domenico. No, Domenico je više od aviona volio motocikle i 1943. godine zatražio je od svojih tehničara da osmisle mali, ekonomičan i višenamjenski motor.

Uskoro je nastao dvotaktni motor od 98 ccm, ali razvoj je usporen nakon što su u rujnu 1943. njemačke trupe okupirale tvornicu. Nastavilo se raditi u tajnosti i već 1944. prvi primjerci krenuli su na testiranje.Nakon rata Italija je nakratko dobila zabranu proizvodnje zrakoplova i kako bi zajamčio prihode i spriječio osipanje stručnih radnika, Agusta od dostupnog materijala pokreću razne aktivnosti, od proizvodnju blanjalica do predmeta za kućanstvo, ali i nastavlja razvijati motor.

image
Mv Agusta vremeplov
Mv Agusta

Početkom 1945. registrirana je nova tvrtka, Meccanica Verghera, a iste godine predstavljen je prvi motocikl. Nadahnut tankim, visokim zvukom koji je proizvodio mali dvotaktni motor, Domenico Agusta odlučio je nazvati ga Vespa (osa), ali nakon prvih novinskih izvještaja, stiglo je službeno upozorenje od braće Balsamo koji već 1934. registrirali model Miller Vespa.

Nakon okončanog spora braća su ime prodala Piaggiu, a grof Agusta svoji prvi motor nazvao je jednostavno MV98. Proizvodnja je počela 1946., a iste se MV98 pojavio i na utrkama. Poput Enza Ferrarija i grof Domenico Agusta gajio je strast prema mehanici i utrkama.

image
Mv Agusta vremeplov
Mv Agusta

Znao je kako svoje cestovne modele uspješno pretvoriti u trkaće, ali i obrnuto za rastuću publiku entuzijasta. MV Agusta proizvodila je i prodavala motore gotovo isključivo kako bi financirala utrke i ubrzo nakon početka proizvodnje svog prvog modela, startao je zaseban odjel za trkaći program.

Istodobno Grof je imao istančan osjećaj za izbor vozača od kojih su mnogi postali motociklističke legende. Franco Bertoni, bio je prvi vozač MV-a koji se proslavio, a slijedili su Arcisio Artesiani, Carlo Ubbiali “leteći Kinez”, Leslie Graham, Cecil Sandford, Fortunato Libanori, John Surtees, Mike Hailwood, Gianfranco Bonera, Giacomo Agostini i Phil Read.

U trideset godina vladavine Aguste stazama širom svijeta, priče o pobjedama isprepliću se jednako legendarnim serijskim modelima. Posebno impresivna bila je veza između MV Aguste i Giacoma Agostinija. Dvojac koji je ispisao povijest motociklizma jer “Ago” je u svojoj karijeri osvojio 13 svjetskih naslova, 18 talijanskih prvenstava i 10 Tourist Trophy titula prvaka.

image
Mv Agusta vremeplov
Mv Agusta

Grof Domenico Agusta preminuo je 1971., a nakon posljednje Agostinijeve pobjede na Nurburgringu 1976. i povlačenja iz GP utrka, činilo se da je sudbina tvrtke zapečaćena. U život ju je vratio 1992. Claudio Castiglioni koji je tada u svom carstvu imao Cagivu, Ducati, Moto Morini i Husqvarnu.

Pod vizionarskim vodstvom Castiglionija, nastavljena je talijanska motociklistička tradicija, a novu slavu i prestiž najbolje je utjelovio model F4 s četverocilindričnim motorom (750 ccm). Prvi motocikl nove ere, ujedno i prvi superbike, osmislio je Michelangelo motociklizma Massimo Tamburini, a F4 jedno je od njegovih najboljih kreacija. Uz obale jezera Varese gdje se MV Agusta preselila nastao je i koncept naked koji su vrlo brzo prigrlili i svi ostali proizvođači.

image
Mv Agusta vremeplov
Mv Agusta

Nakon što je 2011. preminuo Claudio, naslijedio ga je njegov sin Giovanni. Za njegove uprave razvijene su spone s vrhunskim partnerima (Pirelli, AMG), Lewis Hamilton postao je ambasador MV Aguste, a stvorena je i serija trocilindričnih motora s brojnim inovacijama kao i serija novih modela.
ComSar Invest sa sjedištem u Luksemburgu na čijem je čelu Timur Sardarov, 2017. ulazi u MV Agustu s kapitalom koji rješava probleme likvidnosti u koje je tvrtka zapala, a 2019. Rus postaje vlasnikom 100% dionica MV Aguste i preuzima mjesto direktora.

Vremeplov

1946.

S prvim isporukama nesuđene Vespe započele su i prva natjecanja. Pobjednički debi stigao je početkom listopada na u utrci u Speziji, a uskoro je u prodaju stigao MV98 Sport s teleskopskom vilicom, kraćim okvirom, nižim težištem i 5 konja snažnijim motorom

image
Mv Agusta vremeplov
Mv Agusta

1952.

Prvi svjetski naslov prvaka, MV Agusti donio je Cecil Sandford vozeći MV 125. Britanac je pobjedničku niz započeo na otoku Manu, a potom slavio u Engleskoj i Belgiji. U rujnu iste godine Leslie Graham učinio je grofa Agusta još sretnijim pobjedom u Monzi u klasi 500 GP

image
Mv Agusta vremeplov
Mv Agusta

1954.

Uslijedio je povratak korijenima i Ottorino Lancia 1954. iz Cascine Costa uzletio je s prvim helikopterom, Agusta-Bell 47G, a dvije godine kasnije isporučeno je 100 helikoptera diljem Europe, a Agusta je s godinama postala respektabilni proizvođač helikoptera

image
Mv Agusta vremeplov
Mv Agusta

1957.

MV Agusta postala je poznata i po eksperimentima kojima su širili ponudu. Uz skutere, mopede, 1953. predstavljena je i Vetturetta 350, maleni dvosjed koji nikada nije krenuo u serijsku proizvodnju, za razliku od dostavnih trokolica, kombija i kamiona 1100 D2

image
Mv Agusta vremeplov
Mv Agusta

1976.

Smrću grofa Domenica Aguste 1971., tvrtka je izgubila snagu i zapala u financijske poteškoće. Na Nurburgringu 1976., stazi na kojoj je slavio prvu pobjedu, Agostini je upisao i posljednju za Agustu, a 1977. na sajmu u Milanu prostor rezerviran za MV Agustu ostao je upražnjen

image
Mv Agusta vremeplov
Mv Agusta

1992.

Corrado, mlađi brat Domenica Aguste dugo je odbijao ponude braće Castiglioni, ali uporni Claudio 1992. uspio je preuzeti MV Agustu, a pet godina kasnije u Milanu je predstavljen MV Agusta F4 750 Serie Oro, veličanstvena kreacija briljantnog Massima Tamburinija

image
Mv Agusta vremeplov
Mv Agusta

2017.

Smrću Claudija Castiglionija, upravu preuzima njegov sin Giovanni i bilježi značajan rast prodaje, ali eksplozija brojki negativna je na financijskoj strani. 2017. Ruski biznismen Timur Sardarov novi je financijer, a dvije godine kasnije preuzima vlasništvo nad MV Agustom

2018.

MV Agusta Superveloce 800 Serie Oro, koncept predstavljen na sajmu u Milanu 2018., donio je u Varese novu seriju priznanja. Model kojim je proslavljena 75. godišnjica predvodnik je nove serije koja stilom i sadržajem uspješno reinterpretira DNA MV Aguste

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
04. studeni 2024 03:27