Piše: Danijela Gavrić, prof. logoped
Ako ste, pak, primijetili da vaše dijete odstupa na navedenim područjima svakako se obratite logopedu.
do 4. mjeseca
● plače i smije se kako bi izrazilo svoje raspoloženje
● na zvukove i govor reagira trzanjem tijela
● počinje se okretati izvoru zvuka
● uspostavlja kontakt očima
4 - 6 mjeseci
● okreće se prema osobi koja govori
● javlja se vokalna igra - vokalizira i guče
● počinje stvarati slogovne kombinacije ba, ma 6 - 9 mjeseci
● reagira na vlastito ime
● razumije ne i pozdrav pa-pa
● ponavlja iste slogove više puta - pa-pa-pa, ma-ma-ma
● razvija se senzomotorna igra
● igra se predmetom, istražuje ga, stavlja ga u usta; uživa u igri sa zvukovima
9 - 12 mjeseci
● prepoznaje riječi za uobičajene predmete - lopta, cipela, sok
● počinje odgovarati na neverbalne zahtjeve - Dođi!, Još?
● brblja, izgovora slogove s intonacijskim obilježjima, imitira govor
● reagira na vlastito ime i imena članova obitelji
● koristi gestu - maše pa-pa, podiže ruke kada želi da ga se digne
● razvija se združena pažnja - dijeli i slijedi pažnju
Poticanje: 0 - 12 mjeseci
● uspostavite interakciju za vrijeme hranjenja, presvlačenja - gledajte dijete u oči, smiješite mu se
● vokalizirajte, oponašajte dijete, koristite onomatopeje, usporite tempo govora, koristite jednostavne rečenice, ponavljajte, pjevajte pjesmice
● koristite zvečke i ostale igračke sa zvukovima, potaknite dijete da uhvati, drži i istražuje igračku
● kada dijete može sjediti, koristite kocke i predmete koji se umeću jedni u druge
● kada puže i prohoda, koristite velike igračke koje se mogu vući i gurati
12 - 15 mjeseci
● razumije osnovne riječi iz okoline: beba, sok, lopta
● pojavljuje se riječ sa značenjem
● koristi gestu pokazivanja - kažiprstom pokazuje prema željenom predmetu
● usmjerava pažnju
● razvija se funkcionalna igra - igre vezane za funkciju objekta (vozi autić, slaže kocke i sl.)
15 - 18 mjeseci
● razumije i odgovara riječju na jednostavna pitanja - Tko je to?, Gdje je?
● koristi se riječima kako bi izrazilo svoju potrebu
18 - 24 mjeseca
● počinje povezivati riječi u prve rečenice - Mama pa-pa!, Ne sok!
● proširuje svoj rječnik
Poticanje: 12 - 24 mjeseca
● imenujte stvari u djetetovoj okolini, birajte jasne i uobičajenije riječi i jednostavne rečenice
● potaknite razvoj geste - popratite svoju aktivnost gestom i riječju
● potaknite razumijevanje i izvršavanje osnovnih naloga - Daj mi medu (pokažite mu kako)
● u igri koristite igračke koje zahtijevaju fizičku aktivnost - autić, vlak, loptu, kocke
2 - 3 godine
● slijedi dvije upute u nizu - Uzmi loptu i stavi je u kutiju.
● svakodnevno usvaja nove riječi
● slaže riječi u jednostavne rečenice
● govor je razumljiviji, pravilno izgovara samoglasnike i suglasnike: P, B, M, N, J, T, D, K, G, V, H, L, F
● javlja se simbolička igra - igre pretvaranja (pretvarat će se da je autić mobitel)
3 - 4 godine
● razumije višestruke naloge, negaciju, poznaje prijedloge (u, na)
● govor je uglavnom razumljiv
● služi se višečlanim, povremeno agramatičnim rečenicama
● postavlja dosta pitanja - Zašto?, Kako?
● mogu se javiti periodi netočnog govora (npr. kada je uzbuđeno, u govoru se pojavljuje zamuckivanje)
Poticanje: 2 - 4 godine
● potaknite usvajanje jednostavnih prostornih odnosa - Stavi autić u kutiju, stavi bebu na stolicu
● recitirajte brojalice, čitajte slikovnice i jednostavne kratke priče
● potičite igre pretvaranja i imitaciju svakodnevnih aktivnosti
● u igri koristite igračke kao što su kuća za lutke, namještaj, blagajna, garaža
● vježbajte pokretljivost jezika i usana - pokretanje jezika gore-dolje, lijevo-desno i sl.
4 - 6 godina
● razumije složene rečenice - Stavi tri autića ispred mede.
● poznaje boje, ima usvojen pojam količine, poznaje prijedloge (iza, ispred, pokraj, između)
● izražava se složenijim rečenicama bez značajnijih gramatičkih odstupanja
● sa 4 - 5 godina: pravilno izgovora L, LJ, NJ, S, Z, C
● sa 5 - 6 godina: pravilno izgovara Š, Ž, Č, Đ, DŽ,
● sa 6 godina: pravilno izgovara R; razvijaju se predvještine potrebne za usvajanje početnog čitanja i pisanja (poznaje rimu, rastavlja i spaja riječi na slogove te rastavlja i spaja jednostavne riječi na glasove)
Poticanje: 4 - 6 godina
● poticati pokretljivost jezika i usna - siktati kao zmijica SSS, zujati kao pčelica ZZZ, puhati kako vjetar puše ŠŠŠ
● usvajati boju po boju - imenovati, crtati i bojati sve što je npr. plave boje
● prebrojavati npr. autiće – Koliko ih ima? i Čega ima više - bojica ili kockica?
● uočavati riječi koje slično zvuče: Što slično zvuči kuća-buća ili kućamore?
● rastavljati riječi na slogove - KU-ĆA i prebrojavati ih; spajati slogove u riječi
● poticati uočavanje prvog glasa u riječima - Koje je prvo slovo kada kažem SAT?, pritom naglastite u izgovoru glas S (SSSAT)
● poticati spajanje glasova u riječ od jednostavnijih prema težim npr.: Pogodi što sam rekao/la? P-AS; N-O-S; K-I-Š-A; B-A-K-A
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....