Objavljivanje stotina selfija, pisanje statusa o privatnom životu i intimi gotovo iz minute u minutu i neprekidno provjeravanje poruka i obavijesti danas su samo dio modernog života, zar ne? To su samo različiti vidovi odnosa koje svi mi imamo s društvenim mrežama. No, jeste li baš posve sigurni da nemate razloga za brigu? Prema istraživanju koje su proveli znanstvenici sa Sveučilišta Georgia, postoji nedvosmislena veza između količine vremena provedenog na društvenim mrežama i onoga što je poznato pod nazivom 'grandiozni narcizam'.
Društveni mediji - pozornica za naš ego
Društvene mreže su duboko povezane s našim egom. Ono što je možda jednom započelo samo kao jedan od brojnih načina za komunikaciju s drugim ljudima vrlo brzo se pretvorilo u sredstvo za on-line samopromociju. Možda se to ne može reći baš za svakoga, ali velik broj ljudi platforme koristi da predstavi sebe u što boljem svjetlu znanima i neznanima - zapravo bilo kome tko želi baciti pogled na njihovu samoreklamu. Naravno, možete reći 'Pa zašto ne bih?' 'Što je u tome loše?'. To je brz i jednostavan način da zadobijete toliko željenu pažnju i pozornost svojih prijatelja i okoline, obitelji, potpunih stranaca, a ponekad čak i celebritija kojima se divite.
Stvar je u tome kako koristite platforme
Pitanje je kada korištenje društvenih medija postaje problem? Istraživanje objavljeno u časopisu Psychology of Popular Media Culture otkrilo je četiri uobičajene karakteristike povezane s teškim egotizmom: koliko vremena netko provodi na društvenim medijima, koliko često tvita ili obnavlja svoje statuse, koliko ima prijatelja ili pratitelja te koliko selfija dnevno objavljuje. Ako je na sva četiri pitanja odgovor 'mnogo', to vrlo vjerojatno nešto govori o vašoj osobnosti.
Treba spomenuti i da sve online aktivnosti imaju jednu zajedničku crtu: sve one predstavljaju razne načine na koje promoviramo sami sebe online. Što češće sudjelujete u njima, vaš ego će je veći. Kad ljudi stalno objavljuju vlastite fotografije ili neprekidno stavljaju nove statuse, to je zapravo aktivno traženje nečije reakcije i oblik traženja pažnje.
Grandiozni narcis i ranjivi narcis
Važno je razumjeti da se spomenuto istraživanje odnosi samo na jedan, specifičan tip osoba, a to su takozvani grandiozni narcisi koji su obično izrazito ekstrovertirani, bezosjećajni i usredotočeni isključivo na vlastite osjećaje, interese ili situaciju. Potpuno je drugačija situacija s takozvanim ranjivim narcisima čiji egoizam proizlazi iz njihovog osjećaja nesigurnosti. Prema rezultatima ove studije, ranjivi narcisi nisu tako opsjednuti društvenim medijima kao grandiozni narcisi. Možda je najvažnije od svega upozoriti da društveni mediji sami po sebi ne mogu nikoga pretvoriti u egotista.
- Naše istraživanje ne pruža dokaze da društveni mediji uzrokuju narcizam. Mi samo pretpostavljamo da su osobe koje već imaju razvijenu crtu narcizma privučene društvenim medijima zato što im one omogućuju široku samopromociju, no zasad je dokazano samo da postoji povezanost između intenzivne uporabe društvenih mreža i narcizma - kaže dr. Jessica McCain, psihologinja i jedna od autorica istraživanja.
Moglo bi se zaključiti da nije problem u društvenim mrežama već da se način na koji ih netko koristi može promatrati kao simptom. Ako već imate crte narcističke osobnosti, velika je vjerojatnost da ćete imati i neki (ako ne i sve) od četiri karakteristična načina korištenja društvenih mreža opisanih u istraživanju. Da pojednostavnimo: velika je vjerojatnost da će osobe koje ionako imaju prenapuhani ego prekomjerno koristiti društvene platforme na dnevnoj bazi.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....