SHUTTERSTOCK
meni je pomoglo

Pismo izliječene šopingholičarke: Prije nego što se upustite u opsesivnu kupovinu, zapitajte se jednu stvar

Tuge i radosti shoppinga

Krenula su sniženja. Dvadeset posto, trideset, pedeset posto... Nema veze, daj šta daš!!

Pale se laptopi, skrola se po mobitelu i shopping aplikacijama, traže se kodovi za dodatne popuste. Nastaje ludilo, uglavnom kod žena, koje si objašnjavamo time da kupujući na rasprodaji zapravo štedimo.

Ali što kada rasprodaja nema, kada im nije sezona?! Koliko puta u tjednu ili čak danu posegnemo za online shoppingom?

Mladi su posebno kreativni, a vješti trgovci posebno domišljati. Društvene mreže su prepune video klipova u kojima se influenceri hvale kupovinom jeftine robe iz cijelog svijeta. Kupuju se ne samo haljine, hlače, cipele i make up, sada su na red došla sitna pomagala za kuhinju, rokovnici u raznim bojama, čudnovate krpe za prašinu, sve po jedan, dva, tri eura.

Kupuju i muškarci, tinejdžeri, mame, bake. Kupuju svi i kupuje se sve.


A zašto zapravo kompulzivno kupujemo?

Često nas preplavljuju razne emocije kojima ponekad znamo uzrok i podrijetlo, ali još češće ne znamo zašto smo tužni, anksiozni, uznemireni. Raspoloženja nam se mijenjaju iz sata u sat, a ponekad iz minute u minutu. Kako takve nalete emocija i stanja, koja su preplavljujuća i vrlo neugodna ne znamo sanirati, ne znamo se umiriti, mi posežemo za nekim oblikom utjehe ili nagrade.

Kompulzivna kupnja nam daje onaj bust dopamina koji nas umiri ili razveseli taman do mjere da možemo nastaviti sa svojim obvezama.

Zapravo, u kompulzivnoj kupnji, kao i u kompulzivnom prejedanju, nejedenju, pijenju, kockanju ili drogiranju mi tražimo način da sami, na loš način reguliramo svoja emotivna stanja s kojima se ne znamo nositi. Pokušaji umirivanja živčanog sustava tako se vrlo brzo pretvaraju u ovisnost, jer naše tijelo shvaća da kada mu isporučimo neku vrstu „zadovoljenja“, osjećamo se bolje, zadovoljnije i na kraju sretnije. Na žalost, takve „nagrade“ ne drže nas dugo sretnima i onda se krug ponavlja.

Kompulzivnu kupnju možemo prepoznati osim po učestalosti - po lošem osjećaju koji se brzo javlja, nakon što smo se umirili, nakon što je nalet sreće završio, a mi se vratili na tvorničku postavku našeg nemira, anksioznosti ili kojeg već osjećaja koji smo kupnjom htjeli zatomiti.

Prije nego što se upustimo u još jedan krug opsesivnog shoppinga zastanite na trenutak i zapitajte se koji osjećaj zapravo želite zatomiti ili po koji točno osjećaj idete?

image
SHUTTERSTOCK

Začarani krug

Posvađali ste se s partnerom, djeca su vas naljutila... nema veze, u stanci za ručak upalit ćete mobitel i kupiti ljetnu haljinu. To će umiriti vaš stres, ali i nagraditi vas za sve što radite za svoju obitelj. Ovaj bezazleni primjer pokazuje kako funkcionira naša psiha.

„Feel good“ je imperativ našeg doba. Kada god se osjećamo loše mi tražimo najbrže načine da se osjećamo bolje. Kupnjom haljine mi ne kupujemo haljinu nego osjećaj. Ponekad su nam loši osjećaji toliko duboki, skriveni i bolni da nema tog novca kojeg nismo spremni platiti da bismo se osjećali bolje. Barem na kratko... do nove kupnje, ili novog prejedanja.

Važno je zato osvijestiti taj začarani krug, shvatiti što očekujemo od kupovine, kojem se osjećaju nadamo, kojoj se utjesi veselimo. Prije kupnje zastanite, zapitajte se trebaju li vam nove cipele ili novi parfem, treba li vam nova rezalica povrća za kuhinju, makar koštala samo tri eura.

Kada si priznate da ništa od toga ne trebate, morate si priznati i koji vam osjećaj treba. Početak je to samoiscjeljenja koji je puno učinkovitiji od šopinga, prejedanja ili nečeg još goreg. Sretno s osvještavanjem vlastitih emocija, rado bih da ih podijelite sa mnom.

Pišite mi kako vam ide...

Izliječena šopingholičarka,

d

Linker
17. studeni 2024 09:58