Prilaz Gjure Deželića gubi jednu od tri kolničke trake, a dobiva dvije biciklističke. Radovi su krenuli prošlog tjedna kada ih je najavio zamjenik zagrebačkog gradonačelnika Luka Korlaet. O novoj biciklističkoj stazi izvijestio je Sindikat biciklista na društvenim mrežama te izazvao gomilu reakcija. Dio građana pozdravlja ideju i smatra kako se Zagreb tako približava drugim europskim gradovima s razvijenijom biciklističkom infrastrukturom. Drugi dio smatra da će uvođenje biciklističke staze nauštrb kolničke trake dovesti do prometnog kolapsa u ovoj ulici u centru grada.
Deželićevu smo obišli u ponedjeljak i vidjeli da su djelatnici Zagrebačkog holdinga iz podružnice Zagrebačke ceste već oslikali nove oznake za parkirna mjesta, koja su sad pomaknuta na kolničku traku koja više neće biti namijenjena automobilima. Stabla duž ulice omotana su crveno-bijelom trakom, a u svježe su postavljeni plavi prometni znakovi izričite naredbe koji označavaju pješačku i biciklističku stazu.
- Mislim da je to katastrofa, započeo je Zlatko Miletić, vlasnik jednog od dva kafića u ulici. Nabrojao nam je sve probleme s kojima se on svakodnevno susreće i koji brinu stanare stambenih zgrada u ulici.
Kafić vodi već jedanaest godina, a do njega putuje automobilom sa zapada grada.
- Nova mjesta koja oslikavaju bit će premala. Moj auto nije velik, ali bilo tko tko vozi, na primjer, nove modele BMW-a ili Audija, stršat će na cestu. Zgrade ovdje nemaju garaže, tako da svi parkiraju gdje i ja, komentirao je.
Stanari pesimistični
U razgovoru sa susjedima saznao je da ni uopće nisu bili obaviješteni o početku radova. Njega i kolegu iz drugog kafića Grad je obavijestio, kaže, 21.8. popodne, a radovi su počeli isti dan ujutro.
Novi izgled i funkcija ceste glavna su tema u četvrti, a Miletić se još nije susreo s nekime tko ima pozitivan stav.
- Vidjet ćemo kako će to funkcionirati sada kada krene škola. Ljudi su se već vratili u Zagreb i prometnije je nego proteklih mjeseci, ali početkom devetog mjeseca nastat će kaos. Nije mi jasno zašto barem nisu počeli raditi u sedmom mjesecu. Uskoro će ionako stalno padati kiše i zahladit će. Tko će onda voziti bicikl, pita se vlasnik kafića.
Iako podržava vožnju biciklom na kraćim relacijama, istaknuo je da ne žive svi u centru i da se ne može očekivati da netko iz Gajnica biciklira do centra.
- Sigurno će najgore biti ujutro kada svi idu na posao i poslijepodne kada se vraćaju. Dolazit će iz ulice koja i dalje ima tri trake u ovu koja će imati dvije. Mogao bi se stvoriti čep, pogotovo prema Medulićevoj ulici. Tu je i dječji vrtić. Roditelji redovno stanu na cestu s upaljena sva četiri žmigavca da bi ostavili i pokupili djecu. Što kada s jedne strane ceste stane taksist, a s druge dostavno vozilo, pričao je.
Novonastalu situaciju redovno komentira sa stanarima Deželićeve koji također nisu oduševljeni. Miletić kaže da čak skidaju traku s drveća. Zbog biciklističke staze, stanari ne znaju kamo s kantama za otpad, koje su bile uz pločnik. Smetlarnike u zgradama nemaju pa su ih za sad stavili na zelene površine.
- Shvaćam da se vode primjerom država poput Danske, no ono što nama nedostaje je kultura. Prvo kultura vozača, a onda kultura biciklista. Naši biciklisti voze se bez kaciga, noću bez svjetla, a vozači automobila nisu najstrpljiviji. Vidjet ćemo koliko će nesreća biti. Ne mislim da će zbog ovoga biti više biciklista. Uostalom, to je samo jedna ulica, a što je s ostatkom Zagreba? Takve se odluke ne donose preko noći, rekao je Miletić.
Sindikat biciklista oduševljen
"Počinje se nazirati konačni izgled nove organizacije prometnice: parkirna mjesta su pomaknuta prema jugu na kolnik, stabla se ne diraju, a biciklistička staza u smjeru zapada će se smjestiti uz pločnik. Za smjer prema istoku bit će označeni sharrowsi na južnoj kolničkoj traci. Napokon biciklistička staza ne nastaje oduzimanjem prostora pješacima! Zahvaljujemo Gradu!", objavio je Sindikat biciklista u srijedu na Facebooku. Rekli su kako se radi samo o dijelu zamišljene biciklističke magistrale od Trga Franje Tuđmana do Maksimira koju su 2012. godine inicirali i prezentirali gradskoj upravi. U komentarima su građani izrazili i podršku i zabrinutost pothvatom.
"Super su to smislili, nismo svi na biciklima, put od Maksimira do Voltinog do sada je trajao 40 minuta a sada će trajati još i više. Gužve u gradu su nemoguće, javni prijevoz ne funkcionira. Prvo je Bandić pola grada zablokirao terasama i kafićima, jer ispijanje kave je puno važnije od ljudi koji moraju ići na posao a sada da bi pogodovali jednoj skupini trebamo ubiti drugu. Važne stvari se ne rješavaju, godinama su kolone na Zagorskoj jer nitko nije bio u stanju riješiti podvožnjak/ nadvožnjak, bilo što, grad se guši u smeću, obnova stoji a gradska vlast se po meni bavi nebitnim stvarima. Gradonačelnik je na biciklu pa sad podilazimo biciklistima, kad dođe drugi koji će se voziti kočijom valjda ćemo raditi staze za kočije. Hoće li ikad doći neko tko zna što treba i što je važno."
"Da mi je vidjeti suživot biciklista i automobilista koji ulaze, izlaze s parkinga i uključuju se u promet sužen u dvije trake."
"Ogromna količina otpora promjenama izražena u komentarima ovdje samo ukazuje koliko je promjena potrebna i koliko je ozbiljna. Bit će još puno otpora, kako gradska uprava bude korak po korak provodila strategiju skidanja automobila s trona apsolutnih vladara grada i prometnica. To je samo dobro, promjene, i to jako, jako duboke promjene su nužne na svim razinama pa tako i u gradovima i gradskom prometu. Hvala Sindikat biciklista što sudjelujete u promjenama i prijedlozima i što nas kontinuirano educirate i obavještavate o razvoju situacije."
"Proglašavanje vozača automobila velikim ili jedinim zlom i krivcima za sve je potpuno pogrešno i crno-bijelo, da ne kažem fundamentalistički. Baš kao i bicikliste apsolutnim pozitivcima. Ovakve se promjene ne rade parcijalno i bez ‘big picture.‘ Mnogi su gore naveli hrpu problema koji će tako nastati, i primjer Amsterdama koji je na tome radio godinama, promišljeno i strateški. Nije poanta da se ubiju jedni da bi živjeli drugi, nego da se omogući svima da žive, s motivacijom (alternativno kaznama) da svi činimo što više za zaštitu Zemlje, i nas Zemljana", glase samo neki od njih.
- Moramo raditi biciklističke staze jer je sve veća kriza, gorivo je sve skuplje i sve je veće zagađenje u gradu. Moramo držati korak s Europom i prebaciti se na alternativna prijevozna sredstva. Više nema smisla da se jedan čovjek vozi u autu od 200 konja na kraće udaljenosti, naravno ako je mlad i zdrav i može biciklirati. To je dobro i za zdravlje. Negdje moramo te staze staviti. Kada su se gradile zgrade o tome se nije mislilo, niti da će se biciklizam razviti, komentirao je Goran Husinec, sudski vještak za cestovni promet.
- Svatko mora biti svjestan da se s velikim kombijem ne može kretati od vrata do vrata. Parkirna mjesta u gradu rađena su za automobile do pet metara dužine, dakle za 90 posto osobnih automobila. Oni preko pet metara su automobili koji praktički nisu za grad. Oni će se morati drugačije snaći. Roditelji koji voze djecu u vrtić također će morati imati više razumijevanja. Navikli su na izuzetno veliki komfor, rekao je o promjeni koja čeka građane.
- Od nekud se mora početi. U početku će biti gužva, ali će se početi voziti bicikli i gužva će se smanjivati. Moramo gledati druge svjetske gradove, Amsterdam i München na primjer. Jedino smo se mi u zadnjih tridesetak godina naučili svugdje ići autom. I sam ću morati promijeniti neke navike. Sigurno će se povećati broj biciklista. Neki ljudi nisu izuzetno vješti, boje se automobila i osjećaju se nesigurno. Sada kada će postojati biciklistička staza osjećat će se sigurno i odlučiti da idu biciklom. Vozači automobila morat će shvatiti da nije cijeli svijet njihov i da moraju paziti na bicikliste i pješake, rekao nam je Husinec.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....