WALL OF TWEETS

SVJETSKI USPJEH hrvatske tehnologije: Naš proizvod osvojio je svijet i zarađivat ćemo milijune!

ZAGREB - Što misliti o čovjeku koji napusti odlično plaćeni posao u Danskoj, onaj u najvećem Microsoftovom istraživačkom i razvojnom centru u Europi, i u vrijeme najveće recesije, kada svakog dana pljušte otkazi, kada ljudi jedva sklapaju kraj s krajem, a dobivanje posla se praktički plaća suhim zlatom, sasvim se mirno vrati u Hrvatsku, negdje u Daruvar, i otvori svoju tvrtku koja će se baviti, hm, tweetanjem?

Da je glup? Da je idiot? Da je lud? Da je napravio najveću glupost u životu jer se vraća u vrijeme kada svi sanjaju kako napustiti državu koja mladom čovjeku ne nudi ništa?

Upravo ovakve misli motaju vam se po glavi kada vam Vibor Cipan, 28-godišnji direktor zagrebačke agencije UX Passion, počne pričati kako je s prijateljima, 24-godišnjem Antunom Debakom i 28-godišnjim Darkom Čengijom, došao na ideju da se bave dizajnom i razvojem korisničkih iskustava i sučelja.

Zahvaljujući njihovom rješenju za interaktivne prikaze internetskog sadržaja Wall of Tweets, u samo dvije godine zaludili su poslovni svijet i globalne tvrtke poput Vodafona, Verizona, SFR-a, T-Mobilea, NAVIGON-a, Microsofta, IBM-a, RealNetworksa, zbog čega su nedavno bili primorani otvoriti i ured u Londonu koji će im poslužiti za širenje ne samo na tamošnje tržište, već i ostatak svijeta zahvaljujući europskim sjedištima međunarodnih tvrtki u metropoli Ujedinjenog Kraljevstva.

- Hvala na čestitkama. London će nam donijeti niz pogodnosti. S obzirom da na ovom području imamo i mnogo naših klijenata, ovo je i daleko praktičniji oblik suradnje u situacijama kada je potrebna fizička prisutnost. S druge strane, potencijal širenja na ostatak tržišta, sam po sebi je izuzetan motiv - kaže mi 28-godišnji Vibor.

Tvrtka UX Passion napravila je najveći boom razvojem Wall of Tweets, koji je danas bez sumnje najbolje twitterwall i social medial wall rješenje na svijetu i koji je već stekao svjetsku slavu.

Za one koji ne znaju, uključujući i gore potpisanog, radi se dakle o rješenju koje je na vrlo lijepo dizajniranom sučelju prikazivalo samo tvitove koji su vezani uz neku konferenciju ili događanje.

Vrhunski dizajn

- Dakle, na nekoj konferenciji, koncertu, predavanju ili bilo kakvom drugom društvenom okupljanju, postavi se veliki ekran ili sučelje. Od milijun tvitova koje ljudi šalju, na tom se sučelju prikazuju samo oni tvitovi koji su vezani za određeno događanje. Time su, primjerice, organizatori konferencija mogli u realnom vremenu vidjeti što pišu i o čemu razmišljaju sudionici konferencije. I time se potiče interakcija govornika s publikom. Tako se stvara jedno multimedijalno iskustvo. Rješenje smo poboljšavali i proširivali, ali ključna stvar je i tu bila naglasak na vrhunskom dizajnu i jednostavnosti - objašnjava mi.

Ako i dalje ne razumijete kako su onda uspjeli, možda vam ovo pomogne - Wall of Tweets koristili su BBC-jevi novinari na središnjoj debati Svjetskog ekonomskog foruma u Davosu, kao i Toshiba na sajmu potrošačke elektronike CES u Las Vegasu.

Koristili su ga i mnogi drugi, a nova verzija nudi ljudima mnoge mogućnosti i izvan Twitera. Tako se sada mogu prikazati fotografije s Flickra, Instagrama, TwitPica i desetak drugih, geolokacijsku integraciju s društvenom mrežom Foursquare, a uskoro će predstaviti i potpuno novu verziju Walla koji će korisnicima omogućiti da dijele sve svoje sadržaje, iskustva i doživljaje, stvarajući cjelovito interaktivno iskustvo.

Zanimljivo je, kaže mi Vibor, da su o projektu koji im je donio svjetsku slavu, razmišljali kao nekom sporednom projektu.

Napustio Microsoft

- Međutim, uvijek smo imali nos za prepoznati trend. Tako smo vidjeli potencijal u mobilnim tehnologijama koje danas čine većinu naših prihoda, ali i u društvenim mrežama. Kao ekipa koja se bavi dizajnom korisničkih iskustava, poznavanje korisnika, njegove psihologije, načina i obrazaca ponašanja, akcija i njima povezanih reakcija, imamo uvid u ljude i njihov način života kao rijetko tko. Razvili smo modele, simulacije za interne uporabe s kojima možemo dobiti jasne uvide u neke tipične situacije. I kada imaš tako jasno poznavanje korisnika, načine da to mjeriš, testiraš i poboljšavaš, onda imaš i golemu prednost. Kada su društvene mreže počele postajati mainstream, mi smo bili spremni s užasno jednostavnim rješenjem - kaže.

‘Zidovi’ su prvo predstavljeni u Hrvatskoj i to na nekim manjim konferencijama. Ljudi su se počeli zanimati i priča se počela kotrljati. Ono što im je u početku bila velika prednost nad konkurencijom, zapravo je mogućnost mlade trojke da udovolji svim željama i potrebama svojih klijenata.

Neki su ih počeli kopirati, čak se išlo i do mjere da se nudi besplatno rješenje koje je čak i nazivom podsjećalo na Wall of Tweets.

- Međutim, kada vodiš igru, pa bilo to i poslovanje, ne treba se zamarati konkurencijom, neka se konkurencija zamara s tobom. Često smo čuli od starijih i iskusnijih poduzetnika kako je bolje na neko tržište ući drugi ili treći, nakon što netko već educira tržište. Međutim, nikada nismo na to pristali. Time si osuđen pratiti. A kako ćeš ostvariti svoju misiju ako ćeš pratiti, ako ti je cijeli posao usredotočen na to da gledaš što će napraviti onaj ispred tebe i hoćeš li moći dovoljno brzo reagirati. To je velika zabluda i iscrpljujuća stvar. Naravno, mnogi su uspjeli na takav način i to je sasvim legitimno, međutim, moj tim ne razmišlja tako. To jednostavno nije u našoj DNA - kaže direktor UX Passion.

UX je kratica koja označava user experience, korisničko iskustvo, odnosno doživljaj koji na korisnika ostavlja bilo kakva njegova interakcija s nekim uređajem poput mobitela ili webstranicom. Ili, primjerice, dojam koji imate o banci ili javnoj upravi dok čekate u redu. Sve te interakcije, kontakti ljudi s drugim uređajima, uslugama, programima, web stranicama oblikuju korisničko iskustvo.

- U praktičnim pojmovima ono što UX Passion radi je zamišljanje, planiranje, dizajn i izvedba fascinantnih rješenja na webu, mobilnim uređajima poput smartphonea ili tablet računala, testiranje i analiza prikladnosti i korisnosti rješenja i razvoj pametnih rješenja za upravljanje sadržajem na društvenim mrežama poput Twittera ili Facebooka. Tako će naš Wall of Tweets uskoro biti Media Wall - kaže Vibor.

Vibor, Antun i Darko upoznali su se prije nekoliko godina dok su još surađivali s Microsoftom Hrvatska.

Vibor je bio student Partners Lead i voditelj niza akademskih projekata za Microsoftov Partners in Learning program u Hrvatskoj, i tijekom rada u Microsoftu upoznaje Antuna Debaka, koji je danas kreativni direktor u firmi. Darka Čengiju upoznao je pak studirajući fiziku na zagrebačkom PMF-u.

- Ja sam zatim otišao u Dansku, no uvijek me je nešto vuklo natrag. Dobar dio ljeta 2009. godine proveo sam na chatu i telefonu s Antunom. Na konačno pitanje: Hoćemo li, misleći pri tome na otvaranje zajedničke firme, inače vrlo staloženi Antun, odgovara Da! Odmah sam kupio kartu za natrag, i napustio Microsoft. Imao sam pravu ideju - kaže.

ČLANAK U CIJELOSTI PROČITAJTE U TISKANOM IZDANJU NEDJELJNOG JUTARNJEG

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
06. studeni 2024 02:46