POPULARNA DESTINACIJA

Žestoka konkurencija u susjedstvu, ‘Maldivi Europe‘ postaju nova party meka: ‘Nema to veze s onom zemljom iz 90-ih‘

U prva tri mjeseca 2023., Albanija je doživjela skok broja posjetitelja za 54 posto u usporedbi s istim razdobljem 2019. godine
 Facebook/Kala Festival

Deseci znojnih razodjevenih ljudi glasno se hihoće dok ih instruktor capoeire nagovara da pužu po podu i održavaju kontakt očima s drugim plesačima u popularnom albanskom naselju Dhermi. S jedne strane svjetlucavo plavo Jonsko more bez jahti poput onih koje okupiraju hrvatske i grče otoke, a s druge strane palme iza kojih se naziru zelene Ceraunian planine, opisala je svoje iskustvo Valeriya Safronova za New York Times.

Valeriya je prisustvovala ovogodišnjem Kala festivalu zajedno s 3500 mladih odjevenih u prozirne hlačice, kratke topiće i kaubojske čizme. Svi oni početkom lipnja okupili su se u Dhermi kako bi plesali na mjesečini, dok su sunčani dio dana provodili vježbajući jogu, u radu na disanju, na masažama i satovima capoeire.

Na četiri pozornice, DJ-i poput Huneea i Antala, CC:Disco!, Grace Sands i Daphni nastupali su svake noći, puštajući techno i elektroničke ritmove pomiješane s funkom, discom i jazzom. U Dhermiju restorani poslužuju svježe, ukusne plodove mora i pića po razumnim cijenama.

Cjelotjedni paketi, koji su uključivali ulaznice i smještaj, mogli su se kupiti već od 370 dolara. Slični festivali u SAD-u ove su godine naplaćivali oko 200 do 400 dolara za dvodnevnu ili trodnevnu ulaznicu, bez smještaja.

- S pretrpane Ibize sam prešla u Hrvatsku koja je također postala vrlo prometna. Jedno sam vrijeme provela u indijskoj Goji koja postaje sve popularnija, a Grčka mi je oduvijek bila preskupa. Albanija još uvijek nije do kraja otkrivena i pristupačnija je od ostalih, tvrdi londonska direktorica Annabel Turbutt-Day.

Festival Kala pomogao je procvatu međunarodnog turizma u Dhermiju, pa je od prijašnje sezone koja je trajala oko šest tjedana, vrijeme sezone produženo od kraja svibnja do rujna. Sastavni dio privlačnosti lokacije leži u krajoliku, plaže su se pretvarale u pozornice na kojima se zabavljalo do izlaska sunca.

Svaka pozornica na otvorenom je svijet za sebe - lijepa plaža, pozornica koja strši u more, ogroman prostor okružen palmama. Kad bi se posjetitelji umorili od plesa na jednoj lokaciji, lako su mogli prijeći do ljudi koji se njišu uz zvuk glazbe na drugom setu. I na ulicama su se odvijala spontana okupljanja mještana i turista, a puštalo se sve od albanskih pjesama do Justina Biebera.

U 2022. rekordnih 7,5 milijuna ljudi posjetilo je zemlju potrošivši oko 2,8 milijarde eura prema podacima Ministarstva turizma. U prva tri mjeseca 2023., Albanija je doživjela skok broja posjetitelja za 54 posto u usporedbi s istim razdobljem 2019. godine. Mnogi turisti uputili su se prema plažama albanske rivijere ponajviše zato što su im grčki Krf ili Dubrovnik preskupi i pretrpani.

Na Instagramu i TikToku influenceri uspoređuju albanski krajolik s Maldivima i Balijem. Istovremeno ljubitelji povijesti hrle u starogrčke i rimske ruševine, arhitekturu iz osmanskog doba i desetke tisuća prenamijenjenih betonskih bunkera koje je sagradio Enver Hoxha, koji je četiri desetljeća vladao tom bivšom komunističkom zemljom.

Mjesta pod UNESCO-vom zaštitom poput pretpovijesnih ruševina Butrinta i dubokog Ohridskog jezera svakako pridonose albanskom turizmu. Oni koji vole prirodu dolaze voziti bicikl duž Vjosa rijeke i planinariti albanskim Alpama, gotovo 300 agroturističkih operatera nudi obilaske farmi, degustacije vina i domaća jela na imanjima na kojima se uzgajaju trešnje, orasi, šljive, dunje...

Današnje okruženje jako se razlikuje od Albanije iz ranih 1990-ih kad je bila jedna od najsiromašnijih zemalja iza Željezne zavjese. Uslijedila je ekonomska kriza i gotovo ulazak u građanski rat, procjenjuje se da je početkom 1997. iz oružarnica opljačkano 550.000 komada oružja, a umrlo je najmanje 2.000 ljudi dok su vladine snage suzbijale napad.

Nakon toga UN je konačno poslao svoje snage da uspostave red, no Albanija je ostala obilježena kao kriminalom opterećena opasna zemlja.

- Bili su to samo loši dijelovi, Albanija sad želi pokazati svoje pravo lice, rekla je Mirela Kumbaro, ministrica turizma i okoliša.

Razvoj u Dhemiju krenuo je vrtoglavom brzinom, a polovica susjednog sela Drymades postala je gradilište. - Dogodila se 100-postotna transformacija, rekao je Erjon Shehaj čija je obitelj otvorila restoran s 10 stolova u Dhermiju 2016. Danas posjeduju i upravljaju Empire Beach Resortom, luksuznim hotelom na istom zemljištu na kojem je nekoć stajao mali restoran.

Zbog poplave posjetitelja u Dhermiju su se ponekad struja ili voda isključivale bez upozorenja, a kupaonice u restoranima i barovima ostavljale su se dugo neočišćene. Drugog dana festivala, lokalna trgovkinja gunđala je dok je promatrala red nestrpljivih turista u kupaćim kostimima koji su kupovali čipseve, vodu, pivo i kremu za sunčanje. Sama je vodila samoposlugu i susjednu mjenjačnicu jer je njezin brat ostao budan cijelu noć pomažući turistima.

Andrea Kumi (47) osnovao je Havana Beach Club, mjesto koje je pomoglo privući neke od prvih turista u tom području, nakon što se preselio u Dhermi, rodni grad svog oca, kada je imao 24 godine. Danas, osim Havana Beach Cluba, Kumi posjeduje još dva restorana.

Dok se područje nastavlja mijenjati svi se trude biti ljubazni i uslužni domaćini. Kao što kaže stara izreka u Albaniji: “Naša kuća pripada Bogu i gostima.” Kumi je tako nagovorio nizozemskog DJ-a Tiësto da nastupi u klubu. Nije bilo luksuznih hotela pa je DJ-u unajmio brod na tri kata. Čim se ukrcao Tiësto je dobio morsku bolest, a sve su hotelske sobe bile rezervirane zbog čega mu je Kumi ponudio vlastitu spavaću sobu u obiteljskoj kući u brdima.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
06. studeni 2024 00:15