KUPILI 37 BRODOVA

Prije godinu dana sa svojih 6 brodova prevozili su robu iz H&M-a, a danas imaju flotu od pola milijarde dolara!

Zapad ne želi sasvim zabraniti izvoz ruske nafte, ali ga je razljutilo to što Rusi prodaju naftu po cijeni višoj od one koju je odredio G7

Dotrajala flota pomaže Rusiji da nađe nova tržišta: u travnju je nakratko pretekla Saudijsku Arabiju, kao najvećeg dobavljača nafte za Kinu

 Tolga Ildun/Zuma Press/Profimedia

Zahvaljujući desecima tankera iz zemalja poput Turske, Grčke, Indije i UAE, koje dozvoljavaju režimu Vladimira Putina da zaobiđe zapadne sankcije, Rusija i dalje uspijeva na svjetsko tržište plasirati velike količine nafte, i tako financirati rat u Ukrajini.

Jedna od tvrtki preko koje ruska nafta odlazi u svijet je Beks Ship Management, u vlasništvu turskog tekstilnog magnata Alija Bekmezcija, koji proizvodi čarape i donje rublje za zapadne brendove, poput H&M-a. Beks Ship je 2021. imao samo šest brodova, ali je od 2022. naglo narastao, kupujući 37 novih brodova. Tvrtka sada u vlasništvu ima 41 plovilo, vrijedno 782,61 milijun dolara, oko deset puta više nego 2021, navodi Wall Street Journal. Uložili su više od pola milijarde dolara, kupujući većinom zastarjele tankere, koji većinom prevoze rusku naftu za Kinu, Indiju i druge zemlje.

"Ne radimo samo s Rusijom. Radimo posvuda. Provjeravamo sve sankcije s našim engleskim odvjetnicima", tvrdi Cemil Ersoz, član uprave i osnivač tvrtke.

Tvrtke poput turskog Beksa ključne su za ruski izvoz nafte, navodi WSJ: stotine tankera u vlasništvu tvrtki u Grčkoj, Indiji i Ujedinjenim Arapskim Emiratima razvoze rusku naftu, zaobilazeći zapadne sankcije. Najčešće izbjegavaju P&I sustav osiguranja, globalnu mrežu osiguravatelja, koji pokrivaju oko 90 posto svjetskog prijevoza robe. Neki koriste ruski sustav osiguranja, uspostavljen od početka rata.

Vatra na obali

Riječ je većinom o starim plovilima, pa i starijim od 20 godina, koja su više puta mijenjala vlasnike, što povećava zabrinutost za sigurnost i okoliš, navodi WSJ. Od veljače ove godine, Beks je četvrti najveći brodovlasnik koji sudjeluje u prijevozu ruske nafte, objavio je Global Witness, antikorupcijska organizacija koja se zalaže za oštrije sankcije Rusiji. Kritičari na prvom mjestu ističu da je riječ o starim brodovima, zbog čega ih je analitičar Craig Kennedy nazvao ekološkom tempiranom bombom.

U lipnju su ruske spasilačke službe morale gasiti požar u strojarnici Beks Forcea, broda za rasuti teret, kad je izbila vatra u blizini ruske obale. Drugi brod u vlasništvu iste turske kompanije, u srpnju se nasukao kod Tunisa.

Dotrajala flota pomaže Rusiji da nađe nova tržišta: u travnju je nakratko pretekla Saudijsku Arabiju, kao najvećeg dobavljača nafte za Kinu. U Indiji sada 40 posto nafte stiže iz Rusije, u odnosu na predratnih tri posto. Turski Beks Ship Management s brodarskim tvrtkama drugih zemalja pomaže Rusiji da uspostavi novu globalnu pat poziciju, koja se odražava i na bojišnici u Ukrajini, navodi Wall Street Journal.

Rast cijena

U srpnju se vodećom ruskom sirovom naftom, tipa Urals, počelo trgovati po cijeni iznad 60 dolara po barelu - što je iznad gornje granice koju su članice G7 u prosincu postavile za rusku naftu, kako bi se Rusiji omogućilo da nastavi s prodajom i održi niske cijene nafte na svjetskom tržištu, a da pritom ne zaradi previše. Analitičari kažu kako rast cijena ukazuje na to da se velik dio otprema i prodaje po višim cijenama.

Američki dužnosnici kažu da Washington ostaje zabrinut zbog toga što Turska i dalje omogućuje kršenje sankcija prema Rusiji - osim što udomljava tankere koji prevoze rusku naftu, dozvoljavaju uplovljavanje ruskih brodova koji prevoze oružje i tehniku, iako to zbog proglašenih međunarodnih sankcija nakon ruske invazije na Ukrajinu ne bi smjeli.

"Imamo stalni dijalog s turskom vladom o tim pitanjima", rekao je zapadni diplomat za WSJ.

Brodovi u vlasništvu turskog Beks Ship Managementa, kako piše američki list, posljednjih su mjeseci ukrcavali naftu u luci Kozmino, na ruskoj pacifičkoj obali, i to po cijenama iznad gornje granice koju je odredio G7. Nastavili su prevoziti tu naftu i nakon što je američka vlada u travnju izdala globalno upozorenje protiv utovara nafte u Kozminu i drugim lukama na ruskom dalekom istoku, zbog toga što su Rusi premašili odobrenu gornju granicu cijena. Jedan od Beksovih najvećih brodova, tanker za sirovu naftu Beks Sun, pristao je u Kozmino u srpnju, natočio naftu na terminalu naftovoda Transneft i zatim isplovio za Indiju.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. studeni 2024 18:47