PROBLEMI SUVREMENIH ZRAKOPLOVA

Mijenjaju se motori na A380, dim u kokpitu Boeinga 787

Boeingov Dreamliner i Aibus 380 našli su se u problemima koji u pitanje dovode njihovu sigurnost u letu

SINGAPUR - Može li današnja tehnologije udovoljiti sve većim zahtjevima modernog putovanja? Problemi prilikom razvijanja najnovijih supersofisticiranih putničkih zrakoplova, a kako je pokazao protekli tjedan i prilikom njihova operiranja, naveli su stručnjake da postave ovo pitanje.

Povjerenje u tehnologiju

Naime, kad je prošli tjedan motor Qantasova Airbusa 380 starog dvije godine eksplodirao 15-tak minuta nakon polijetanja iz Singapura, ‘oštećeno’ je i povjerenje u tehnologiju i kompanije koje su klijenti dugo vremena smatrali neupitno sigurnima. Najsofisticiraniji putnički zrakoplovi na svijetu trenutno su Airbus 380 i Boeing 787 koji je proizveden, no još je u fazi ispitivanja. Europski Airbus privukao je negativnu pažnju nakon incidenta s Qantasom, a jučer je još jedna aviokompanija prizemila iste zrakoplove.

Singapore Airlines na motorima triju zrakoplova pronašao je slične ‘anomalije’ kao i australska kompanija Qantas. Riječ je o istom motoru, Trent 900-tici kompanije Rolls-Royce.

Singapore Airlines vrši zamjenu tih motora, a i njemačka Lufthansa objavila je da je zamijenila motor na jednoj od svojih A 380-tica. Qantas je svoje A 380 prizemio do daljnjeg.

Otkazalo 50 sustava

U međuvremenu je postalo jasnije koliko je ozbiljan bio kvar na zrakoplovu koji je potaknuo cijelu priču. Piloti su, objavljeno je, dobili 60 poruka o kvarovima. Otkazalo je oko 50 sustava, a među njima i onaj za gašenje vatre na motorima s lijeve strane, autokočenje i funkcioniranje kotača. Airbusov rival, američka kompanija Boeing, i njihov Boeing 787 također trenutno imaju velike probleme. Boeing 787, nazvan još i Dreamlinerom, američki je odgovor na A 380. Prilikom prekjučerašnjeg testnog leta jednog od tih zrakoplova, u kokpitu izbio dim, a zrakoplov je morao prisilno sletjeti u Laredo. Prema Boeingovoj web stranici, taj zrakoplov već je izveo 179 pokusnih letova i u zraku proveo 558 sati. Kompanija je jučer objavila kako do daljnjeg odustaje od pokusnih letova i otvara istragu.

Taj Boeingov zrakoplov izgrađen je od materijala koji ga čine lakšim i energetski štedljivijim, no proizvođač je prilikom razvijanja naišao na mnoge probleme što je odgodilo njegovo stavljanje u promet. Kompanija je primila 847 narudžbi od 56 kupaca, no zrakoplov kasni već tri godine.

Što dalje i što tiše

Sličan je put prošao i Airbusov ponos, 380-tica koja može primiti 500 pa čak i do 800 ljudi. Njen dizajn predviđa luksuzno uređenje i sadržaje koji nemaju standardni prekooceanski putnički avioni. On je kasnio godinu i pol.

- Zahtjevi su veliki. Želimo da zrakoplovi lete što je dalje, budu ekološki što učinkovitiji i što tiši, kaže Sylvester Abanteribas s Kraljevskog instituta za tehnologiju u Melbourneu te objašnjava da problemu pridonose i skupo održavanje letjelica, žestoka konkurencija i putnici koji žele letjeti brže, dalje i naravno jeftinije.

Čudo u zraku: Stručnjaci tvrde da su putnici super jumba koji je prisilno sletio u Singapuru zaista imali veliku sreću

Probušeno krilo moglo je izazvati eksploziju aviona

Hoće li zrakoplov A380 nakon prisilnog slijetanja u Singapuru nastaviti letjeti?

ZAGREB - Od svih fotografija oštećenog A380 slika probušenog krila ulijeva najveći strah. U svakom krilu je rezervoar u koji stane oko 140 tona goriva, objašnjava za Jutarnji list stručnjak detaljno upoznat s avionom A380.

Trenutna eksplozija

Krila ovakvog aviona naprosto ne smiju pucati. Jer, ako pucaju, cijeli avion može u trenu eksplodirati. Pravo je čudo što se to nije dogodilo u Singapuru.

Taj zrakoplov može ponijeti oko 300 tona goriva. Od toga se u rezervoaru u repu nalazi oko 15 tona, a ostalih 285 tona u dva krila. A380 aviokompanije Qantas u trenutku prisilnog slijetanja u Singapuru bio je u posljednjoj trećini leta iz Londona prema Sydneyju i ostala mu je, vjerojatno, trećina goriva u krilima. Na sreću, dio motora koji se odlomio i probio lijevo krilo nije uzrokovao eksploziju. Ali ovaj bi incident mogao teško naškoditi proizvodnji zrakoplova A380.

Krajnje granice

Na modelu A380 sve je pomaknuto do krajnjih granica moderne tehnologije, a incident koji se dogodio u Singapuru otvara pitanje jesu li te granice dovoljno sigurne. Kako se moglo dogoditi da se raspadne jedan od četiri motora i da krhotine probuše krilo, ključno je pitanje? ( T. Krasnec)

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
30. travanj 2024 15:10