Kina se potiho počela distancirati od sankcijama opterećene ruske ekonomije. Te su dvije države u veljači ustvrdile da njihovo prijateljstvo ne poznaje granice. Onda je Rusija napala Ukrajinu. Sve je više dokaza da Kina Rusiji ne želi i ne može pomoći koliko bi možda htjela, piše CNN.
Peking nije osudio rusku invaziju na Ukrajinu, ali ne želi da ga zadese sankcije koje je više puta proglasio neučinkovitim načinom rješavanja krize. "Kina ne sudjeluje u ukrajinskoj krizi i ne želi da sankcije utječu na nju", rekao je u utorak kineski ministar vanjskih poslova Wang Yi.
Peking je u srijedu potvrdio da stoji iza riječi svog ambasadora u Ukrajini. Vlasti Lavovske oblasti u Ukrajini objavile su objavu za medije u kojoj stoji da je kineski ambasador u Ukrajini Fan Xianrong rekao sljedeće: "Kina nikada neće napasti Ukrajinu. Pomoći ćemo joj, pogotovo ekonomski."
Strahovi da će Amerika kineskim tvrtkama koje su povezane s Rusijom nametnuti sankcije dovele su do nedavne velike rasprodaje dionica kineskih tvrtki. Peking je taj trend obrnuo u srijedu kada je rekao da će implementirati politike koje za cilj imaju oživljavanje posrnule kineske ekonomije i stabilizaciju tržišta.
Američki su dužnosnici CNN-u u ponedjeljak rekli da imaju informacije koje sugeriraju da je Kina rekla da je otvorena za ideju da Rusiji pošalje vojnu i financijsku pomoć, no Kina je te tvrdnje proglasila "dezinformacijama".
Analitičari kažu da Kina pokušava verbalno podržati Rusiju bez da dodatna antagonizira Sjedinjene Američke Države.
Peking i Moskva dijele zajednički interes - suprotstavljanje Zapadu. No, kineske si banke ne mogu priuštiti da ostanu bez američkih dolara, a mnoge kineske tvrtke ovise o američkoj tehnologiji. Iako je Kina najvažniji ruski trgovinski partner, Peking ima druge prioritete. Trgovinska razmjena između Rusije i Kine čini samo dva posto od ukupne kineske trgovine. Prema podacima kineske carine, udjeli Europske unije i SAD-a znatno su veći od ruskog.
Pad vrijednosti rublje
Kako bi se distancirao od ruske ekonomije, Peking je tijekom proteklih nekoliko tjedana srušio vrijednost ruske rublje u odnosu na svoj yuan, što znači da će Rusi morati izdvojiti više novca kako bi kupili mobitele i automobile koje Rusija uvozi iz Kine.
Kineski proizvođači mobitela Huawei i Xiaomi vrlo su popularni u Rusiji, a prije početka rata u Ukrajini borili su se s Appleom i Samsungom za prevlast na ruskom tržištu.
Kineski proizvođači automobila Great Wall Motor i Geely Auto drže sedam posto ruskog tržišta automobilima, a prošle su ih godine tamo prodali više od 115 tisuća. Great Wall Motor prestao je slati nove automobile u Rusiju zbog oscilacija u tečaju rublje.
Rusija i Kina trenutno u yuanu razmjenjuju robu vrijednu 25 milijardi američkih dolara.
Rezerve
Alicia García-Herrero, glavna ekonomistica za azijsko-pacifičku regiju u francuskoj investicijskoj banci Natixis, rekla je u utorak da bi najznačajnija pomoć koju bi Kina mogla ponuditi Rusiji bile rezerve od 90 milijardi dolara koje Moskva drži u yuanu. Kako zemlje Zapada trenutno ne smiju poslovati s Ruskom središnjom bankom, to znači da Rusija ne može doći do oko 315 milijardi dolara svojih rezervi, što je otprilike pola svih njezinih rezervi. Ruski ministar financija Anton Siluanov ovog je tjedna rekao da Rusija želi iskoristiti rezerve koje drži u yuanu jer ne može doći do onih u dolarima i eurima. Narodna banka Kine još nije zauzela poziciju po pitanju tih rezervi.
"Rusiji bi pomoglo kada bi Peking Moskvi dopustio da svoje rezerve u yuanu pretvori u dolare i eure", rekla je García-Herrero. "To bi bio veliki rizik za Narodnu banku Kine jer bi se potencijalno izložila sankcijama i zato je malo vjerojatno da će se to dogoditi. Dugoročno gledano, približavanje Rusiji možda neće uspjeti nadomjestiti gubitke koji bi nastupili ako bi investitori za Zapada napustili kinesko tržište."
Dijelovi za zrakoplove
Američki Boeing i europski Airbus, dva najveća proizvođača zrakoplova u svijetu, ruskim avioprijevoznicima zbog sankcija ne smiju slati rezervne dijele, a isto vrijedi i za proizvođače mlaznih motora. Ruski avioprijevoznici mogli bi zbog toga u roku od nekoliko tjedana ostati bez dijelova. Moguće je i da jednostavno nastaviti letjeti bez da su promijenili dijelove koji se zbog sigurnosti moraju često mijenjati. Kina je ranije ovog mjeseca Moskvi odbila poslati rezervne dijelove koje je ova od nje tražila. Šef za kontrolu zrakoplova u Ruskoj agenciji za civilno zrakoplovstvo Valerij Kudinov rekao je da će Rusija dijelove pokušati nabaviti od Turske i Indije. "Koliko znam, Kina je odbila", rekao je Kudinov.
Ministarstvo vanjskih poslova Narodne Republike Kine reklo je za CNN da se Peking protivi sankcijama koje su nametnute Moskvi te da će Kina nastaviti "normalno surađivati" s Rusijom. Te su se dvije zemlje 2017. dogovorile da će zajedničkim snagama pokušati proizvesti putnički zrakoplov koji bi trebao konkurirati onima koje prave Boeing i Airbus, no Rusi su rok isporuke pomaknuli na 2029. godinu.
Pozajmice banaka
Svjetska je banka nakon ruske invazije na Ukrajinu prestala surađivati s Rusijom i Bjelorusijom. Rusi od nje pozajmicu nisu dobili već osam godina, a Bjelorusija od 2020. godine. Možda još zanimljivije, Azijska banka za infrastrukturne investicije koja se nalazi u Pekingu napravila je isto. To znači da Rusiji trenutno ne mogu doći do 1,1 milijarde dolara pozajmica koje joj je ta banka odobrila ili koje je tek trebala odobriti, a koje je Rusija trebala iskoristiti za poboljšanje cestovnog i željezničkog prometa.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....