RASPRAVA U BERLINU

JE LI MOGUĆE SPRIJEČITI NOVE NESREĆE? 'Pa tko bi priznao da je bolestan i izgubio posao? Ja ne bih...'

 AFP

BERLIN - Nakon tragičnog rušenja zrakoplova Germanwingsa, najvjerojatnije usljed namjere kopilota Andreasa Lubitza da prekine svoj vlastiti život, stručnjaci i aviokompanije pokrenuli su raspravu o psihološkim problemima s kojima se susreću piloti, te najboljim načinima da se ti problemi prepoznaju i riješe na vrijeme.

Piloti i psiholozi upozoravaju da nema načina da se potpuno osigura da pilot ili kopilot neće počiniti suicid upravljajući zrakoplovom.

Međunarodna organizacija za civilno zrakoplovstvo (ICAO), tijelo UN-a koje propisuje globalne standarde u avijaciji, preporučuje da netko s depresijom ne bi smio pilotirati zrakoplovom.

NOVI DETALJI Lubitz je patio od teške depresije, primao je terapiju sve do stravične nesreće

Neke zrakoplovne tvrtke imaju vrlo rigorozne medicinske preglede koje uključuju i česta psihološka testiranja. Osoblje ima i pravo na povjerljivu psihološku pomoć.

To nije uvijek dovoljno, tvrde piloti i analitičari.

"Ljudi su u strahu da će izgubiti posao ako sami prijave psihološki problem", kaže profesorica psihijatrije na njujorškom Cornellu Gail Saltz.

Iskusni kapetan iz jedne azijske kompanije dodaje: Pitaju vas za mentalno zdravlje, za događaje koje vas mogu psihološki poremetiti. Ali tko bi dobrovoljno priznao nešto što ga može suspendirati s posla? Ja ne bih", rekao je Reutersu.

KOPILOT LUBITZ JE PODERAO DOKAZ O BOLOVANJU Na dan nesreće bio je bolestan

Pilote se ohrabruje da prijave ako kod kolega tijekom obuke ili letenja primijete nešto sumnjivo. Ali to je osjetljivo pitanje. "Želite li vi raditi u uredu u kojem vas kolege špijuniraju? Zato se to rijetko prijavljuje", dodaje taj kapetan. "Svi imaju probleme i neki se s njima nose bolje od drugih. Neće svatko riješavati svoj problem tako da avion zabije u planinu. To su ekstremne reakcije i ne možete ih predvidjeti".

David Powell, specijalist za "medicinu letenja" s Novog Zelanda, rekao da je u samo 10 slučajeva zrakoplovnih nesreća u svijetu u posljednjih 20 godina razlog bio neki zdravstveni problem. "Možete li sa sigurnošću zajamčiti da pilot nikada neće iznenada, namjerno srušiti zrakoplov? Pilote se često podvrgava detaljnim pregledima, ali nemoguće je potpuno predvidjeti ponašanje ljudskog bića", naglašava.

Klinički psiholog Tony Catanese sa sveučilišta u Melbourneu podržava ideju nekih kompanije o tome da uvijek dvije osobe moraju biti u kokpitu. "Najučinkovitija tehnika prevencije suicida glasi - nikad ne ostavljajte osobu samu", naglasio je.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. rujan 2024 18:12