POTHVAT GENERACIJE

Grand Pariz Express: Megaprojekt od 38 milijardi eura preobrazit će francusku prijestolnicu

Kopa se više od 200 kilometara tunela čime će se veličina pariškog metroa udvostručiti, a dnevni broj putnika povećati za 2 milijuna
Gradilišta u sklopu projekta Grand Pariz Express

Iako se to na površi grada baš i ne vidi, u Parizu je u tijeku jedan od najvećih i najambicioznijih infrastrukturnih projekata na svijetu, piše ugledni portal za infrastrukturu B1M.

Riječ je o 38 milijardi eura teškom megaprojektu "Grand Pariz Express" u sklopu kojeg se grade četiri potpuno nove linije podzemne željeznice. Da bi se sagradile, ukupno će se iskopati više od 200 kilometara tunela čime će se veličina pariškog metroa doslovno udvostručiti, a dnevni broj putnika povećati za čak 2 milijuna.

image
Radnici postavljaju tračnice za buduće metro linije u sklopu projekta Grand Pariz Express
Ludovic Marin

Za šire područje Pariza, koje broji više od 11 milijuna stanovnika (koliko i 13 sljedećih najvećih gradova u Francuskoj zajedno) ovaj projekt je nužan da bi rasteretio prezagušen promet u gradu. A kako su proteklih desetljeća zbog visokih cijena nekretnina u samom gradu mnogi odselili u predgrađa Pariza, sve je važnije postalo povezati ih sa samim gradom.

image
Gradilište tunela pokraj buduće metro stanice Arcueil - Cachan u sklopu projekta Grand Pariz Express
Ludovic Marin

Naime, postojeće linije bliže se maksimalnom predviđenom kapacitetu, a mnoge ne sežu dovoljno daleko u predgrađa. Kao najveći nedostatak pokazalo se nepostojanje kružne linije oko šireg prstena grada, čime bi se olakšalo putovanje putnicima koji trebaju doći s jednog kraja grada na drugi bez da pritom moraju proći kroz zagušeni centar.

Stoga je još 2007. predložen megaprojekt Pariz Grand Express u sklopu kojeg će se predgrađa povezati sa zračnim lukama Charles De Gaulle, Orly i Beauvais–Tillé Airport, poslovnim centrima grada i tehnološkim "hubovima". Jednom kad projekt bude gotov trebao bi smanjiti količinu automobila u Parizu za 150.000 i potaknuti izgradnju čak 55 novih projekata stanogradnje raspoređenih oko grada.

image
Gradilište u sklopu projekta Grand Pariz Express
Romuald Meigneux/Sipa Press/Profimedia

Četiri nove linije bit će potpuno automatizirane i povezane s postojećim linijama metro, a u sklopu projekta gradi se i čak 68 novih stanica. Sama gradnja počela je prije pet godina, a linije će se završavati u više faza od 2020. do 2030 godine kada bi cijeli projekt trebao biti završen.

image
Radnici postavljaju tračnice za buduće metro linije u sklopu projekta Grand Pariz Express
Ludovic Marin

Za probijanje više od 200 kilometara novih tunela koristi se čak 21 stroj za bušenje tunela, a zanimljivo je i to da se nove linije grade na dubinama od 30 do 40 metara ispod površine grada, znatno dublje nego što je to slučaj s postojećom mrežom.

image
Stroj za iskapanje tunela "Ellen"
Ludovic Marin

Za Pariz je važno i da će veliki dijelovi nove mreže biti u funkciji do ljeta 2024. godine kada se u "Gradu svjetla" održavaju Olimpijske igre, a čaki ni pandemija nije uspjela zaustaviti radove zbog kojih bi eventualno bio ugrožen konačni cilj dovršetka Grand Pariz Expressa do 2030. godine.

image
Gradilište buduće metro stanice Arcueil - Cachan u sklopu projekta Grand Pariz Express
Ludovic Marin
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
04. studeni 2024 14:26