Već na samom početku ovog dijela Jadrana, između Olive Island Marine u Sutomišćici na otoku Ugljanu i Velog Iža činilo se da smo upali u onu stalnu igru: lijepo vrijeme pune uvale, ružno vrijeme pune marine. Stoga smo i ostali noć dulje na vezu u Sutomišćici, jer je loše vrijeme napunilo Veli Iž.
A onda nas je u ACI marini Žut dočekalo drugo pravilo - ritam čartera. Popularne marine pune od nedjelja do četvrtka, a s manje tranzita preko vikenda. Petkom je red pred benzinskim pumpama kao u špici sezone na autocesti prema moru pred naplatnim kućicama, jer treba vratiti čarter brod s punim rezervoarom. A onda slijedi subota i nedjelja s gungulom u marinama s jakom čarter flotom kao na frankfurtskom aerodromu kad nije bilo korone. Upravo tako je izgledala ACI marina Žut, gdje su se čarter brodovi na jednoj od najpopularnijih marina Jadrana izmjenjivali kao na tekućoj traci. ACI Žut je ujedno od rijetkih marina u kojoj vremenske prilike ne znače ništa. U toj marini nautičari jednako vole boraviti i po lijepom i po ružnom vremenu. Stoga su u toj uvali i sve ACI-jeve bove pune.
Slijedi ACI marina Piškera, koja privlači nautičare ljubitelje divljine. Ali ipak željne nautičkog komfora, koje ta civilizacijska oaza usred kornatskog nacionalnog parka može pružiti. Tim više što je u cijenu veza uračunata i ulaznica za Nacionalni park.
Eksplozija čartera
Već su na putu do Kornata naši sugovornici u marinama počeli oprezno govoriti o rezultatima sezone koji su se „približili onima iz sezoni 2019-te.“ Posljednje sezone prije korone. Ali istodobno uz sveprisutnu bojazan. „Samo da nam se ne ponovi 15. kolovoz 2020.“. To je onaj prošlogodišnji lock down, koji je na najgrublji način prekinuo užitak u ljetnim radostima kao što rat prekida sretno djetinjstvo.
Potom slijedi Marina „Kornati“ u Biogradu. Ovdje možemo svesti prvu pouzdanu računicu ovogodišnjeg čarter turizma. U Marini „Kornati“ od 710 vezova, 304 su broda u čarteru i s njima posluje 15 tvrtki. U lipnju je iznajmljenoj 60 posto flote a u srpnju bilo ih je u najmu čak 96 posto. Tijekom vikenda kroz ovu marinu prođe i do pet tisuća gostiju. Trenutno u toj marini nije bilo jednog slobodnog veza, niti jednog slobodnog parkirnog mjesta.
A onda potvrdu o rezultatima čartera dobivamo i u ACI marini Vodice. Ta se marina posebno pripremila za rast čartera. Uredili su Charter port, s posebnom s uredima za čarter agencije, recepcijom za čarter goste i pontonskim sekcijama za smještaj čarter i tranzitnih brodova. Sve je napravljeno na vrijeme, jer je, prema riječima direktora marine Jakova Jadrešina sezona unatoč pandemiji – odlična. Sve je počelo još u svibnju, nastavilo se u lipnju i za vrijeme našeg boravka u marini svi čarter brodovi bili su vani. Nastavak je također obećavajući, čarter agencije imaju rezervacije sve do 11. mjeseca.
Svaka marina ima svoju osobnost i posebnost i to našem nautičkom turizmu daje poseban čar. Među tim „čarovitim“ marinama prednjači Frapa, koja živi od „godišnjaka“, ali i od tranzitnih gostiju i čarteraša. Ovdje gosti u prolazu vežu brod i dva tri dana, jer znaju da će ih provesti ugodno i zabavno. Ta marina može zadovoljiti svačiji ukus zbog sadržaja koje ostale marine uglavnom nemaju: knjižnica, umjetnička galerija, glazbene večeri, bazen s pull barom, skvoš, hotel, frizer, masaža, noćni klub, captains club, riblji restoran, sushi bar...
Teorije o vremenu
A onda dolazi biser hrvatske povijesti – drevni Trogir. Zatičemo gotovo prazne gatove. Brojna čarter armada ovdašnje ACI marine upravo je isplovila u pravcu Brača, Hvara, Visa, Korčule... Mjesta koja većina takvih gostiju želi posjetiti. No, marina je već navečer ponovo puna. To su gosti posjetiti Trogir. Palače, crkve, lođe... Rijeka ljudi neprestano i obostrano teče uskim ulicama... Kafići su puni... Nitko ni u primisli nema koronu, ovdje se živi kao nekad.
ACI marina Split ima novi suvremeni čarter terminal. Uredi, predstavništva, skladišta, radionice... To je ovoj marini bilo doista nužno potrebno. I ACI marina Split je baza moćne čarter flote. Direktor marine Edo Karuza kaže da su brojke blizu najboljih godina.
Sve uvale uz koje plovimo prepune su brodova na sidru. Na nautičkom sidrište Bobovišća sve su bove zauzete ili pod rezervacijom. Milna je prepuna brodova i gostiju s kopna. ACI marina Vrboska se „spašava“ rezervacijama putem interneta, pa na sidrištu ostane i do 80 brodova... A u ACI marini Palmižana u špici tjedna teško može naći mjesto i za nas.
Za sve je to „krivo“ i lijepo vrijeme. Pada u vodu pravilo da su tada marine prazne. Pune su i po lijepom vremenu, jer gostiju je naprosto jako, jako puno. Da li „više nego ikad“ znat će se kada sezona završi i kada se svedu računi.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....