VELIKA PODJELA MEDIJSKOG CARSTVA

Murdoch prvo nije htio ni čuti za to. No, zbog hakiranja izdavaštvo je postalo toliko toksično da nije imao izbora

Novom poslovnom odlukom News Corporation rascijepit će se na dvije kompanije. Prva će obuhvaćati film i televiziju, a druga izdavaštvo, na čelu s uglednim Wall Street Journalom

Neki ga smatraju stvarnim nosiocem političke moći u Ujedinjenom Kraljevstvu, drugi, pak, govore da je beskrupulozni medijski baron. Njegov biograf Michael Wolff doživljava ga kao čovjeka koji posjeduje novosti. Oni koji ga dobro poznaju, tvrde da je news junkie koji strastveno živi za novine.

Njegov prijatelj i nekoć bliski poslovni suradnik koji je želio ostati anoniman, za Nedjeljni Jutarnji prisjeća se: “ Rupert Murdoch i ja bili smo na jednom humanitarnom događanju prije nekoliko godina. Pitao sam ga što bi napravio ukoliko bi se našao u velikim financijskim poteškoćama koje bi ga prisilile da se riješi svih poslova osim jednoga. Koja bi bila jedina stvar koju bi zadržao? Bez razmišljanja odgovorio je - novine. To je jedini posao koji ga zanima”, rekao je. Prije samo nekoliko tjedana, sjedeći na optuženičkoj klupi medijskog ispitivanja Leveson u Londonu, višemjesečnom procesu otkrivanja štete od hakiranja kojim su se učestalo služili neki djelatnici njegove kompanije, 81-godišnji Murdoch izjavio je: “Ja iskreno vjerujem da novine, sa svime što one znače, s pogreškama i kvalitetom, ostaju golemi doprinos društvu”. Ovotjedna odluka News Corporationa na međunarodnoj medijskoj sceni stoga je doživljena kao nemalo iznenađenje. Podjela kompanije na izdavački i televizijski, odnosno filmski dio, možda jest odluka koja odgovara komercijalnoj logici, ali ne i Murdochovom desetljetnom nastojanju da se drži novina kao svog temeljnog biznisa.

Logičan korak

Simpatije prema novinama Murdocha su stajale mnogo novca. Nevidljiva, ali jasna podjela njegove korporacije News Corporation neko vrijeme već i na prvi pogled svima je bila posve jasna - industrija zabave, odnosno televizijski i filmski dio kompanije s 20th Century Fox i Sky nizala je profite, ostvarujući čak tri četvrtine prometa i gotovo cjelokupni prihod. S druge strane, novinski imperij - koji obuhvaća naslove kao što su The Times, The Sunday Times, The Sun i Wall Street Journal - zaostaje. S novinskim izdanjima jest sve krenulo, no u posljednje vrijeme zadobila su sva obilježja starca. Mudrost, tradicija i ugled, čini se, ne mogu više platiti cijenu konstantnog gubitka i nepostizanja profita. Procjenjuje se da samo na The Timesu i The Sunday Timesu kompanija gubi 40 - 50 milijuna funti godišnje. Čovjek koji novine smatra najvišom formom vijesti, suprotno od onoga što se dugo vremena činilo, ipak jest slušao savjetnike koji su ga upozoravali da bi podjela kompanije bila logičan korak unaprjeđenja biznisa. Govori se da je pritisak direktora Chasea Careyja i financijskog direktora Davida DeVoea, koji, kako nam javlja izvor blizak kompaniji, “mrze novine”, bio sve veći.

“News Corporation se pretvorila u uspješnu televizijsku kompaniju s problematičnim novinama” piše Wall Street Journal. Murdoch možda jest tvrdoglav, ali je i razuman. Insajderi govore da se odlučujuća točka preokreta dogodila sredinom mjeseca u Italiji. Toga dana Murdoch će sljedbenicima na Twitteru javiti: “Trodnevni sastanak uprave Newscorpa u Milanu i Rimu. Skyu još uvijek ide sjajno u Italiji i Njemačkoj. Rim je predivan kao uvijek, vikend u Veneciji. Umoran.”

Objava tužne vijesti

Iz Venecije Murdoch je jahtom produžio na hrvatsku stranu Jadrana, gdje je twitterašima poručio da će u utakmici između Hrvatske i Španjolske navijati za naše dečke. Navijanje se ipak nije isplatilo, i pobjeda je pripala suprotnoj strani. Baš kao i odluka o poslovanju kompanije. Eksplozivnu vijest da će novine odijeliti od ostatka biznisa čelnim ljudima svoje kompanije objavio je osobno uz riječi: “Želim da saznate od mene”, obično korištenim za objavu tužnih vijesti. Za Murdocha ovo jest bila tužna vijest. “Držao sam se (novina), baš kao i čitava obitelj. Bili smo jako emotivni… prošao sam kroz mnogo dobrih i loših trenutaka”, rekao je za Financial Times. Nova poslovna odluka podijelit će Murdochovo carstvo na dvije kompanije. Ona prva sastavljena je od do sada najprofitabilnijeg dijela koji uključuje film i televiziju - uključujući i programe s predznakom Fox, National Geographic, BSkyB, Sky Italia, Sky Deutschland, filmsku korporaciju 20th Century Fox i produkcijsku kuću Shine.

Formula za uspjeh

Izdavaštvo, uključujući ugledne britanske naslove The Times, The Sunday Times i The Sun te američke New York Post i Wall Street Journal, kao i vodeća svjetska izdavačka kuća HarperCollins bit će zasebna kompanija, čiji naziv još nije potvrđen. Nosioc te kompanije bit će Wall Street Journal, preimenovan u WSJ, naslov koji je Murdoch kupio 2007. Analitičari smatraju da je poslovni model primijenjen na Wall Street Journal koji danas ima preko 1,3 milijuna online pretplatnika, formula za uspjeh i ostalih naslova. Skupina Wall Street Journal Digital Network, kojoj pripadaju WSJ.com, Barrons.com, SmartMoney.com, MarketWatch.com, AllThingD.com i WSJ Live, svi sa pripadajućim aplikacijama za iPhone, iPad i ostale gadgete, svaki mjesec privuče 56 milijuna posjetitelja, dok samo stranica novina Wall Street Journal - WSJ.com ostvaruje 34 milijuna posjeta diljem svijeta, prema analizi agencije Omniture.

Rast pretplatnika

Unatoč nastojanjima da se pretplatom na online verziju The Timesa i The Sunday Timesa nastavi put uspjeha s druge strane Atlantika, zabilježen rast pretplatnika vrlo je spor, oko 130.000, uz dodatnih 170.000 koji online pretplatu dobivaju uz pretplatu na print izdanje.

Od Murdochovih naslova u Britaniji samo The Sun bilježi profit. U financijskoj godini koja je završila krajem lipnja 2011. izdavaštvo je kompaniji donijelo 864 milijuna dolara operativnog prihoda. Televizijski dio kompanije ostvario je 4,6 milijardi.

Članak u cijelosti pročitajte u tiskanom izdanju Nedjeljnog Jutarnjeg

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
02. srpanj 2024 20:43