Nedavno angažiranje privatne helikopterske službe za usluge prijevoza ranjenih i unesrećenih osoba, a što je izazvalo pozornost javnosti zbog u najmanju ruku čudnih uvjeta pod kojima je talijanska kompanija EliFriulia dobila taj posao, nije prvi pokušaj privatiziranja hitne helikopterske službe.
Raniji pokušaj iz 2005. također su obilježile brojne kontroverze. Tada je odluku o osnivanju privatne helikopterske višenamjenske službe donijela HDZ-ova vlada Ive Sanadera, a upravo sada je HDZ jedan od najvećih kritičara najnovije odluke o nabavi dvaju talijanskih helikoptera.
Hebrangov projekt
Međutim, premda su već bile prikupljene ponude, natječaj je 2005. godine poništen, a odlučeno je da se prijevoz ozlijeđenih i dalje prepušta vojsci. Premda se HDZ sada obrušio na niz elemenata posla koji je sklopila Milanovićeva Vlada, prije svega na talijanske tvrtke koje će davati helikoptere, zanimljivo je da je upravo sumnjiva vlasnička struktura tvrtke koja je bila glavni pretendent natječaja, a riječ je o tvrtki HIKO helikopteri koja se povezivala s Vladimirom Zagorcem, bila razlog za poništenje natječaja. Deset godina nakon poništenja Damir Polančec, tadašnji potpredsjednik Vlade i osoba koja je zapravo poništila natječaj za višenemjensku helikoptersku službu (VHS), za Jutarnji je rekao da su postojale sumnje u transparentnost natječaja.
- Tekst natječaja pripremala je jedna domaća odvjetnička kuća, uz naputke ljudi iz HFP-a, a bez prevelikog uključivanja Ministarstva zdravstva i MORH-a. Barem sam ja tako zaključio. Međutim, prema meni su počele stizati informacije iz MORH-a, ali i drugih institucija na koje elemente natječaja da obratim pozornost. Nakon što sam izradio vlastitu analizu, postao sam svjestan da će uvjetima natječaja moći odgovoriti samo jedna tvrtka, a informacije koje sam prikupio o toj tvrtki sugerirale su upitno vlasništvo, ali i upitno iskustvo u toj djelatnosti - rekao je Polančec, koji pak tvrdi da je cijeli projekt naslijedio od Andrije Hebranga, prethodnika na mjestu potpredsjednika Vlade. Vlada je odluku o prihvaćanju projekta VHS-a donijela na sjednici u listopadu 2004. te je Hebrang, koji je u tom trenutku bio i ministar zdravstva, imenovan predsjednikom Povjerenstva za organizaciju i koordinaciju projekta VHS.
Kao razlozi za uspostavu takve službe na sjednici Vlade prezentirani su potencijalni problemi evakuacija ozlijeđenih u nesrećama na autocestama čija je gradnja u tom trenutku bila u zamahu, ali i niz drugih razloga - skrb za unesrećene na otocima, zahtjevi Europske unije za ustroj takve službe... Također, jedan od razloga bila je i procjena da HV ne raspolaže s dovoljnim brojem adekvatnih letjelica za tu ulogu.
Noćni letovi
Na istoj sjednici Vlada je imenovala povjerenstvo za organizaciju VHS-a te je njenim predsjednikom imenovan Hebrang, koji će četiri mjeseca kasnije odstupiti s funkcije potpredsjednika Vlade.
Treba reći da je projekt koji je 2005. poništen bio puno ambiciozniji od ovoga te je osim prijevoza ranjenika podrazumijevao višenamjensku službu koja bi nadzirala granicu i požarišta i tragala za unesrećenima, a jedan od uvjeta natječaja bio je i da njihovi helikopteri letove mogu obavljati i noću, što je neshvatljiva “rupa” koju novi ugovor s talijanskom EliFriulijom ima i prema kojemu bi oni usluge transporta trebali obavljati samo danju. Međutim, i cijena je bila veća. Dok će Talijani za četiri mjeseca prijevoza dobiti 10 milijuna kuna - dakle oko 30 milijuna godišnje - cijena koju je Vlada spremala izdvojiti za projekt VHS-a bila je oko 150 milijuna kuna godišnje.
Off-shore tvrtka
No kredibilitet pretendenta na posao, famozne kompanije HIKO helikopteri, bio je još upitniji od dvije talijanske kompanije s kojima je sada potpisan ugovor, a kojima se zamjera da su u Italiji pod istragom za ozbiljne prevare i kršenje ugovora o nabavi. Naime, Helikopterska kompanija d.o.o. (HIKO) osnovana je 2004., pola godine prije nego što je Vlada uopće donijela odluku o raspisivanju natječaja.
U lipnju te godine u Divuljama njihov je Eurocopter sudjelovao u pokaznoj vježbi, što je bilo prvo javno predstavljanje kompanije. Osnivač tvrtke bila je formalno austrijska tvrtka Human Consult Planungs, i sama osnovana godinu dana ranije, no 75 posto njezina vlasništva držali su Hrvat Krunoslav Hirc i njegova supruga Regina Šušteršić Hirc. Human Consult Planungs bavio se cestogradnjom, no osim pokušaja osvajanja natječaja za gradnju tunela u Crnoj Gori, nigdje nije bilo moguće pronaći podatke o njihovu građevinskom angažmanu. Direktor tvrtke u Hrvatskoj bio je Krunoslavov sin Robert Hirc, danas jedan od čelnih ljudi Čačićevih reformista. No par mjeseci prije natječaja, u svibnju 2005., dogodila se još jedna zanimljiva promjena u vlasničkoj strukturi tvrtke majke - Human Consult Planungsa. Naime, 20 posto tvrtke Krunoslav Hirc prepušta zagonetnoj off-shore tvrtki iz Lihtenštajna Mangusta Anstalt, registriranoj u famoznom odvjetničkom uredu Hoop&Hoop u Vaduzu, poznatom kao osnivaču svih tvrtki koje su se povezivale s Vladimirom Zagorcem u aferi Hypo. Tvrtku HIKO helikopteri financijski je poduprala Hypo banka s kojom je postojalo nekoliko kreditnih aranžmana. Najprije, tvrtka nije imala svoje letjelice, već je dva Eurocopterova helikoptera kupila Hypo banka, a zatim ih na leasing dala HIKO-u. Zanimljivo, jedan od njih bio je model BK 117, dakle puno stariji i lošiji model od EC135 kojima raspolaže talijanska tvrtka EliFriulia. Međutim, model koji je 2005. zadovoljavao kriterije natječaja sada iz oporbe kritiziraju.
Klirinški dug
“Ugovor je dan tvrtki koja koristi samo helikoptere tipa CE-135, ograničenog dometa i dosega leta pa mogu zbrinuti samo jednog pacijenta”, izjavio je nedavno Ante Ćorušić, predsjednik HDZ-ova Odbora za zdravstvo. Drugi HIKO-ov helikopter, treba priznati, bio je puno moderniji EC 145.
Na natječaj koji je zatim u svibnju raspisao HFP osim Hika se javilo još nekoliko tvrtki, no natječaj nikada nije doživio finale. Samo mjesec dana kasnije Vlada je donijela odluku da se natječaj poništava, što je izazvalo negodovanje u HIKO-u i prozivanje Vlade za neozbiljnost.
- S obzirom na činjenicu da smo uvelike pregovarali s Rusima o naplati klirinškog duga u helikopterima, obavio sam dodatne razgovore s predstavnicima MORH-a i dobio uvjerenje da HV raspolaže s dovoljno obučenih pilota te da nakon nabave helikoptera ne bi trebalo biti problema s uspostavljanjem takve službe čiju bi osnovu činili domaći piloti, domaće liječničke službe i helikopteri koji bi se dijelom za to prenamijenili - objasnio je Polančec.
Bivši čelnici Hypa prokazali su Zagorca kao suvlasnika kompanije HIKO
Slučaj HIKO nakratko se aktualizirao u Austriji, gdje se bivšim čelnicima Hypo banke Wolfgangu Kultereru i Günteru Striedingeru sudilo zbog neopravdanog financiranja tvrtke koja je bila najizgledniji kandidat da 2005. u Hrvatskoj osvoji tender vrijedan oko 100 milijuna eura. Riječ je o tvrtki Helikopterska kompanija d.o.o., a koju su osnivači popularno nazvali HIKO helikopteri. Premda su mediji tu tvrtku povezivali s bivšim generalom Zagorcem, njezini vlasnici uporno su takve konstrukcije demantirali. Međutim, na suđenju u Austriji tvrdnje da je Zagorec stajao iza HIKO-a dobile su konkretnije potvrde. Naime, Striedinger je izjavio da je prema njegovim saznanjima Zagorec doista bio vlasnik 20 posto HIKO-a i lobist tvrtke.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....