Na međunarodnom natječaju Ministarstva zdravlja za nabavu usluga hitne helikopterske medicinske pomoći pobijedila je zajednica ponuđača EliFriulia i AirGreen iz Italije.
Riječ je o pilot-projektu koji bi trebao trajati četiri mjeseca i za to će se utrošiti oko devet milijuna kuna. To znači da će u sljedeća četiri mjeseca, umjesto vojnih helikoptera, poslove hitne helikopterske medicinske pomoći obavljati dvije privatne talijanske kompanije. Helikopteri bi trebali biti razmješteni u bazama na Krku i u Splitu. Zasad nije poznato o kojim je helikopterima riječ i koliko će ih doći u Hrvatsku. U Ministarstvu tvrde da će letačko osoblje, hangare i servisnu službu osigurati talijanske tvrtke, dok će liječnika i medicinskog tehničara dati Hrvatski zavod za hitnu medicinu. Prvi letovi bi navodno trebali početi krajem mjeseca.
Noću i dalje vojska
Prema neslužbenim informacijama, projekt je pokrenut na inzistiranje Ministarstva zdravlja čiji su predstavnici tražili da Povjerenstvo o uspostavljanju višenamjenske helikopterske službe odobri da Ministarstvo zdravlja pokrene taj projekt. Povjerenstvo je Vlada osnovala još u 2012. i pune tri godine nije uspjelo predložiti na koji način ustrojiti spomenutu službu.
Odluka o iznamljivanju helikoptera za hitni medicinski prijevoz izazvala je veliku ljutnju u Ministarstvu obrane, ali i u Gorskoj službi spašavanja. Naime, osim jednog sustava koji funkcionira, imat ćemo čak dva. Talijani neće obavljati medicinske letove noću jer im se ne isplate, ni poslove traganja i spašavanja s HGSS-om. Naši sugovornici tvrde kako Ministarstvo obrane i Glavni stožer uopće nisu obaviješteni da bi za koji tjedan trebali prestati obavljati medicinske letove te da je riječ o nepotrebnom bacanju novca. Osim toga, prije dvije godine i MUP je kupio dva helikoptera koja su trebala biti korištena za hitni medicinski prijevoz, ali njima nije obavljen niti jedan takav let.
MORH je za helikoptersko traganje i spašavanje te medicinske letove ove godine izdvojio deset milijuna kuna, a ovaj projekt za četiri mjeseca košta devet milijuna kuna i u njega nisu uključeni traganje i spašavanje ni medicinski letovi noću. Te će poslove i dalje obavljati vojska jer se Talijanima letenje noću ne isplati. To znači da bi na godišnjoj bazi ugovor s Talijanima stajao 27 milijuna kuna, odnosno gotovo tri puta više nego što sada država plaća.
Prošle godine vojska je obavila oko 700 sati leta na poslovima medicinskih letova te letova traganja i spašavanja, a tijekom ove godine oko 600 sati na tim poslovima. S obzirom na cijenu kerozina koja je malo viša od pet kuna, prošle godine je potrošeno oko četiri milijuna kuna, a u skoro osam mjeseci ove godine oko 3,5 milijuna kuna.
Dvostruki trošak
Zasad je nejasno na koji je način ugovorena cijena usluge. U pravilu se u takvim slučajevima ugovara cijena sata leta u kojoj se računaju svi troškovi rada, uključujući dežurstva, pripravnost, odnosno čekanje na poziv. Prema nekim procjenama, cijena sata leta u ovom slučaju bi mogla biti između 3,5 i četiri tisuće eura. Osim toga, ovaj projekt neće donijeti nikakve uštede Ministarstvu obrane, odnosno državnom proračunu. Naime, kroz medicinske letove te letove traganja i spašavanja vojni piloti istodobno obavljaju trenažne letove, prikupljaju sate leta i obučavaju se. Ako više ne budu imali medicinskih letova, svejedno će morati letjeti. Dakle, stvarat će se dvostruki trošak. Iz Ministarstva zdravlja brane četveromjesečni pilot-projekt Helikopterske hitne medicinske službe (HHMS) i naglašavaju da će se za početak uspostaviti dvije ‘morske’ baze, jer područje Jadrana najčešće treba takvu pomoć. Dodaju da će biti angažirana dva helikoptera te da će “provider” imati svoje hangare za smještaj te servisnu službu, te da je dnevni let međunarodni standard.
'Od poziva do polijetanja pola sata'
U Ministarstvu zdravlja tvrde i da će privatna helikopterska služba biti brža od one vojne.
"Brzina intervencije je neusporediva, ovi helikopteri s kompletnom medicinskom posadom trebaju poletjeti najduže za tri minute od poziva dok su helikopteri MORH-a u drugoj ulozi i ne polijeću tako brzo, a i zbog procedure polijetali su najčešće oko 30 minuta od poziva", kažu u ministarstvu i napominju da vojni helikopteri nisu namijenjeni za tu svrhu. (G.J.)
'Teče rok žalbe, ne možemo iznositi detalje o hitnim helikopterima'
Ministarstvo zdravlja izvijestilo je u ponedjeljak kako do 14. kolovoza teče rok mirovanja na međunarodnom natječaju za nabavu usluga hitne helikopterske medicinske pomoći te da do tada ne mogu iznositi tehničke detalje ni detalje cijene leta o kojima se špekulira u medijima.
Trenutačno teče rok mirovanja od 15 dana i žalbeni rok od 10 dana, nakon što je krajem srpnja objavljeno da je na javnom natječaju Ministarstva zdravlja odabrana zajednička ponuda talijanskih tvrtki EliFriulia i Air Green, koja će za devet milijuna kuna tijekom četiri mjeseca osigurati helikoptere i letačko osoblje, hangare i servisnu službu za uspostavu helikopterske hitne medicinske pomoći za cijelo područje hrvatske obale.
U slučaju da ne bude prepreka, pilot-projekt bi mogao započeti već krajem kolovoza, odnosno početkom rujna i Ministarstvo će tada predstaviti projekt i upoznati javnost sa svim detaljima.
Do sad su za hitan prijevoz korišteni helikopteri MORH-a, a imali su oko 500 intervencija godišnje. Njihov angažman godišnje je stajao držani proračun od 8 do 10 milijuna eura, s tim da cijena sata leta vojnog helikoptera iznosi 52.825 kuna. U Ministarstvu ističu da je sat leta malih namjenskih helikoptera nekoliko puta jeftiniji.
No, Ministarstvo zdravlja s MORH-om nije raskinulo ugovor, vojni helikopteri i dalje će prevoziti hitne slučajeve noću jer će talijanski manji i namjenski helikopteri letjeti samo tijekom dana.
Mediji su objavili da je cijeli projekt pokrenut na inzistiranje Ministarstva zdravlja te da je odluka o unajmljivanju stranih helikoptera izazvala veliku ljutnju u Ministarstvu obrane koje nije obaviješteno o projektu.
"Napisi koji su se pojavili u dnevnom tisku o ljutnji i iznenađenosti predstavnika drugih institucija nemaju utemeljenje u stvarnosti", kažu u Ministarstvu zdravlja, a kritike da će talijanski helikopteri letjeti samo po danu, ocjenjuju "grubim načinom obezvrjeđivanja projekta".
Kažu kako im je upravo predstavnik MORH-a sugerirao da se ovakav pilot projekt organizira 'za vrijeme vidljivog dijela dana' zbog svih delikatnosti i s obzirom da do sada nismo imali takvu službu, a praksa dnevnih letova u ovoj vrsti usluge standard je koji se primjenjuje u mnogim zemljama koje imaju i višegodišnje iskustvo s ovakvom uslugom.
"Još jednom naglašavamo kako korištenje vojnih helikoptera koji se koriste za odgođeni transport, što je sada slučaj, nije isto što i Hitna helikopterska medicinska služba, kao i da je njihovo korištenje povezano sa značajno većim troškovima održavanja i goriva, ujedno neadekvatnih teških i velikih transportnih helikoptera, te smo zato potaknuli ubrzanu pripremu planiranog projekta. Projekt će nam omogućiti da brže zbrinjavamo, u okviru 'zlatnog sata' brojne unesrećene u prometu, ali i hitne pacijente s npr. srčanim ili moždanim udarom, što dosada nije bilo moguće", poručuju iz Ministarstva zdravlja. (H)
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....