U Brodograđevnoj industriji Split obavljeno je porinuće Novogradnje 485, putničkog broda za krstarenja polarnim područjima, koji će nositi ime Janssonius. Kuma broda je Tanja Mravak, voditeljica skupine u Centru za autizam Split. Pozdrav brodu održao je dječak Karlo Kolak, korisnik usluga Centra za autizam .
Riječ je o brodu vrijednom oko 50 milijuna eura, namijenjenom za polarne ekspedicije, koji je ugovoren za krajnjeg naručitelja - tvrtku Oceanwide Expeditions - koja je specijalizirana za ekspedicijska putovanja na Antarktiku i Arktik. Brod je dugačak 108,6 metara, širok 17,6 metara, a brzinu od 15 čvorova osiguravat će mu dva glavna motora ukupne snage 4260 kW. Moći će ugostiti 194 putnika smještena u 81 kabinu, o kojima će brinuti 78 članova posade.
Razvijajući vlastitu flotu brodova prilagođenih ledenim morima Oceanwide Expeditions promovira male, fleksibilne ture koje putnicima pružaju bliski kontakt s polarnim divljim životinjama, krajolicima i povijesnim znamenitostima. Brod za krstarenja polarnim područjima gradi se u klasi LR PC6, koja ispunjava posljednje zahtjeve Lloyd Registra za plovila Polar Class 6, i na raspolaganju prvim putnicima bit će za arktičku sezonu 2021/2022. godine.
Značaj državnih jamstava
Ministar gospodarstva i održivog razvoja Tomislav Ćorić istaknuo je kako će 50 milijuna eura, koliko je vrijedan ovaj brod, ući u vanjskotrgovinsku bilancu Hrvatske i značajno doprinijeti izvozu. Vlada RH je izdavanjem jamstava omogućila financiranje gradnje ovog broda što znači da smo s punim pravom vjerovali u ovaj projekt, rekao je.
- Uvjerili smo se da hrvatska brodogradnja, ako je orijentirana tržišnim uvjetima, može biti konkurentna na svjetskom tržištu i funkcionirati na pravi način. Naravno, ako se pozicionira u specijalnim nišama. Zato mi je drago da se Brodosplit našao na popisu brodogradilišta koji mogu raditi ovakve složene brodove - istaknuo je ministar Ćorić.
Predsjednik uprave Brodosplita Tomislav Debeljak istaknuo je značajan doprinos ove i prethodne Vlade koje su u periodu od 2017. do 2020. odobrile tri puta državna jamstva i to za Hondius, Ultramarine i Janssoniusa. Kazao je da bez tih jamstava ne bi mogli osigurati financiranje izgradnje tih brodova, niti zaposlenost te da se zahvaljujući tim jamstvima na kojima su svi zaradili Brodosplit pozicionirao među najveće svjetske igrače u tržišnom segmentu polarnih kruzera.
Poslovanje u uvjetima pandemije
- Kada smo u svibnju prošle godine porinuli Novogradnju 487, upravo smo izlazili iz prvog vala pandemije i nitko se od tada nazočnih nije nadao da će COVID-19 još tako dugo biti jedna od najvećih prijetnji za cijeli svijet. Od tada smo, uza sva ograničenja, opasnosti i prijetnje koju pandemija nosi sa sobom, ne samo u potpunosti završili novogradnju 487, Ultramarine koja je vezana tu malo dalje na opremnoj obali, nego smo daleko odmakli sa serijskom gradnjom četiri "obalno ophodna broda" za Hrvatsku ratnu mornaricu kao i izradom čeličnih elemenata za most Ston i vijadukt Prapratno, koje ćemo uskoro početi montirati. I ove ćemo objekte sagraditi u rekordnom roku, isto kao što smo bili sagradili most Čiovo.
Na kraju, izgradili smo u uvjetima pandemije i ovaj brod, novogradnju 485 koju smo upravo porinuli. Moram naglasiti da smo to sve uspjeli zahvaljujući odgovornosti, znanju i marljivosti naših radnika, ali i sposobnosti da se hrabro, pametno i učinkovito suprostavimo koronavirusu i od kruga Brodosplita stvorimo jedan od najsigurnijih prostora te zaštitimo zdravlje naših radnika i njihovih obitelji. Porinućem broda koji je remek djelo naših inženjera, tehničara, radnika, građen umijećem dugogodišnjeg iskustva, truda, znanja i prije svega ljubavi prema ovom teškom brodograđevnom poslu, naša Novogradnja 485 zaplovit će po prvi put morem tu pred nama - kazao je Debeljak.
Inovativan način financiranja
Debeljak je istaknuo da je Novogradnja 485 treći brod koji je ugovoren na jedan potpuno nov i inovativan način koji uključuje i financiranje broda.
- Time smo pokazali vrlo zahtjevnom svjetskom tržištu mogućnosti hrvatske brodogradnje, mogućnosti Brodosplita koji izrasta u lidera europskih graditelja polarnih kruzera. Ovakvi projekti ne bi se mogli realizirati bez državnog jamstva za povrat avansa, što je praksa i u drugim brodograđevnim zemljama EU. Ali moram istaknuti kako ni takav zakoniti model odobravanja jamstava Brodosplitu nije bio ponekad lako dostupan zato što smo bili izloženi nasrtajima interesnih skupina ili hobotnica, koji su preko svojih reketara i trgovaca političkim utjecajem pokušali na različite načine prisiliti Vladu da nam uskrati financiranje.
Zato sam zahvalan Vladi premijera Plenkovića što je odbila te nasrtaje i u svom prvom mandatu odobrila nam tri puta državna jamstva i omogućila da uz vlastito učešće od 20 posto prodajne cijene broda možemo najprije ugovoriti ovakav brod i na kraju ga izgraditi i isporučiti. Podsjetio bih da smo odmah nakon isporuke Hondiusa u svibnju 2019. vratili državna jamstva, a malo nakon toga je od strane naručitelja vraćen cjelokupni iznos kredita HABOR-u. Isto će biti učinjeno i za 487 Ultramarine, kada se za koji dan izvrši primopredaja s naručiteljem, kao što ćemo napraviti nakon završetka i isporuke Janssoniusa - istaknuo je Debeljak.
Debeljak se ovom prilikom osvrnuo na često spominjan iznos kojega je država utrošila na restrukturiranje Brodosplita.
- Mi smo od 2013. do 2020. za neto plaće isplatili 2,44 milijarde kuna, poreza i doprinosa 1,82 milijarde kuna, davanja državi i javnim poduzećima 360 milijuna kuna, a domaćim dobavljačima i kooperantima 2,7 milijardi kuna. Brodosplit je u tom razdoblju pridonijeo našem BDP-u sa skoro deset milijardi kuna i višestruko vratio državi uloženo.
Naglašavam da su nam državna jamstva omogućila ne samo realizaciju izvoznih poslova u čijoj je vrijednosti sadržano 80 posto domaće komponente nego i održavanje zaposlenosti više od 2000 radnika Brodosplita i zaposlenost više tisuća radnika naših kooperanata i dobavljača. A upravo bez njih, naših radnika, bez tisuća i tisuća sati rada naših vrijednih meštara, naših inženjera i projektanata ovaj se brod ne bi mogao izgraditi - naglasio je Debeljak.
Novi poslovi
Debeljak je dodao da u svijetu nema tvrtke u brodograđevnom sektoru i sektoru naručitelja gradnje brodova koje ova kriza izazvana COVID-19 nije dotakla.
- Veliki broj njih je i potopila. Znatno su punija rezališta nego navozi brodogradilišta, narudžbe su usporile. I mi, kao i svi drugi imamo problema, ali se ne damo. Za svega nekoliko dana isporučujemo Novogradnju 487, koji je potpuno gotov i a jamstva državi i kredit HBOR-u odmah će biti vraćeni. Za nešto više od mjesec dana najveći jedrenjak na svijetu koji će uskoro ući u Guinnessovu knjigu rekorda ukrcat će svoje prve goste na kružnom putovanju oko velike Britanije. U ovom trenutku gradimo paralelno i četiri broda za Hrvatsku ratnu mornaricu, njenu Obalnu stražu čime smo posebno ponosni. A svjedoci smo da ovih dana postoji izniman interes za obalnim ophodnom brodom, odnosno, korvetu koju razvijamo - kazao je.
Debeljak je otkrio da u Brodosplitu očekuju i skoro stupanje na snagu nedavno potpisanog ugovora za gradnju Field Development Vessel-a, broda posebne namjene za radove na moru čija vrijednost dostiže skoro 400 milijuna eura te odmah nakon toga i najveće jahte na svijetu za koju će vrijednost radova u Brodosplitu biti skoro dva puta veća od vrijednosti broda posebne namjene.
- Pred potpisivanjem smo ugovora za još neke projekte. Sa svime što razvijamo i radimo iskoračit ćemo u novu dimenziju brodogradnje, te ponovo pokazati i dokazati umijeće naših ljudi - istaknuo je Debeljak koji je otkrio da su pregovori sa Oceanwide Expeditions o gradnji još jednog sličnog broda u završnoj fazi .
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....