BITKA ZA TRŽIŠTE

Samo 20 posto građana kupuje u malim dućanima

Hrvatsko tržište maloprodaje polako se oporavlja od udara krize i štednje građana
 Andrija Lučić/CROPIX

ZAGREB - Veliki trgovački lanci u deset od 11 zemalja centralne i istočne Europe drže više od polovice tržišta robe široke potrošnje na kojem male trgovine potpuno gube bitku s “retailerima”. U Sloveniji deset najvećih trgovačkih lanaca drži cijelo tržište robe široke potrošnje, a u Slovačkoj i Mađarskoj oko 90 posto tržišta.

Najveći domaći i strani trgovci u Hrvatskoj drže čak 81 posto tog tržišta koje uključuje cijelu prehranu i sve ostale potrepštine za svakodnevnu potrošnju u kućanstvu. Podaci su to iz istraživanja GfK o udjelu prvih deset trgovačkih lanaca kao glavnom mjestu kupnje robe široke potrošnje za 2009. godinu.

Smanjene negativne stope

- Ovo maloprodajno tržište najviše je koncentrirano u Sloveniji, a najraspršenije u Bugarskoj - pojašnjavaju u GfK.

Hrvatsko tržište maloprodaje pritom se polako oporavlja od udara krize i štednje građana zbog koje je tijekom cijele prošle godine promet od trgovine na malo iz mjeseca u mjesec padao po dvoznamenkastim stopama. Naime, u ožujku ove godine promet od trgovine na malo u odnosu na isti mjesec prošle godine nominalno je bio manji 2,1 posto, a realno 2,8 posto. Prema podacima Državnog zavoda za statistiku, ukupan promet od trgovine u ožujku je u odnosu na veljaču nominalno bio veći za 19,9 posto, a realno za 19,2 posto.

Premda već 18 mjeseci zaredom hrvatska maloprodaja bilježi pad, te su negativne stope od početka ove godine ipak značajno smanjene. Tako je, primjerice, u ožujku 2009. u odnosu na isti mjesec godinu prije realni pad prometa u trgovini na malo bio 17,4 posto.

Drastičan pad prodaje auta

Kada je riječ o ožujku 2010. u odnosu na isti mjesec lani, i dalje je najviše pogođeno tržište motornih vozila na kojem je zabilježen nominalni pad od 34 posto.

Lanci se šire po cijeloj regiji

Dok u Hrvatskoj i Poljskoj postoji po jedan veliki lanac koji najviše vodi prema udjelu na tržištu (Konzum i Biedronka), u ostalim zemljama je struktura “retailera” nešto više izbalansirana. Prema istraživanju GfK, u 11 zemalja centralne i istočne Europe najzastupljeniji je Metro koji je na trižištu u njih osam. Billa, Kaufland, Lidl i Spar prisutni su na tržištu šest zemalja, dok je, primjerice, slovenski Mercator u četiri zemlje regije. Najveći hrvatski trgovački lanac Konzum za sada je na tržištima triju zemalja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
06. listopad 2024 04:29