ZAGREB - Ono što je SDP najmanje priželjkivao najvjerojatnije će se ostvariti - za mjesto Mesićeva nasljednika u drugom krugu borit će se Ivo Josipović i Milan Bandić. Pokazalo je to istraživanje koje je za Jutarnji list provela agencija Mediana Fides na 1000 ispitanika od 16. do 22. prosinca, samo pet dana prije prvog kruga izbora.
Bandić je nakon kratkog pada na treće mjesto prije desetak dana, ponovno zauzeo čvrstu drugu poziciji i njegov ulazak u finiš predsjedničke utrke sve je izvjesniji.
Josipović uvjerljiv
SDP-ov kandidat Ivo Josipović i dalje suvereno drži prvu poziciju koju od ljetos, kada je krenuo u kampanju, nitko od ostalih kandidata nije nimalo ugrozio. Doduše, njegovih 24,8 posto je za oko 3 posto manje u odnosu na istraživanje Jutarnjeg sredinom studenoga.
Bandić prema najnovijem istraživanju trećem Nadanu Vidoševiću “bježi” za 2,5 posto, a kada se uzme u obzir da zagrebački gradonačelnik definitivno najveću podršku od svih kandidata uživa među hrvatskim biračima u BiH, onda je njegov rejting za barem dva posto veći, a time i prednost pred Vidoševićem. Prije pet godina na izborima birači iz BiH donijeli su dodatnih 3,5 posto glasova.
Primorac bolji od Hebranga
Iako su joj minimalne šanse za prolazak dalje, HNS-ova uzdanica Vesna Pusić bi, da kampanja traje još dva tjedna, po svemu sudeći mogla ozbiljno konkurirati za ulazak u drugi krug. Iz istraživanja u istraživanje Pusić bilježi sve bolji rezultat, pa je sa 7,8 posto zauzela četvrto mjesto i prešišala i Hebranga i Primorca.
Između Hebranga i Primorca, sadašnjeg i bivšeg HDZ-ovca, razlika je 0,3 posto u Primorčevu korist. Ne čudi stoga što je Hebrang u svojoj kampanji najviše napadao upravo njega i Vidoševića, svoje donedavne stranačke kolege.
Bandiću je bez sumnje rezultat donijela njegova “proaktivna” kampanja od sela do sela, od grada do grada i tako više od 25 tisuća kilometara. On je u svoju kampanju uložio i najviše novca. Iako u izvješću Izbornom povjerenstvu nije otkrio niti jednog donatora, nekoliko je puta priznao da će potrošiti od 5 do 7 milijuna kuna. Njegovi protukandidati tvrdili su da je potrošio i 20 puta više. A ozbiljnije mu, ako je suditi prema našem istraživanju, nije naštetilo niti to što je izbjegavao sučeljavanja. Bandić, za razliku od Hebranga i Primorca, nije imao negativnu kampanju. Barem javno nije ružno govorio o svojim protukandidatima, no da bi mogao igrati ispod pojasa počelo se spekulirati kada su do novinara došle informacije da su u njegovu stožeru smišljene biografije s prljavim rubljem njegovih protivnika.
Bitka za drugo mjesto
Niti Josipović se nije bavio svojim rivalima, ali niti oni njim jer su se očigledno pomirili s time da ga je teško stići budući da svima konstatno bježi za najmanje 15-ak posto. On sam je, pak, svoj rejting dodatno pokušavao učvrstiti i otklonom od politike SDP-a pa je tako populistički bio protiv Sporazuma sa Sloveijom, ali glasove je otišao loviti i u BiH, iako je upravo njegova stranka najveći protivnik glasanja dijaspore u posebnoj izbornoj jedinici. Čak i njegov stranački šef Zoran Milanović u njegovoj se kampanji pojavio samo tri puta jer je navodno procijenjeno da je tako bolje budući da je Josipovićev rejting bolji od Milanovićeva.
Ljevičarima dosadno
Među kandidatima ljevice kampanja je bila zaista dosadna, pa je čak i Josipović govorio kako bi glasao za Vesnu Pusić. Niti SDP-ov kandidat niti HNS-ova kandidatkinja nisu se previše brusili niti na Vidoševića, iako u lijevom krilu taj bivši HDZ-ovac uzima više glasova nego na desnici. Vidošević se najviše morao braniti od optužbi da se nepošteno obogatio i o svojoj ulozi u prodaji Dalmacijacementa.
Puno su žešći okršaji bili na desnom krilu jer se upravo među njihovim kandidatima vodila borba za drugi krug. Hebrang je Primorca i Vidoševića zvao dezerterom i profiterom, Vidošević Primorca optuživao da zlostavlja žene, a ovaj njemu uzvraćao da se u politici obogatio. I Hebrang i Primorac ozbiljno su se bacili na hvatanje glasova u dijaspori, odnosno u BiH, gdje su gostovali nekoliko puta. Otkako je objavio kandidaturu, bivšem ministru obrazovanja popularnost je stalo rasla, no naše istraživanje pokazuje da dobiva 6,7 posto, što je pad od gotovo četiri posto u odnosu na nedavno istraživanje Pulsa. Prema istraživanju jedne agencije upravo je Primorac rekorder po broju televizijskih spotova, no očigledno ne ubire plodove toga. Osim Primorca, HDZ-ovom kandidatu Hebrangu sve nade za prolazak u drugi krug potopljene su kada su na površinu počele izlaziti brojne afere HDZ-ovih dužnosnika, a pomogla mu nije niti sve lošija gospodarska situacija za koju je dijelom kriva i HDZ-ova Vlada.
HDZ-ovci na četiri strane
Iako ne treba podcjenjivati stroj koji se zove HDZ-ovo biračko tijelo, činjenica je da oni danas imaju izbor - dati glas Hebrangu ili Vidoševiću, Bandiću, Primorcu. To naravno nikako ne ide u korist službenom HDZ-ovom kandidatu i jasno je da će još pet godina vladajuća stranka biti bez svog čovjeka na Pantovčaku.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....