Tomislav Tolušić vrlo je ambiciozan. U stavljanju pod nadzor krištenja novca iz fondova EU počeo je od Ministarstva poduzetništva i obrta u suradnji s resornim ministrom Darkom Horvatom. U intervjuu 12. radnog dana na ministarskom mjestu najavljuje da će tražiti totalnu promjenu pravila za poduzetnike koji žele novac od Unije za svoje projekte.
Jeste li pohvatali sve konce u Ministarstvu?
- U manje od dva radna tjedna ove Vlade pa i mene kao ministra, nakon što već devet mjeseci nemamo funkcionalnu vlast u državi, što je usporilo sve moguće procese, mogu reći da je prvo što se vidi to da smo zakomplicirali sve moguće procedure u raspisivanju natječaja za EU projekte.
Koji su konkretni zahvati u pojednostavljivanju?
- U resoru poduzetništva kod ministra Darka Horvata ćemo već do kraja mjeseca promijeniti pravila i smanjiti broj administrativnih koraka u prijavljivanju projekata sa sedam na četiri. Poduzetnicima je na raspolaganju 1,5 milijardi kuna, natječaji su se počeli raspisivati lani u travnju, a do danas je ugovoreno 51 milijun kuna, što je na razini statističke greške. Broj prijava je strašno malen zbog prevelikih zahtjeva u proceduri.
Koje zahtjeve ćete ukinuti?
- Tražit ću da se ukine zahtjev poduzetnicima da prilože obvezujuće pismo namjere banke u prijavi projekta jer da bi banka izdala takvo pismo, projekt mora dobiti odobrenje njezina kreditnog odbora. Smatram da je dovoljno donijeti samo pismo namjere banke jer za takvo ne treba prolaziti cijelu proceduru kao za dobivanje kredita. Tražit ću i ukidanje obveze polaganja depozita u iznosu sredstava koja se traže od EU jer takav zahtjev paralizira novac. Ministarstvo danas odluke o projektima donosi u roku od 150 dana, nema razloga da ih ne donosi u roku kraćem od 100 dana. Poduzetnicima ćemo omogućiti dopunu dokumentacije jer su zbog nedostatka dokumentacije odbijena 54 projekta, a cilj je da oni prođu. Tražit ću također da poduzetnici koji dobiju EU sredstva taj novac ne moraju trošiti kroz postupak javne nabave koji je težak i za državu i ne bi se trebao odnositi na poduzetnike. EU im ga ne propisuje. Idući tjedan ćemo napraviti i analizu kako bismo točno znali zašto je odaziv na natječaje za poduzetnike jako mali.
Ide li vam stavljanje pod svoj nadzor svih EU projekata?
- Koliko se može napraviti u dva tjedna, napravljeno je. Svima je zajednički izazov povećati kvalitetu rada evaluatora projekata.
Što to znači?
- Trenutačno evaluaciju projekata rade zaposlenici Ministarstva i nema mogućnosti uzimanja vanjskih suradnika za evaluatore iako plaćanje evaluatora ne opterećuje državni proračun nego se financira iz EU fondova kao tehnička podrška. Uvjeren sam da će evaluacija biti brža, ujednačenija i kvalitetnija nakon što za te poslove opet omogućimo angažiranje stručnjaka izvan ministarstava.
Što je s projektima pod Ministarstvom prometa i prugom Dugo Selo - Križevci?
- Do 1. svibnja ćemo potpisati ugovor, inače gubimo tih 200 milijuna eura zato što je riječ o novcu iz razdoblja 2007. - 2013. HŽ infrastruktura sada ponovno mora odlučiti o natječaju i uvjeren sam da ćemo sklopiti ugovor do 1. svibnja.
Ministrica uprave Dubravka Jurlina Alibegović najavila je teritorijalni preustroj zemlje u sedam regija, hoće li se to dogoditi?
- To može biti stav ministrice Jurlina Alibegović koju cijenim i poštujem.
Ali se kao član iste Vlade ne slažete s njom, hoće li ona to moći provesti?
- Provođenje regionalizacije nije stav HDZ-a ni Domoljubne koalicije, a pogotovo ne moj osobno. Mi želimo povećanje efikasnosti.
Europska komisija kaže da se reformom javne uprave koja može podrazumijevati i teritorijalni preustroj može uštedjeti milijardu kuna?
- Europska komisija traži od nas reformu javne uprave i to je posao ministrice uprave.
Ali to su povezani sustavi...
- Nisu. Ili možda jesu, ali manjim dijelom. Meni je bitniji odgovor na pitanje zašto u malom gradu mora postojati 11 inspekcija koje su pod upravljanjem različitih ministarstava, gdje rade vrijedni ljudi koji tamo gdje rade zapravo nemaju šefa. To se mora riješiti reformom javne uprave.
Isto tako možemo pitati trebaju li nam 21 župan, njihovi zamjenici i brojna županijska vijeća...
- Ne slažem se. Govorim iz prakse na čelu županije osam godina. Županije su na teritoriju koji sada obuhvaćaju za kvalitetu života građana napravile puno više nego centralna država. Regionalizacija i decentralizacija dva su potpuno suprotstavljena pojma. Ako Slavoniju podvedemo pod centar Osijek i sve ostalo ukinemo, ne vjerujem da će rezultat toga biti kvalitetnije dopiranje do svakog građanina i povećanje kvalitete njihova života.
Decentralizacija bi trebala donijeti više novca budućim većim regijama da bi to bila reforma?
- Zajednički proračun pet slavonskih županija je 800 milijuna kuna i smatram nedopustivim da se tako zbrojeni budžet smjesti u Osijek. No, kad bi zajednički budžet iznosio 1,8 milijardi kuna, onda bih to potpisao jer bi to bilo dobro za moju djecu.
Kako vi vidite povećanje efikasnosti postojećih lokalnih jedinica?
- S više novca za zdravstvo, školstvo i promet. Nitko ne traži više novca da bi u županijama netko imao veće plaće. Imate općinu Mikleuš od 1500 stanovnika koja sebe ne može financirati jer nakon porezne reforme imaju budžet od 1,8 milijuna kuna, u minusu su i ne mogu zadovoljiti potrebe građana koji tamo i dalje žive, na groblju se mora kositi, vatrogasce moraju imati, traže kanalizaciju i popravak krova na školskoj dvorani. Možemo ukinuti tu općinu, ali ljudi će i dalje trebati sve što trebaju i sada. Ako ćemo dvadeset nečega spojiti u pet, hoće li ti ljudi dobiti to što traže?
Kada očekujete da će vam Vijeće za suradnju poslati pomoćnike i zamjenika?
- Cijeli taj proces traje evo šest dana, što nije dugo.
Kako to funkcionira u praksi?
- Postoji lista kandidata na kojoj je više ljudi nego što ima pozicija i oni će odabrati.
Može li ministar utjecati na to tko su kandidati?
- Da. Za moje ministarstvo nema ni jednog kandidata koji ne bi bio dobar za taj posao i koji ne zadovoljava uvjete. Imamo dovoljno kvalitetnih ljudi, posebno u županijskim razvojnim agencijama.
Koje kvalifikacije imaju članovi Vijeća za suradnju pa da znaju bolje od vas tko je najbolji za rad u vašem resoru?
- Više ljudi u raspravi može donijeti kvalitetniju odluku. Ja imam ljude za koje znam da mogu kvalitetno raditi posao na EU fondovima, neki od tih ljudi su na popisu kandidata za pomoćničke funkcije.
Do kada vi možete raditi bez pomoćnika?
- To mora biti riješeno u najkraćem mogućem roku i nadam se da ćemo to imati riješeno, ako ne do kraja ovoga tjedna, onda do kraja idućeg jer je rad svakako otežan. Sada se bavim s puno nevažnih stvari, a trebao bih se baviti važnima, i to može trajati još najdulje 15-20 dana.
Za koju poziciju ćete se kandidirati na unutarstranačkim izborima u HDZ-u?
- Za jednu od pozicija u Predsjedništvu, a sigurno ne za predsjednika stranke.
Dakle, zamjenika predsjednika?
- Dovoljno je reći za jednu od pozicija u Predsjedništvu.
Informacijski sustav dobit ćemo u svibnju
Jeste li na kraju usuglasili koliko smo lani povukli iz EU fondova?
- Lani je iz EU u nacionalni proračun uplaćeno 556 milijuna eura, to je 4,2 milijarde kuna, a ukupno je uključujući nacionalnu komponentu na EU projekte potrošeno 5,7 milijardi kuna.
Do kada očekujete da će administrativni sustav biti akreditiran za povlačenje novca iz EU za razdoblje 2014. - 2020.?
- U svibnju ćemo imati akreditiran sustav. Raspisali smo u ponedjeljak natječaj za novi informacijski sustav za 14 milijuna kuna koji je nužan da bi se sustav akreditirao jer stari ne odgovara zahtjevima aktualnog financijskog razdoblja.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....