Nakon što je Sigurnosno-obavještajna agencija (SOA) objavila godišnje izvješće o radu u kojem je istaknuto da su njezini djelatnici tijekom prošle godine radili na istraživanju gospodarskog kriminala u jednoj tvrtki u kojoj je država značajan suvlasnik, u kuloarima se počelo spominjati ime dubrovačke Atlantske plovidbe, najveće hrvatske brodarske kompanije. Da je Atlantska predmet istrage, potvrdio je Jutarnjem listu visoki izvor iz sigurnosnog aparata RH, a iz Državnog odvjetništva RH ističu da su izvješće SOA-e dostavili nadležnom državnom odvjetništvu koje je odmah zatražilo od nadležne policijske uprave provođenje kriminalističkog istraživanja koje je u tijeku.
Potvrda iz policije
Da se istraga oko Atlantske vodi, neslužbeno nam je potvrđeno i iz PU Dubrovačko-neretvanske, no naš sugovornik tvrdi da je o konkretnim stvarima prerano govoriti te da bi se od indicija stiglo do mogućih dokaza treba još jako puno posla. Predsjednik Uprave Atlantske plovidbe, kapetan Pero Kulaš ističe kako je vijest da se njihovu tvrtku istražuje saznao od novinara te da ih nitko iz SOA-e nije kontaktirao.
Naime, SOA u izvješću navodi kako su prikupili podatke o tome da su prilikom privatizacije velikog trgovačkog društva u kojem je država značajni suvlasnik, “odgovorne osobe tog društva zlorabile svoj položaj i ovlasti, čime su stekle znatan broj dionica na štetu društva te tako postale njegovi značajni dioničari”. To su provodili tako da su knjigovodstveno prikazali da je trgovačko društvo posudilo stotinjak milijuna kuna drugim trgovačkim društvima kao pozajmicu, a taj su novac ustvari koristili za kupovanje dionica društva za svoj interes. Dionice su kupovali na svoje ime i na ime pouzdanih osoba.
Istražitelji SOA-e upozoravaju da su financijsku korist stečenu takvim nelegalnim postupanjem koristili za daljnju kupovinu dionica na otvorenom tržištu, a vraćanje duga društvu, odnosno prikrivanje takvog suspektnog postupanja, proveli su donošenjem odluka o uplati dividende sljedećih nekoliko godina u temeljni kapital društva. Opisanim su aktivnostima, stoji u izvješću, odgovorne osobe oštetile trgovačko društvo, a time i državni proračun RH s obzirom na značajni državni udio u njenom vlasništvu”.
10 najvećih dioničara AP-a na dan 31.12.2013.:
Poljuljana tvrtka
Ako je informacija točna, istraga će dodatno ugroziti stabilnost Atlantske plovidbe s obzirom na to da zbog nepovoljnog tržišta brodskih vozarina, vrijednost njezinih dionica već dulje vrijeme pada. Posebice jer je prošle godine ta kompanija iskazala gubitak od vrtoglavih 750 milijuna kuna zbog usklađivanja knjigovodstvene vrijednosti brodova s tržišnom.
Trideset milijuna manje nego što je iznosila rekordna dobit 2008. godine, kada je dubrovački brodar zaradio 780 milijuna kuna. Takvoj dobiti osim visokih vozarina za rasute terete pridonijelo je i poslovanje iz drugih segmenata. Naime, Atlantska je tada posjedovala i tri hotela, Hilton Imperial, hotel Lapad te hotel Grand na otoku Lopudu, kao i zrakoplovnu tvrtku Dubrovnik Airlines. Te rekordne godine nitko nije sumnjao u velike poslovne planove koje je imala ta kompanija. No kriza na tržištu brodskih kapaciteta primorala je Atlantsku da se djelomično povuče iz turizma. Prvo je izašla iz vlasničke strukture aviokompanije, potom je prodala hotel Grand, a u rujnu prošle godine prodala je i visokokategornik Hilton Imperial.
Loši poslovi
Od ruke im nije išao ni planirani biznis u nautičkom turizmu. Naime, nakon što je dubrovačkim prostornim planom u gruškom zaljevu predviđena komercijalna marina čija je recepcija trebala biti upravo u njezinu hotelu Lapad, Atlantska se javila na natječaj za koncesije. No Vlada RH izabrala je ponudu Franje Pašalića, vlasnika marine Frapa, a nedavno je tu odluku nakon sudskog epiloga i potvrdila. Druga marina na koju je “bacila” oko bila je ona koja se upravo gradi u mjestu Slano nadomak Dubrovnika. Koncesiju za tu marinu dobio je državni ACI. No, unatoč svim teškoćama, i kako se može čuti smanjenju plaća pomorcima, tvrtka je prošle godine uspjela dovršiti novu poslovno-stambenu zgradu, Atlant centar koji se prostire na 22.000 četvornih metara nadomak gruške obale. Sasvim sigurno, sama vijest da se Atlantska plovidba dovodi u vezu s istragom SOA-e dobro će protresti cijeli Dubrovnik jer, uz Zračnu luku Dubrovnik, to je jedina financijski velika tvrtka na krajnjem jugu.
IVICA ŠURKOVIĆ, ČLAN UPRAVE TVRTKE 'Nikada nismo imali nepravilnosti u radu'
Član uprave i tajnik društva Ivica Šurković ističe kako se radi se o događajima iz 2004. godine kada je u Atlantskoj plovidbi provedeno 2 kruga radničkog dioničarstva. - Tada je provedena anketa među svim zaposlenim radnicima i pomorcima o njihovu interesu za kupnju dionica Atlantske plovidbe. Tim je tvrtka željela osigurati veću efikanost u poslovanju, bolje poslove razeultate te uštede i razvoj. Između svih ostalih, kao zaposlenici, svoj interes za dionicama Atlantske plovidbe iskazale i tada odgovorne osobe u tvrtki. Nemamo nikakvih informacija da je u svezi Atlantske plovidbe pokrenuta neka istraga, no danas mo imali jako puno novinarskih upita oko te informacije koja nije točna. Kroz sve ove godine kroz Atlantsku plovidbu prošle brojne redovne kontrole državnih institucija, no niti jedna nikada nije našla niti jednu nepravilnost u radu. Stoga svi oni mediji koji budu u senzacionalističkom duhu objavili ovu informaciju, moraju biti svjesni da će to naštetiti poslovnom ugledu Atlantske plovidbe koji je ona mukotrpno gradila od 1955. godine te kako se tvrtka neće libiti od sudskih postupaka - ističe Ivica Šurković .
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....