Nakon što su se u lipnju, u razmaku od samo 18 dana, dogodila dva pada malih zrakoplova u kojima su život izgubile četiri osobe, a jedna je jedva preživjela, u svijet zrakoplovstva i adrenalinskih vratolomija ušao je nemir, pogotovo zato što su piloti bili vješte i odgovorne osobe.
Kobnog 6. srpnja na aerodromu Zvekovac u Vrbovečkoj Dubravi život su izgubili ivanićgradski ugostitelj Vilko Marković (59) i njegov konobar Kristijan Manhard. Još se tenzije nisu smirile, a na plaži u Resniku u Kaštel Štafiliću 25. lipnja uslijedila je nova tragedija, u kojoj su poginuli pilot Ivan Sivić (37) i jedan državljanin Indije, dok je pad, na čuđenje svih, preživio Ivan Raos, sin brigadira Matka Raosa, inače bivšeg zapovjednika helikopterske baze HRZ-a u Divuljama.
Dvadeset sekundi leta
Nakon jednomjesečne istrage Agencija za istraživanje nesreća u zračnom prometu izradila je preliminarna izvješća koja potpisuje Goran Strmečki, glavni istražitelj zrakoplovnih nesreća. Samo 20 sekundi nakon što je pilot Ivan Sivić, s kojim su još bile dvije osobe u amfibijskom zrakoplovu, 25. lipnja javio Aerodromskoj kontroli zračnog prometa “Splite full stop landing” i pritom dobio odobrenje za slijetanje, iz AKZP-a stigla je stravična vijest: “Srušio nam se zrakoplov”. Posjetitelji plaže Resnik su zanijemjeli. Motor zrakoplova Lake LA-4-200 tipa Lycoming, proizvođača Global Amphibians LLC, prestao je raditi na visini od 213 metara. U padu je zahvatio nadstrešnicu hotela.
Istraga je pokazala da na propeleru zrakoplova nema oštećenja, u spremiku za gorivo, kao i u filtru za gorivo, nađena je velika količina naslaga i prljavštine.
Problem s protokom
Istražiteljima je upao u oči baš taj filtar za gorivo marke Bendix model 450-OK, za koji je još u kolovozu 2013. u specijalnom biltenu objavljeno upozorenje svim operaterima da je zabilježeno više slučajeva gubitka snage ili otkaza motora u fazi polijetanja uslijed nedovoljnog dotoka goriva do motora.
Jedini preživjeli, Ivan Raos, zadobio je teške ozljede glave, lica, prsnog koša, lijeve podlaktice i potkoljenice te kralježnice. Iz ralja smrti izvukao se nakon inducirane kome i niza operacija.
Na drugom kraju Hrvatske, osamnaest dana ranije, kobnog 7. lipnja u organizaciji Aerokluba Dubrava organizirana je priredba “Kup Dubrave 2015.” u kojoj je svoj obol u pet navrata dao i Vilko Marković u zrakoplovu 9A-DVM. Izveo je prvo tri leta u školskom krugu da bi na još dva lokalna leta poveo i Kristijana Manharda.
Taj posljednji let trajao je 7,02 minute i tada nije bilo komunikacije rukovoditelja letenja sa zrakoplovom, niti je bio popunjen plan leta. Zrakoplov je pod kutem od 80 stupnjeva pao u kukuruzište. Trup je pukao na spojevima s krilima. Pilot i putnik zadobili su višestruke otvorene prijelome ruku, nogu, lubanje te rebara, kralježnice i unutarnjih organa.
Amaterska gradnja
Od ukupno 1608 letova, Marković je u spornoj letjelici proizvođača Sigurd Kohler Van’s Aircraft amaterske gradnje i teške 816 kg odradio 93 leta, točnije 32 sata i 2 minute. Zrakoplov je kupljen u Americi, gdje je letio od 2004. godine. U Hrvatsku je iz SAD-a dovezen u kontejeru, gdje su mu ponovno sastavljena krila ui kompletiran motor.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....