TRAŽE MILIJUN EURA

IGH pred krahom: Državni div pokrenuo naplatu bankovnog jamstva

Riječ je o ugovoru za projektiranje pruge na dionici Škrljevo - Rijeka - Jurdani za koju je napravljeno tek oko 60 posto posla

Zgrada IGH

 Davor Pongracic/Cropix

Državna tvrtka HŽ Infrastruktura jučer je pokrenula postupak naplate bankovne garancije vrijedne 7,2 milijuna kuna Instituta IGH kod poslovnih banaka zbog neizvršenja ugovora potpisanog 2016., saznaje Jutarnji list.

Riječ je o ugovoru za projektiranje pruge na dionici Škrljevo - Rijeka - Jurdani koji je trebao biti realiziran u roku od tri godine, ali je do danas, kako doznajemo, napravljeno tek oko 60 posto posla. Prema riječima naših sugovornika iz građevinskih krugova, naplata bankovne garancije u iznosu od gotovo milijun kuna mogla bi dovesti do potpunog kraha te nekad vodeće projektantske kuće u Hrvatskoj. Naime, ta naplata bankovne garancije mogla bi pokrenuti i druge kompanije da krenu u naplatu svojih potraživanja.

U HŽ Infrastrukturi mjesecima su odgađali odluku o naplati bankovne garancije u nadi da će IGH ipak uspjeti završiti ugovoreni projekt. No, nakon silnih obećanja iz Uprave IGH koja nisu realizirana donesena je ta odluka iako može dovesti do stečaja kompanije. Naime, zbog ozbiljnog kašnjenja u projektiranju doveden je u pitanje i završetak pruge od Zagreba do Rijeke kojemu je rok do 2035., a to si u Ministarstvu prometa i HŽ Infrastrukturi ne mogu dopustiti.

Dvije opcije

Prema našim informacijama, nakon naplate garancije moguće su dvije opcije za završetak projektiranja te dionice. Jedna je da projektiranje završe podizvođači IGH koji rade na tom projektu, a izglednija je opcija da HŽ Infrastruktura raspiše novi natječaj po principu "design-build".

image

Sergej Gljadelkin, direktor IGH, nekad vodeće projektantske kuće u Hrvatskoj

Darko Tomaš/CROPIX

Po tom modelu, na natječaju se odabere tvrtka koja će tu dionicu projektirati i izgraditi. Očekuje se da bi u slučaju odabira tog modela projekti mogli biti završeni za otprilike godinu dana. Nakon toga bi se ishodile potrebne dozvole kako bi se moglo krenuti u izgradnju. Isti model mogao bi se primijeniti i na dionicama Karlovac - Oštarije i Oštarije - Škrljevo. Procjene govore da bi lokacijske dozvole za ove dionice mogle biti ishođene za otprilike godinu dana, nakon čega bi se raspisao natječaj po modelu "design-build".

Tvrtka IGH već je dulje u poslovnim problemima, što je eskaliralo u veljači ove godine. Tada je Uprava tvrtke, pošto nisu isplatili plaće radnicima za prosinac lani, podnijela zahtjev Fini za ovrhu vlastitog računa za isplatu plaća radnicima. Riječ je o pravnoj mogućnosti iz Zakona o osiguranju radničkih tražbina, na koji se IGH pozvao.

Nezadovoljstvo radnika

"IGH je Fini za svakoga radnika dostavio zahtjev za prisilnu naplatu uz obračun neisplaćene plaće odnosno naknade plaće. Zahtjev za prisilnu naplatu neisplaćenih plaća, a sukladno zakonskim odredbama, ima prvenstvo u redoslijedu naplate tražbina, te se ističe da račun Instituta IGH d. d., u trenutku podnošenja predmetnog zahtjeva za prisilnu naplatu neisplaćenih plaća, nije bio u blokadi, a u tijeku je postupanje Fine po podnesenim zahtjevima za naplatu neisplaćenih plaća", objavila je tada tvrtka na burzi.

No, u građevinskim krugovima taj potez se objašnjavao samo manevrom vlasnika Sergeja Gljadelkina kako bi odgodio neminovno, a to je stečaj kompanije, dok su iz IGH tada objašnjavali kako je "riječ je o kratkotrajnim izazovima u poslovanju."

No u međuvremenu je u tvrtki došlo do novih potresa. Kako saznajemo, tvrtku je napustio član Uprave Igor Džajić, a nastavio se odlazak preostalih visokokvalitetnih inženjera i projektanata. Iako je tvrtka u velikim financijskim problemima, Uprava je nezadovoljstvo radnika pokušala riješiti nedavnim povećanjem plaća.

Traže da im se plate dežurstva na "maloj maturi" i ispitni koordinatori

Jučer su počeli pregovori o novim granskim kolektivnim ugovorima za zaposlenike osnovnih i srednjih škola. Prema riječima predsjednika Školskog sindikata Preporod Željka Stipića, očekivanja sindikata su da se sačuvaju postojeća prava, a neka unaprijede, odnosno da ih se dovede u korelaciju s rastom životnih troškova. Sindikati žele u nove kolektivne ugovore uvesti i dodatna prava, zbog poslova koji nisu postojali prije četiri godine.

- Na prvom sastanku dogovorena je dinamika pregovora. Sindikalna strana zatražila je od Vladinih pregovarača da se vidi o kojim je raspoloživim sredstvima riječ. Nisu bili spremni govoriti o iznosima, što nije iznenađenje - izjavio je Stipić.
Jedno od očekivanja sindikalnih predstavnika jest uvođenje plaćanja dežurstva učiteljima koji su uključeni u provedbu nacionalnih ispita, kao i plaćanje naknade ispitnim koordinatorima.

Prema Stipićevim riječima, sindikati će na idućim sastancima objaviti konkretne zahtjeve, a pregovori se nastavljaju sljedeći utorak, kad se očekuje "češljanje" članaka postojećeg kolektivnog.

Pregovori se, inače, provode odvojeno za sustave osnovnog i srednjeg školstva, pri čemu Sindikat učitelja Hrvatske sudjeluje u pregovorima za kolektivne ugovore zaposlenika u osnovnim školama, a Nezavisni sindikat zaposlenih u srednjim školama za srednje. Preporod sudjeluje u pregovorima za oba sustava. U ime Vlade pregovore je vodio državni tajnik Stipe Mamić.

Nada Lovrić, čelnica Nezavisnog sindikata, najavila je da će prijedlog novog kolektivnog za srednje škole prije prihvaćanja dati na izjašnjavanje članovima sindikata. (M. Lilek)

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
31. listopad 2024 10:25