Europska komisija je zaprijetila Hrvatskoj da će u svibnju ove godine aktivirati proceduru prekomjernih neravnoteža ukoliko nacionalni program reforme koji Vlada treba do travnja poslati Bruxellesu, ne bude zadovoljavajući. U zadnjem izvještaju koji je Komisija objavila jučer s analizom gospodarske situacije u Hrvatskoj je ponovno utvrđeno postojanje makroekonomske neravnoteže, a mjere koje je Hrvatska do sada poduzele imale su samo ograničeni učinak, nisu dovoljno ambiciozne, većina ih je privremena, a veći broj tih mjera znači dodatno povećanje javne potrošnje.
“Hrvatska ima prekomjerne makroekonomske neravnoteže koje zahtijevaju odlučnu političku akciju i specifičan nadzor. Komisija će u svibnju, na osnovi nacionalnog plana reformi i drugih strukturnih reformi koje budu objavljene do tada, donijeti odluku o aktiviranju procedure prekomjernih neravnoteža”, kaže Europska komisija. Ovakva prijetnja, koja je uz Hrvatsku upućena i Francuskoj, nije nikad bila tako jasna i ona je rezultat analize našeg gospodarstva i poduzetih reformi.
Prekomjerni deficit
U sjedištu Europske komisije objašnjavaju da se ova mjera može izbjeći samo ako Hrvatska do svibnja usvoji mjere koje će Komisija smatrati dovoljnima i ozbiljnim za korekciju prekomjernih neravnoteža.
Na naše pitanje koje su posljedice ovakve mjere u Komisiji su rekli da bi konačna posjedica mogla biti suspenzija nekih strukturnih fondova, ali put do toga je dosta dalek i Hrvatska još ima dovoljno vremena i prostora da sve to spriječi.
Ipak, s obzirom na to da je u izbornoj godini, u Bruxellesu su svjesni da će zbog toga možda biti teško usvojiti i provesti teške mjere.
Osim što ima prekomjernu makroekonomsku neravnotežu, Hrvatska je i u postupku prekomjernog deficita. Ciljeve koje je Europska unija zacrtala za Hrvatsku, da do kraja 2016. godine smanji deficit ispod tri posto, prema nedavnim prognozama Europske komisije, neće ostvariti.
Zato bi odluka Komisije da Francuskoj da rok od dodatnih dvije godine za smanjenje svog deficita ispod dopuštene razine po Maastrichtskim kriterijima mogla biti znak da će i prema Hrvatskoj biti fleksibilnosti. Međutim, u Bruxellesu upozoravaju da se odluka o tome ne donosi isključivo prema ostvarenju ciljeva nego i na osnovi poduzetih mjera. To znači da bi Hrvatska mogla dobiti produljenje samo ako dokaže da je poduzela odlučne korake, ali da, zbog okolnosti, nije mogla ostvariti ciljeve.
Mogućnost sankcija
Kako nije članica eurozone, formalno se Hrvatsku ne može kazniti, ali uvijek, kako su upozorili jučer u Europskoj komisiji, postoji mogućnost sankcija, a to bi bilo putem uskraćivanja sredstva iz strukturnih fondova Europske unije. Zato upozoravaju da se, bez obzira na izbornu godinu, ozbiljno shvati teška situaciju u kojoj se nalazi hrvatsko gospodarstvo. Do sada još nije pokrenut korektivni postupak ni protiv jedne zemlje.
Ako bi EU aktivirala postupak prekomjerne neravnoteže, onda bi se od Hrvatske tražilo da izradi korektivni akcijski plan koji bi Komisija potom ocijenila. Bude li taj plan nedovoljan, onda bi tražili drugi. Ako bi i drugi plan bio manjkav, onda bi se moglo ići prema uvođenju sankcija. Te sankcije za zemlje članice eurozone mogu biti financijske kazne u iznosu do 0,1 posto BDP-a, dok kod ostalih koje nisu u eurozoni postoji mogućnost suspenzije dijela europskih fondova koji su im na raspolaganju.
Prigušen rast
Najveća zabrinutost u EU oko hrvatskih mjera postoji zbog velikog i brzog rasta javnog duga, a sve to u isto vrijeme nije dovelo do rasta. Jedan od zaključaka dubinske analize hrvatskog gospodarstvu jest da je rast prigušen te da je odgođeno restrukturiranje tvrtki dok je u isto vrijeme tmurna situacija sa zaposlenošću. Hrvatska ima preslabu vanjsku konkurentnost, a izvoz je još uvijek daleko od potencijala.
Većina zamjerki je ponavljanje onoga što se o Hrvatskoj spominjalo i u prijašnjim izvještajima Europske komisije, poput slabog upravljanja javnom sektorom. Komisija je isto tako utvrdila da negativni učinak na gospodarstvo imaju i visoki i rastući troškovi za kamate što može pokrenuti efekt “snježne grude”. Nedavna odluku o zamrzavanju tečaja švicarskog franka također se vidi kao razlog povećanja nepredvidljivosti.
“To naglašava potrebu za predvidljivijim pravnim sustavom, razmjernom i pravednom intervencijom države u financijski sektor i primjenom sheme za rješavanje osobnog bankrota”, kaže Komisija.
Objašnjavajući što brine EU u ovom slučaju, neslužbeno smo dobili odgovor da ova mjera “u jednu ruku može privremeno pomoći kućanstvima da riješe nelikvidnost, ali može negativno utjecati na poslovanje banaka koje mogu izgubiti dio profita. Kao posljedica to može dovesti do težeg kreditiranja. Isto tako ta je mjera samo privremena, što znači da ni banke ni dužnici ne mogu dugoročno predvidjeti, kažu u Komisiji.
Slabosti sustava
Među problemima gospodarstva se spominju i zaduženost kućanstava i slaba profitabilnost korporacija, što koči rast investicija. Privatni i javni sektor se razdužuju umjerenom brzinom, ali korporativni dug ostaje skoncentriran u korporacijama sa slabom profitabilnošću.
I reforme zdravstvenog sustava predstavljaju izvor fiskalnog rizika. Slabosti obrazovnog sustava zajedno sa slabim inovacijskim kapacitetitima mogu negativno utjecati na dugoročni rast produktivnosti, a ograničeni administrativni kapaciteti predstavljaju prijetnju za punu apsorpciju europskih fondova. Čak i nedavnu prognozu prema kojoj bi Hrvatska ove godine, s rastom od 0,2 posto BDP-a mogla formalno izaći iz recesije, Komisija je temeljila na pretpostavci da će učinkovitije koristiti EU fondove.
Nema volje
Komisija je i prije upozoravala da za neke mjere, koje je sama Hrvatska najavila, ne postoji dovoljna politička hrabrost i volja za provedbu. Među tim mjerama je i preporuka o smanjenju mogućnosti ranog umirovljenja gdje nije zabilježen nikakav napredak.
Određeni napredak je postignut u ispunjavanju specifičnih preporuka Europske komisije, poput reforme radnog zakonodavstva ili testiranja otpornosti bankarskog sektora. Komisija upozorava i na gotovo monopolski položaj nekih kompanija u Hrvatskoj što uzimaju kao dokaz postojanja ograničene konkurencije na domaćem tržištu.
HRVATSKA NA KORAK DO USKRAĆIVANJA NOVCA IZ EUROPSKIH FONDOVA ‘Sankcije ćemo dobiti tek ako ponovno podbacimo’
Htjela ili ne, Vlada će u ovoj, izbornoj godini ipak morati poraditi na jačanju reformi. Na to će je prisiliti Europska komisija, čije je najnovije izvješće o makroekonomskim neravnotežama jučer mnoge u Zagrebu diglo na noge.
Osim analize stanja, Bruxelles daje i preporuke. U slučaju njihova neprovođenja, ovoga puta bez svilenih rukavica prijeti i kaznama.
- Hrvatska ne čini dovoljno na području reformi. Izvješće je najava mogućeg zaoštravanja procedure prema Hrvatskoj u svibnju ili lipnju, nakon što Vlada, u sklopu Europskog semestra, podnese svoje konkretne planove - upozorava Velimir Šonje, neovisni ekonomist.
Šonje dodaje kako Hrvatska još nije došla do sankcija. U ovom je trenutku još nejasno i kakve bi one bile. Prije bi se, kaže, moglo očekivati da će doći do davanja detaljnijh preporuka Vladi što i kako raditi, a te preporuke Zagreb neće moći odbiti. Tek ako Hrvatska i tu podbaci, zaključuje, vjerojatno bi došlo do uskraćivanja pristupa fondovima EU.
U Vladi kažu da nisu iznenađeni izvješćem Europske komisije te najavljuju da će do travnja Europskoj komisiji prezentirati koje će reforme provesti. U Bruxelles stoga, kaže Branko Grčić, potpredsjednik Vlade, šalju novi, korigirani nacionalni program reformi.
- Ne možemo i nećemo stati s reformama. Ovo će biti i godina oporavka, a reforme će tome pridonijeti. To ide jedno s drugim - rekao nam je jučer Grčić.
Dodao je kako će se pred Vladom uskoro naći dubinska analiza rashoda, s kojom su Banski dvori krenuli krajem prošle godine. Nalaze će u Vladi analizirati i odlučiti koje će mjere povući, a vidjet će i što Bruxelles očekuje od Zagreba. Temelj za razgovore s Europskom komisijom bit će upravo dubinska analiza proračunskih rashoda, zaključio je Grčić. (A. Milovan)
SUGESTIJE ‘Smanjite birokraciju i ukinite namete’
1. Fiskalna politika:
Od Hrvatske se očekuje da uspostavi jači nadzor nad proračunskim rashodima i bolje planira rashode, jačanje poreznih vlasti i ubiranja poreza. Proces planiranja proračuna potrebno je znatno unaprijediti.
2. Rad i socijala:
Traži se ubrzanje prijelaznih razdoblja za odlazak u mirovinu, kao i brže ujednačavanje dobi za odlazak u mirovinu žena i muškaraca. Velik je i broj beneficiranih mirovina. Sustav plaća trebalo bi prilagoditi podizanju učinkovitosti.
3. Poslovno okruženje:
Potrebne su brže reforme na tržištu rada, treba smanjiti birokratske procedure i parafiskalne namete.
4. Ciljevi do 2020:
Čak i da uspije u ostvarenju cilja po kojem će stopa zaposlenosti do kraja desetljeća porasti na 62,9 posto, ona će i dalje biti jedna od najnižih u EU. Po izdvajanjima za istraživanje i razvoj smo na dnu EU.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....