Dok je Zorana Milanovića u zemlji dočekala baražna paljba nakon njegova puta po Australiji i Novom Zelandu, pravo oduševljenje našim premijerom iskazao je Charles Billich, australski slikar hrvatskih korijena. Isti onaj čiju je sliku Ivo Sanader nosio Bushu u Bijelu kuću. “Zar nije lijepo kada se ljevičar Milanović i desničar Billich susretnu u neutralnom razgovoru u neutralnoj okolini”, kaže ekstravagantni majstor samopromocije, kako ga često nazivaju, koji je napravio portrete Ruđera Boškovića, Slavoljuba Penkale, Nikole Tesle, Alojzija Stepinca, Ivana Pavla II., Benedikta XVI.
“Gospodinu Zoranu ništa nisam darovao jer bi to izazvalo trač-buku u Hrvatskoj. No, poslao sam mu vrlo interesantnu knjigu mog prijatelja Jonathana Kinga, za kojega nisam znao da je crveniji od vraga. Ubuduće ću portretirati svakog premijera u Hrvatskoj, počevši od Mister Zokija, ako u zemlji bude uljudnosti prema meni, i ako to neće generirati previše društvenih nemira”.
Premijer Zoran Milanović sa suprugom i Charles Bilich
Billich je zapravo Karlo Bilić, rođen u Lovranu prije osamdeset godina, koji je nekoliko godina proveo i u zatvoru, jer se sukobio s komunističkom vlasti. Čim je na intervenciju Crvenoga križa bio pušten, otplovio je brodom u Australiju, gdje je završio studij umjetnosti, a kao slikar izlagao je po cijelome svijetu. Između ostalog i kao “službeni umjetnik” olimpijskih ekipa Amerike i Australije na Olimpijskim igrama.
Mister Zoki
Kako i zašto je došlo do toga da Milanović posjeti baš Billicha na australskoj turneji i tko mu je to savjetovao, ne otkriva ni slikar. No, pun je hvale za premijera. “Imao sam dojam kako bi uživao u debatama da mu se nije žurilo. Bit će još prilike da riješimo probleme svijeta. Osobna mi je želja da jednom dođemo do nekog sporazuma u komunikaciji između dva pola Hrvata, umjesto da stalno pucamo jedni protiv drugih. Gospodin Milanović je pokazao ideološku elastičnost, dobru volju, razumijevanje i sluh koji su potrebni za popravak tih nepotrebno porušenih relacija”, kaže nam Billich, koji govori jednom specifičnom mješavinom hrvatskog i engleskog.
Bilichev portret Josipa Broza Tita
Sve ono o čemu je premijer govorio pred novinarima neposredno nakon povratka iz Australije, potvrđuje i sam Billich. “Nepotrebni su ideološki problemi koji koče tvrdoglave Hrvate”, kaže Billich, uz napomenu da smo postigli dovoljnu razinu emancipacije koja pruža priliku za dijalog. “Prošla su vremena brutalnosti, drskosti, nasilja. Prvi čin u Hrvatskoj tragediji završio je s utemeljenjem Republike Hrvatske. Drugi čin, više u naravi tragikomedije, još je u toku i na nama je da se piše scenarij za treći. Ja sam iz prvog pobjegao”.
Krevet Hefnerovih
Billich izgleda kao spoj Kim Jong-ila i Eltona Johna, zavaljen u zelenoj baršunastoj sofi, s velikim tamnim naočalama, u svijetlom odijelu i po narudžbi krojenoj košulji iz Šangaja. Tako ga je opisao novinar australskog The Sydney Morning Heralda, pišući o umjetniku i njegovoj ženi Christi, koji svoj australski dom na pola godine od nedavno zamjenjuju s penthausom u blizini Rodeo Drivea. Billichev je veliki san snimanje filmova, zbog čega se odlučio na život na dva kontinenta. U tomu mu pomaže i njegov veliki prijatelj Hugh Hefner i njegova supruga Crystal.
“Napuštam Australiju svake godine, a prošle sam se nastanio u Hollywoodu, najviše zbog ostvarenja filma “Portrait of Doris Grey”, za koji sam napisao sinopsis i ilustrirao storyboard, dok Richard Cartwright piše scenarij. Bit ćemo u Cannesu za pretprodukciju, planiramo koprodukciju s Njemačkom i Hrvatskom. U okviru toga bit će i moja izložba u Monte Carlu, u svibnju i lipnju, koja će sadržavati elemente iz filma. Inače, u Hrvatskoj ove godine planiram jedinstvenu performans-izložbu u Dubrovniku, radimo na formatu, a glavna zvijezda showa još je tajna”.
Bilich je naslikao portret Playboyeve zečice, sadašnje supruge Hugha Hefnera koji visi iznad njihovog bračnog kreveta
O poznanstvu s osnivačem Playboya Billich kaže da je Hefnerova sadašnja supruga Crystal jednog dana ušetala u njegov atelje u Sydneyu. “Savršeni model, bila je jako hot. Skinula se kao da mi je čitala misli. Naslikao sam je ispred ogledala. ”After the third day” zove nju Hugh i naredi da se vrati. Ona 25, on 85, obećava joj vjernost, s time da će leći samo u dvoje. Ona pristane, ja završim portret, vrati se ona u Los Angeles Mansion i, evo mene na svadbi. A dar? Naravno, njezin portret”. Portret danas visi iznad bračnog kreveta Hefnerovih.
Bush ne da sliku
Devedesetih godina Billich je bio među omiljenim umjetnicima Franje Tuđmana, koji ga je nagovarao i da se vrati u domovinu. “Gospodin Tuđman mi je prilikom moje prve izložbe u Zagrebu naredio da se vratim u Hrvatsku. Ja to uradim. Nisam bio pripreman, i rezultat je bio katastrofalniji nego izlagati na Marsu”.
Likovni kritičari dočekali su Billicha na nož, uz komentare da je kič majstor sladunjavih aktova i veduta. “Povijesno je utvrđeno da niti jedan umjetnik nije bio toliko napadnut kao ja u Hrvatskoj. Skoro svi hrvatski mediji sudjelovali su u toj sistematskoj paljbi. Ali rezultat me nije doveo do samoubojstva. Glavno je imati mali, ali vjerni broj prijatelja, pristaša i kolekcionara”.
Sa Sanaderom je Billich, kaže, lijepo surađivao. “Sviđao mi se projekt ‘Bijela kuća’. Rezultat je bio emblematična sublimacija Washingtona. Neka nitko ne misli da takve složene kompozicije samo padaju s moje vremenske mašine. To su agonije! To su satovi koji se pretvaraju u desetljeća. Na kraju, to su ekstaze! Bush nije želio da se slika ikada miče iz Bijele kuće”, kaže slikar za svoje djelo “Monumentalno savezništvo”, koje je, kako tvrdi, spomen-ploča našeg članstva u NATO-u. “Sadrži sve spomenike koji označavaju povijest Washingtona i SAD-a. Jedan je kip na slici Meštrovićev Grgur Ninski”.
.....
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....