Talijanski maestro Marcello Mottadelli od kasnog ljeta šef je središnje nacionalne Opere. U Zagrebu je izabran za jednog od direktora HNK nakon što je dirigirao inovativnom i duhovitom režijom Puccinijeve “Turandot”.
Ta i takva “Turandot”, u kojoj glavna junakinja nije više tatina jadna curica nego razmažena i zla princeza poput kakve tajkunske kćeri, bacila je u očaj konzervativne ljubitelje opere koji vrište, čak i vrijeđaju izvođače po teatru čim se libreto pomakne za milimetar od originala, zatim vide gay scene u običnim muškim plesnim formacijama kakve odavno poznaje svijet suvremenog, čak i modernog baleta i, konačno, ne razumiju ukupnu praksu dramskog teatra da se originalni tekstovi izvode u novim čitanjima.
Maestro koji u svojoj biografiji, među ostalim, ističe kako je u Egiptu i Jordanu imao Gala koncert sa Simfonijskim orkestrom iz Kaira i Placidom Domingom te da je u povodu dodjele Nobelove nagrade 2011. ravnao Stockholmskom kraljevskom filharmonijom, dosad je bio šef-dirigent Simfonijskog orkestra u Kairu te glazbeni ravnatelj Nacionalne opere u Bukureštu.
Verdijev “Trubadur”, koji je premijerno na repertoaru 22. veljače, bit će prva opera kojom će Mottadelli dirigirati otkako je postao ravnatelj zagrebačke Opere; u operi će od domaćih pjevača biti Ljubomir Puškarić, Adela Golac-Rilović, Lana Kos, Dubravka Šeparović Mušović, Sofia Ameli Gojić, Luciano Batinić, Siniša Štork, Željka Martić, Josipa Bilić, Ivo Gamulin, Damir Klačar, Tvrtko Stipić i drugi, a Manrica će pjevati Calaf iz “Turandot” Renzo Zulian.
Otac dvojice sinova
Maestro Mottadelli, kojem je 47 godina i rodom je iz Torina, “Il Trovatorea” je prvi put dirigirao s niti 30 godina
- Velika je razlika između Marcella Mottadellija onda i sada. Prije 18 godina bio sam tek prvi dirigent u Bernskoj opernoj kući. A danas sam vrlo odgovorni direktor nacionalne opere u jednom od najvažnijih europskih glavnih gradova. Mnoge su se stvari u gotovo dva desetljeća promijenile i u mojem privatnom životu, a sve što se dogodilo pridonijelo je dubljoj dimenziji moje glazbe - govori maestro, koji je otac Alessandra Marija kojem je 15 godina i Leonarda Romea kojem je sedam, a u Zagrebu živi s novom životnom partnericom, Beatrice.
Talijanski naslovi
Kad je riječ o njegovu privatnom ukusu, maestro je očekivano, snažno navezan na talijanski repertoar, pa tako će rado objasniti i koja mu je najdraža Verdijeva opera.
- Osobno i privatno vezan sam za ‘Aidu’ koju sam dirigirao kod piramida u Gizi, u Kairu, i za ‘Nabucco’. ‘Don Carlo’ i ‘Othello’ radikalno su promijenili moj pogled na Verdijevu glazbu. Međutim, moj broj jedan u Verdija je ‘Ballo in Maschera’ (Krabuljni ples) - otkrio je dirigent. Nije tajna da je njegov dolazak na mjesto šefa zagrebačke Opere priželjkivao zagrebački zbor i orkestar HNK
- Prije svega, reći ću još jednom hvala zboru i orkestru na potpori, kao i intendantici, gospođi Vrgoč na njezinu povjerenju. Gdje god da idem po svijetu, u glazbi i izvan nje, uvijek nastojim biti svoj. Moja je filozofija da je najbitnije imati jaki tim, koji djeluje ujedinjeno i zajednički prema istome cilju. A kad je riječ o našim solistima, oni su jako dobri, raznoliki i svi su mnogobrojnih kvaliteta koje otkrivam i upoznajem korak po korak i silno je zadovoljstvo s tim ljudima raditi u produkcijama gdje ja dirigiram. Nemam najdražeg pjevača jer moja je uloga kao opernog direktora da budem iznad takvih preferencija.
Kao što sam rekao, najbitnije je imati veliko društvo koje je motivirano i dobro pripremljeno, a mi upravo takvo imamo! Pokriveni smo u svakom registru glasova, no uvijek je važan i repertoar koji izvodiš, koji nekad zahtijeva neku posebnu vrstu glasa - kaže maestro, od kojega i publika i njegovi pjevači i svirači očekuju jedan brutalno odličan talijanski repertoar. Maestro je zasad najavio da će izvesti Bizetovu “Carmen”, Offenbachovu operu “Fantasio”, Verdijeve opere “Nabucco” i “Rigoletto”.
- Iduće sezone sto posto ćemo izvesti ‘Carmen’ u koprodukciji s Macerata Opera festivalom i teatrom u Karlsruheu, zatim ‘Fantasio’ u suradnji s Opera Comique de Paris. Treći naslov mi još nije definitivno potvrđen, a ‘Nabucco’ i ‘Rigoletto’ će biti u idućim sezonama. Neki su ugovori dogovoreni prije mog dolaska, no sve su to redom fantastični naslovi, posebno što su rađeni u suradnji s najbitnijim svjetskim teatrima kao što su Opera Comique, Teatro Regio di Parma, Fondazione Arena di Verona, Teatro dell’Opera di Roma i Royal Opera House of Muscat - tumači Mottadelli repertoar.
No zašto komična operica “Fantasio” u društvu ostalih?
- Prva stvar, ‘Fantasio’ je veliki show i mizanscen je doista prekrasan. To jest djelo koje se ne izvodi često, no vjerujem da u HNK valja s vremena na vrijeme pokazati nešto i što nije tradicionalni repertoar. Iduće sezone Puccinijeva ‘Turandot’ će malo pauzirati zato što stiže novi Puccinijev naslov na repertoar, čija se radnja zbiva u jednoj drugoj azijskoj državi - ljubiteljima opere jasno je o kojem Pucciniju govori maestro koji je imao prilike prvi put vidjeti i čuti i neke hrvatske opere.
- Impresionirao me ‘Ero’, posebno njegova glazba. Gotovčeva glazba često kroz djelo doživljava mijene, otvara nove vidike s nekim prekrasnim melodijama, vrlo liričnim, međutim i strastvenim. Nažalost, nisam dosad bio u mogućnosti pogledati ‘Nikolu Šubića Zrinskog’, a, na sreću, uskoro je opet na rasporedu- govori Mottadelli koji je nedavno osmislio da se Wagnerov “Ukleti Holandez” u novoj sezoni izvođenja umjesto, tradicionalno, kraćim programom predstavi u foyeru, kroz neke dionice otpjeva u Kavkazu preko puta kazališta. Nije to jedina Mottadellijeva ideja o nekonzervativnim modelima promocije opere.
Hrana i Piazzolla
- Htio bih osmisliti posebnu seriju koncerata u foyeru kazališta koji spajaju kuhinju i glazbu, doista unikatan program kakav ćemo moći vidjeti samo u HNK. Za primjer, imali bismo večer glazbe Astora Piazzolle i argentinsku kuhinju, gdje bi publika uživala u divnoj glazbi i tradicionalnim argentinskim kulinarskim specijalitetima. To je program koji spremam za toplije, sunčanije i dulje dane.
Neizostavni element svake predstave je publika. U Zagrebu smo sretni što imamo odličnu publiku! Planiram ‘Trubadura’ predstaviti po školama, kako bih ulagao i u neku buduću publiku, ne samo aktualnu. Nevjerojatno je iskustvo bilo dovesti ‘Ukletog Holandeza’ u Kavkaz; glazba je jezik koji svi razumijemo, a osobno sam druželjubiva i razgovorljiva osoba, sugovornik i slušač i volim iskustva kao što je opera u kavani. Volio bih promovirati ‘Trubadura’ i po knjižarama. Naravno, nakon ‘Holandeza’ u Kavkazu, opera će sigurno opet u kavanu- najavljuje.
Rodom iz Torina, odakle je trofejni nogometni klub Juventus, maestro je i strastveni ljubitelj nogometa te je najavio da bi volio za članove Opere organizirati nogometne turnire. Je li čuo da je svojedobno nogometni tim HNK, sastavljen i od članova Opere, bio u vrhu kazališno-nogometnog prvenstva?
- Ne! Nisam znao da su dotle dogurali! Jedan razlog više da ustrajem na svom projektu osnivanja jakog nogometnog tima unutar HNK koji će izazvati ostale operne kuće na travnjaku. Ja jesam iz Torina, ali ne navijam za Juventus nego za A.C. Milan, gdje je igrao jedan od najboljih hrvatskih nogometaša i imao sam ga u Zagrebu prilike i upoznati. Za crveno-crne Zvonimir Boban zauvijek će ostati legenda i bila mi je izuzetna čast što sam imao priliku pročavrljati s njim nekoliko riječi o nogometu i sladoledu - govori maestro kojem je Boban u susjedstvu, drži slastičarnicu na početku Masarykove ulice.
Marcello Mottadelli diplomirao je orgulje i kompoziciju na Konzervatoriju Giuseppe Verdi u Milanu 1999. godine.
- Da će glazba biti moj životni poziv spoznao sam sa svojih 14 godina. Bio sam ludo zaljubljen u orgulje i zborsko pjevanje i taj je instrument dao nadahnuće za moj profesionalni poziv - veli Mottadelli koji je odrastao u talijanskoj radničkoj obitelji.
- Roditelji su bili obični ljudi, živjeli su zajedno, radili zajedno u baru, kafeteriji i slastičarnici. Posve je nevažno što se sami nisu bavili glazbom, o glazbi nisu znali, no svemu ostalom o životu su me podučili. Nažalost, otac mi je umro prije četiri godine - rekao je o svojima dirigent koji je u biografiji naveo da je radio u Americi, Njemačkoj, Južnoafričkoj Republici, Bjelorusiji, Poljskoj, Slovačkoj, Italiji i Južnoj Koreji.
Zainteresirane žene
- Sada igram za momčad HNK i ništa nije važnije od toga. U Zagrebu je sa mnom moja partnerica Beatrice, ona doista voli Zagreb i vrlo se lako navikla na ovdašnji život. Zavoljela je grad jer je blještav, vibrantan, lijep i pun života. Upoznaje sve više ljudi i sve je više involvirana u umjetničke krugove u kojima uživa, budući da je njezina strast prema glazbi i umjetnosti značajna - kaže Talijan, za kojeg se priča da, otkad je direktor Opere, žene dolaze u teatar ne samo radi glazbe nego i da njega vide ili upoznaju.
- Opa… Nisam znao za to jer sam fokusiran na posao. No s radošću upoznajem sve ljude koji dolaze gledati predstave. Neugodno mi je reći, ali nisam počeo učiti hrvatski, nisam pronašao vremena za to. Govorim zasad sedam jezika, no hrvatski mi se čini jako teškim. Obećavam da ću ga početi učiti što prije - najavio je direktor Opere, koji planira dovesti opernu zvijezdu u Zagreb na koncu sezone.
- Službeno, to još nisam potvrdio, no sve ću pokušati u tom smjeru, u dogovoru s intendanticom i u skladu s financijskim mogućnostima. Ono što sa sigurnošću mogu reći jest da se Roberto Alagna doista veseli posjetu i nastupu u Zagrebu - zaključio je Mottadelli.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....