ISTRAŽIVANJE

Čak 94 posto građana Hrvatske smatra da su uređaji proizvedeni prije 20 godina trajali dulje

Biljana Borzan:Građani se žale na kvarenje kućanskih uređaja ranije nego što su očekivali

 Damjan Tadic/Cropix

Hrvatska europarlamentarka Biljana Borzan danas je u Kući Europe u Zagrebu predstavila svoje istraživanje na temu programiranog kvarenja uređaja, a koje je pokazalo kako čak 94 posto građana Hrvatske smatra da su uređaji proizvedeni prije 20 godina trajali dulje te da njih 61 posto vjeruje da se uređaje proizvodi s ugrađenim kvarom kako bi se potrošače primoralo na kupnju novog proizvoda.

Borzan se pitanjem kvara, odnosno programiranog kvarenja uređaja i pravom na popravak bavi još od 2014. godine. Tada je u Europskom parlamentu bila glavna autorica Socijalista i demokrata i za Izvješće i za Rezoluciju o kvarenju uređaja. Oko tog je problema strastvena i danas.

"Prije godinu dana, u Izvješću smo pozvali na zabranu ugrađenih kvarova i ta zabrana je prošla sa samo dva glasa više na plenarnom zasjedanju. Međutim, bilo je dovoljno da Komisija shvati kako je to problem koji muči građane i stvara im financijske poteškoće. Zato su predložili novi zakon koji uskoro kreće u pregovore", rekla je Borzan.

Novim zakonom koji spominje Komisija je predložila zabranu ugrađenih kvarova, oznake koliko je lako popraviti uređaj u slučaju kvara te obaveznu informaciju o očekivanom trajanju uređaja.

Njezino je istraživanje pokazalo i da se građani žale na takozvane digitalne kvarove. Naime, više od polovice građana je primijetilo da, kada ažuriraju operativni sustav, uređaj postane sporiji ili im baterija kraće traje.

"Jedan od najčešćih problema na koje mi se žale naši građani je kvarenje kućanskih uređaja ranije nego što su očekivali. Proizvođači se pravdaju kako građani žele nove modele pa zato kupuju nove uređaje, ali moje istraživanje je pokazalo kako 94 posto građana smatra da uređaji trebaju trajati dulje, a preko 60 posto ih je uvjereno da proizvođači namjerno ugrađuju kvarove kako bi nas primorali da nakon određenog vremena, najčešće nakon isteka obavezanog jamstva, kupimo novi uređaj", objasnila je Borzan.

Navela je i idući primjer.

"Svi smo primijetili kako primjerice lampica za mijenjanje boje na printeru svijetli prije nego što je stvarno nestalo boje. Nekada skener na printeru ne radi jer u printeru nema boje. Građani mi kažu kako primjećuju da se u perilicama za rublje uvijek pokvari isti dio, ali proizvođači odbijaju staviti kvalitetniji. Sve te prakse ćemo zabraniti", kaže Borzan.

Nadalje, prema podacima koje je predočila na razini Europske unije više od 90 posto građana bi platilo u prosijeku 104 eura više kad bi im bilo zajamčeno da će uređaj trajati dvije godine. Isto tako, 82 posto građana smatra da trebaju dobiti bolju informaciju koliko će uređaj trajati, a njih 76 posto kaže da im se u zadnje tri godine dogodio neočekivan kvar uređaja.

Prema podacima koje je još prije objavila, građanima pak se najviše kvare mobiteli i tableti, printeri, sušilice, perilice za rublje i laptopi, a najmanje se žale na trajnost digitalnih kamera i mikrovalnih pećnica. U slučaju kvara, čak 81 posto građana je kupilo novi uređaj jer je popravak starog bio neisplativ, što zbog nedostupnosti nacrta, rezervnih dijelova ili servisa.

"Model kupi-iskoristi-baci je neprihvatljiv i za okoliš i za džepove naših građana", poručila je Borzan.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
28. travanj 2024 23:33