Hrvatska startup scena dobila je svoj prvi magazin Startup Report u izdanju Hanza Medije koji je svoju promociju doživio u srijedu navečer u zagrebačkom inovacijskom centru - ZICER-u.
Na jednom od prvih većih startup okupljanja u Hrvatskoj nakon pandemije, okupljeni su novu digitalnu publikaciju o startupima dobili priliku premijerno preuzeti s internetskih stranica Jutarnjeg lista te je odmah podijeliti preko chat aplikacija. Od četvrtka 24. ožujka magazin Startup Report dostupan je za preuzimanje preko weba Jutarnjeg lista svim svojim posjetiteljima.
Bernard Ivezić, urednik magazina Startup Report kaže da je cilj publikacije pomoći u poduzanju standarda u hrvatskom startup ekosustavu.
Publikacija za chat generacije
- Želja nam je na jednom mjestu dati kvartalni pregled investicija u startupe u Hrvatskoj, ukazati na glavne trendove razvoja našeg startup ekosustava i pozitivne promjene koje on može donijeti gospodarstvu u cjelini. Želimo inspirirati mlade da ostanu u Hrvatskoj i ovdje ostvare svoje snove – kaže Ivezić.
Dodao je da magazin cilja na čitalačku publiku od 100.000 ljudi, ali na drugačiji način.
- Startup Report je primarno digitalno izdanje koje se slobodno sharea s prijateljima preko WhatsAppa, Vibera, Messengera, Discorda, Slacka, Teamsa pa čak i maila - kaže Ivezić.
Osvrnuvši se na pripreme magazina, Ivezić je kazao kako su se unutar godine-dvije na samoj startup sceni dogodile gotovo pa nevjerojatne stvari.
- Neke od tvrtki, koje smo pratili kao male startupe, koje su ušle u naše izbore Novac.hr TOP25 startupa za pratiti, u međuvremenu su prebacile godišnji prihod od 100 milijuna kuna, privukle investicije od više od deset milijuna dolara ili zapošljavaju više od 100 zaposlenika - kaže Ivezić.
Sve više velikih startupa
Naglašava da ih samim time više nisu mogli zvati tek startupima pa su posudili termin iz Silicijske doline i prozvali ih scaleupima.
- U Hrvatskoj je takvih scaleupa danas čak 14, a za dva nova zaslužan je Mate Rimac – kaže Ivezić.
Kao najistaknutije primjere hrvatskih scaleupa naveo je dva jednoroga Infobipa i Rimca. Ivezić je naglasio da će magazin Startup Report izlaziti kvartalno, pratiti ne samo osnivače startupa, njihove tvrtke i investitore već i druge dionike ekosustava, poput fakulteta i različitih potpornih institucija.
- Ne treba zaboraviti da je Silicijska dolina nastala oko fakulteta i da su obrazovanje i znanost važni, kako zbog razvoja tehnoloških inovacija, tako i zbog stvaranja novih stručnjaka - kaže Ivezić.
Sam projekt magazina, dodao je Ivezić, razvija se agilno, kao i startupi, što otvara prostor i za razvoj novih projekata koji će podržati rast i razvoj hrvatske startup scene. Naglasio je i da samog magazina ne bi bilo bez široke podrške hrvatske startup zajednice.
Okupili od najmanjih do jednoroga
Promociji je nazočilo pedesetak sudionika, među kojima su bili osnivači nekih od najperspektivnijih startupa u Hrvatskoj Novac.hr TOP25 startupa za 2022., poput airta, Aircasha, Cidranija, Identyuma, Peekatora, Productivea, Robotiq.ai-ja i STEMI-ja, ali i čelnici scaleupa poput Electrocoina, Gideona i ReversingLabsa te prvog hrvatskog jednoroga Infobipa.
Podrška investicijske zajednice
Usto, podršku novom magazinu dali su i osnivači i investitori poput Nenada Bakića i Tomislava Cara te niz poslovnih anđela, među kojima su bili Božidar Pavlović, Jonathan Cooper i Maja Jelisić Cooper, kao i principal najvećeg hrvatskog VC fonda Fil Rouge Capitala, Stevica Kuharski.
Startup ekosustav uključuje i fakultete, hubove, influencere...
Na promociji se okupljenima obratio i profesor s FER-a Dubravko Babić, koji radi na projektu hrvatskog satelita FERSata. Riječ je o hrvatskom satelitu koji se razvija u Zagrebu i predstavlja zamašnjak razvoja svemirskih startupa u Hrvatskoj.
Okupio se i direktor najvećeg hrvatskog startup huba ZICER-a i domaćim skupa Frane Šesnić, kao i najutjecajniji hrvatski TikToker i jedan od TOP10 TikTokera na Balkanu Dario Marčac, koji je u srijedu objavio i svoju prvu kolumnu u rubrici Novac postavši najmlađi kolumnist Jutarnjeg lista.
Otvarajući promociju magazina Startup Report, kojoj je nazočio menadžment i uredništvo Hanza Medije, predvođeno predsjednicom Uprave Anom Hanžeković Krznarić, glavni urednik Jutarnjeg lista Goran Ogurlić istaknuo je da Hanza Media u proteklih godinu i pol dana intenzivno obrađuje startup scenu u Hrvatskoj koja je izvor poslovnih i tehnoloških inovacija.
- Digitalnu transformaciju Hrvatske naša izdavačka kuća doživljava i kao vlastiti izazov, pa smo tako prvi u Hrvatskoj uveli digitalnu naplatu naših izdanja – kazao je Ogurlić.
Vlada startupe vidi kao samoniklu scenu
Tomislav Ćorić, ministar gospodarstva i održivog razvoja u pozdravnoj riječi sudionicima promocije istaknuo je da je hrvatska startup scena samonikla i odraz vizije onih u našem društvu, koji su u stanju praviti pomake i rezultate na globalnom tržištu.
- Do kraja idućeg tjedna izlazimo s dva javna natječaja u ukupnom iznosu od preko pola milijarde kuna koje želimo usmjeriti u inovacije, digitalizaciju i primjenu novih tehnologija – naglasio je Ćorić.
Pri tome je pozvao i startup poduzetnike da apliciraju za spomenuta sredstva.
Razlika između digitalne i one druge ekonomije je izblijedila
Marko Biočina, pomoćnik glavnog urednika Jutarnjeg lista za gospodarstvo kaže da gospodarski trendovi ukazuju da sve ovo što promatramo kao startupe, IT i digitalno poslovanje nisu izdvojen segment ekonomije već nešto što prožima cijelo gospodarstvo.
- Pri kreiranju magazina Startup Report vodili smo se idejom da teme koje smo obradili približimo široj javnosti. S velikim zanimanjem čekamo reakcije u javnosti, sve kritike koje će list učiniti još boljim – kazao je Biočina.
Prva godina s preko milijun dolara startup investicija
U središtu prigodnog panela sinoćnje promocije našao se, među ostalim, podatak da je tijekom prošle godine u hrvatske startupe uloženo 1,2 milijarde dolara ili oko 1,1 milijardu eura. Za usporedbu, kako se čulo, sve investicije u startupe u Hrvatskoj između 2012. i 2016. iznosile su svega 100 milijuna dolara.
- Veliki dio od milijardu eura investicija u 2021. otpada na jedan od dva hrvatska jednoroga Infobip. Mislim da je isto tako otvoreno pitanje koji se od startupa koji su privukli investicije smatra hrvatskim startupom, odnosno koji su od njih zadržali sjedište kod nas a koji su preselili negdje drugdje – komentirala je predsjednica prve nacionalne startup udruge u Hrvatskoj, CRO Startupa, Hajdi Ćenan.
Apelirala je da se stvore bolji uvjeti da startupi ostanu u Hrvatskoj, jer glad za uspješnim poduzetničkim pričama imaju i druge države.
Startupi žele svojim zaposlenicima jednostavno dijeliti vlasničke udjele
Nikola Pavešić, direktor za startupe u Infobipu i voditelj Infobip Startup Tribea upozorio je da bi kao jedan od najučinkovitijih oblika stimuliranja i zadržavanja zaposlenika u startupima i tvrtkama u Hrvatskoj općenito mogla biti povlaštena kupnja dionica za zaposlenike. Naveo je da je Infobip to pitanje morao riješiti izvan granica Hrvatske, a da bi regulatorno to bolje trebalo urediti i u Hrvatskoj.
Tomislav Car, osnivač Infinuma otkrio je da više nije na čelu te tvrtke, koja je najveći proizvođač mobilnih aplikacija u Hrvatskoj i koju je uspješno vodio od njenog osnutka 2005. godine, već ga je na toj funkciji naslijedio poslovni partner, dok se Car posvetio razvoju vlastitog startupa Productivea.
- Kroz razvoj Infinuma nastojao sam pronaći suradnike i stručnjake koji procese u tvrtki poznaju bolje od mene. Moj poslovni partner Nikola Kapraljević u ovome je trenutku svakako najbolji izbor za predsjednika Uprave Infinuma, a ja sam pronašao poziciju koja mi najbolje odgovara – kazao je Car.
Nikola Škorić, direktor Electrocoina ukazao je da se u društvo hrvatskih scaleupova može ući i bez prikupljanja investicija izvana već vlastitim kapitalom, organski. Škorić je upozorio da je jedna od prednosti Electrocoina upravo ustrajnost na nemijenjanju vlasničke strukture. Dodao je i da im je pomoglo i što su pogodili nišu kriptovaluta, ali oko koje je bilo i dosta sumnji i osporavanja.
- Može se reći da smo bili u pravo vrijeme na pravom mjestu – zaključio je Škorić.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....