Novi projekt

Brodogradilište NCP Šibenik gradi prvo hibrid plovilo za kupce iz Norveške

NCP je 2018. završio sa 15 isporučenih katamarana za norveškog naručitelja
NCP Katamaran
 Nikša Stipaničev / CROPIX

Brodogradilište NCP Šibenik posredstvom CroNoMara ugovorilo je gradnju novog modela broda za norveška ribogojilišta - hibridnog aluminijskog katamarana. U listopadu prošle godine završeno je višemjesečno pregovaranje i potpisan je ugovor za gradnju novog tipa radnog broda za norveško tržište marikulture.

- S obzirom na ulazak slovenskog investitora u vlasništvo NCP brodogradilišta, u CroNoMaru se nadamo daljnjoj uspješnoj suradnji. Upoznali smo se s novim vlasnicima i svi očekujemo povećanje proizvodnje, odnosno broja isporuka plovila za međunarodna tržišta - ističe Ana Zajc, viša projektna savjetnica u CroNoMaru, te dodaje kako je vrlo važno za ove projekte, kao i za sve uključene partnere, da se situacija stabilizirala.

Konkurentnost

Riječ je o aluminijskom katamaranu dužine 13,75 i širine 8 metara, s potpuno novom elektroinstalacijom uključujući dizelske generatore i akumulatore, električnom propulzijom, kao i specifičnom opremom koja će biti upravljana elektropogonom, kao što su dizalice, trusteri i vitla. Taj model radnog broda značajno je veće ugovorene vrijednosti od svih dosad isporučenih brodova iz NCP-a. Iako je osnovni dizajn napravila norveška tvrtka Marin Design AS, upravo su kvaliteta, konkurentnost, profesionalnost i iskustvo hrvatskih brodograditelja bili ključni za početak pregovora o gradnji hibridnog plovila u Hrvatskoj.

Financijska vrijednost nije jedino značajno obilježje ovog projekta. Namjera je hrvatskih i norveških partnera da se, na zadovoljstvo stranog partnera isporučenim proizvodom, hrvatskom partneru omogući višegodišnja proizvodnja plovila ovog tipa kako za norveško tako i za druga strana tržišta marikulture.

- U Norveškoj se puno radi na tome da se smanji emisija ispuštanja CO2, dušikovih oksida i ostalih ugljičnih tvari. Namjera tvrtke Moen Marin AS, koja je naručitelj broda, jest da uvođenjem plovila ovog tipa smanji emisiju plinova koje ta industrija koristi i ekološki otisak u njihovoj proizvodnji. Razvijanjem i gradnjom servisnog broda s hibridnim pogonom smanjuje se dnevna upotreba dizelskih motora za više od 75 posto. Ideja je da plovilo koristi dizel-električni pogon u tranzitu s pristaništa na mjesto ribogojilišta. Kada plovilo dođe na lokaciju ribogojilišta, dizelski motori se gase, a plovilo radi 100 posto na elektropogon, uz nultu emisiju i bolje radne uvjete za radnike na palubi. Tvrtka Moen Marin AS već godinama gradi brodove u Hrvatskoj. Izabrali smo Hrvatsku za provedbu ovog inovativnog projekta zbog pozitivnog iskustva iz prethodnih projekata i kombinacije stručnih vještina, konkurentne cijene i značajnih kapaciteta koje Hrvatska ima - rekao je Vegar Livik, projektni inženjer u tvrtki Moen Marin AS.

Ovaj model radnog broda značajno je veće ugovorene vrijednosti gledajući pojedinačno od svih dosad isporučenih brodova iz NCP-a. Isporuka je planirana za kraj svibnja.

Novi ugovori

U prvim danima ove godine potpisani su i novi ugovori za još nekoliko radnih brodova koje će hrvatski partneri proizvesti za norveškog klijenta. Konkretno, šibenski NCP potpisao je nove ugovore za nekoliko brodova koji bi trebali biti isporučeni do kraja ljeta 2019. godine. Upravo tim novim ugovorima hrvatska tvrtka ostvarit će zavidan rezultat od ukupno 100 naručenih radnih brodova za svjetsko tržište marikulture u posljednjih deset godina.

Prema podacima koje nam je dao direktor NCP Grupe Roko Vuletić, NCP je prošlu godinu završio s 15 isporučenih katamarana za norveškog naručitelja, a sličan volumen proizvodnje očekuju i za 2019. godinu.

- Na ugovaranje prvog hibridnog broda u NCP-u gledamo s posebnim zadovoljstvom i optimizmom. Naime, već dulje pratimo trendove koji govore o elektrifikaciji brodova kao tehnologiji budućnosti s ciljem smanjenja emisije štetnih plinova, a koja se već aktivno uvodi u skandinavskim zemljama gdje su u operativnoj upotrebi čak i trajekti na čisti električni pogon. Vjerujemo da ćemo ovim projektom usvojiti potrebna praktična znanja za instalaciju elektropogonskih sustava te da ćemo stečene kompetencije koristiti u sljedećim projektima elektrifikacije pogonskih sustava na brodovima, što bi u bliskoj budućnosti mogao biti projekt zanimljiv i za hrvatske brodare - izjavio je Vuletić.

Prema riječima Ane Zajc, više projektne konzultantice CroNoMara, norveški sektor marikulture, za koji hrvatske tvrtke grade i isporučuju radne brodove, u velikom je usponu.

Potraga za projektima

CroNoMar intenzivno traga za novim projektima povezanim sa sektorom mora i pomorstva, koji će pružiti nove mogućnosti za razvoj i internacionalizaciju hrvatskih tvrtki u tom sektoru. Nove isporuke iz Hrvatske planirane su za prvi kvartal ove godine. Hrvatski i strani partneri ne skrivaju zadovoljstvo razvojem suradnje. Prvi poslovni kontakti otvorili su put uspjehu i impresivnim rezultatima hrvatskih izvoznika u sektoru male brodogradnje. Poslovanje CroNoMara usmjereno je identificiranju poslovnih mogućnosti hrvatskih tvrtki u sektoru mora i pomorstva te njihovoj realizaciji kroz aktivnu podršku svakom projektu, tvoreći tako value chain, model lanca vrijednosti od ideje do komercijalizacije, što kompanijama omogućava izravni pristup svjetskom tržištu - istaknula je Ana Zajc.

Od početka izvoza brodova za norveške klijente, uključujući 2018. godinu, čak 91 brod isporučen je iz šibenskog NCP-a, osam iz pulskog Tehnomonta, 11 iz brodogradilišta Oštro u Kaštelima te jedan brod preko tvrtke Intelligent Marine Solution iz Šibenika. Vrijednost svih izvezenih brodova u ovih deset godina prema klijentima na stranim tržištima marikulture iznosi više od 100 milijuna eura.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
03. studeni 2024 17:47