Utjecaj EU pravila

Vlada želi staviti bilježnike na tržište i srušiti im cijene, još ne žele otkriti kako

U Ministarstvu gospodarstva i Vladi za sada ne žele službeno izlaziti s konkretnim potezima
Ilustracija: ljekarna, javni bilježnik i tehnički pregled vozila
 Elvir Tabakovic / Bruno Konjević / Hanza Media / Profimedia, Sciencephoto

Propisi Europske unije o tržišnom natjecanju, te Direktiva o uslugama predstavljaju krupan korak ka liberalizaciji tržišta usluga na unutarnjem tržištu EU koje čine oko 70 posto bruto-domaćeg proizvoda u EU, a od posebnog značaja su i za Hrvatsku koja je u nekim segmentima premrežena ponekad nepotrebnim ograničenjima temeljenim na nacionalnom zakonodavstvu, ali i regulativom strukovnih udruga.

Ministarstvo gospodarstva službeno na svojim web-stranicama ističe kako planira nastavak deregulacije, a Vladinim Nacionalnim programom reformi koji će se objaviti 26. travnja ove godine planira se daljnja liberalizacija još 16 profesija. Naravno, interesni lobiji su i te kako jaki, pa je jasno kako Ministarstvo gospodarstva ne želi izlazizi s konkretnijim podacima prije nego li se oslabe ti "otpornici".

Zoran Low, dopredsjednik Udruge poreznih obveznika Lipa, naglašava, pak, kako je u tom kontekstu mnogo zapreka već uklonjeno, ali da baš u području raznih strukovnih licenciranja ima mnogo prostora. U tom okviru, napominje, ističe nekoliko djelatnosti iz sfere usluga koje i dalje krše propise Europske unije o tržišnom natjecanju i Direktiva o uslugama, a to su prvenstveno javni bilježnici, ljekarnici, te stanice za tehnički pregled vozila, a dijelom i odvjetnici.

"U tim područjima strukovne komore tih profesija ili zakonodavac i izvršna vlast ograničavaju tržišno natjecanje, te diskriminiraju novo pridošle ili potencijalne tržišne natjecatelje. Potrebno je napomenuti kako se Direktiva odnosi na uklanjanje zapreka slobodnom poslovnom nastanu i slobodnom pružanju usluga, te propisuje niz pravila koja se prvenstveno tiču pojednostavljenja postupaka i formalnosti koje se koriste za pristup uslužnim djelatnostima, te njihovom izvođenju. Također, definiraju se i zabranjeni zahtjevi kao što su ograničavanje poslovnog nastana i uvjetovanje državljanstva pružatelja usluge, razne procjene 'ekonomske opravdanosti', određivanje najnižih i/ili najviših tarifa s kojima se pružatelj usluge mora uskladiti, te kvantitativna ili teritorijalna ograničenja, a posebno u obliku granica koje se utvrđuju s obzirom na populaciju ili minimalnu geografsku udaljenost između pružatelja usluga i slično", rekao nam je Low.

Daljnja liberalizacija

No, dodaje, Direktiva se ne odnosi na javne bilježnike i ljekarnike, ali to ne znači da i on nisu podložni daljnjoj liberalizaciji, pogotovo stoga što su obuhvaćeni općim propisima EU. Kada su u pitanju javni bilježnici, potrebno je kazati kako oni imaju ograničenje dozvola za osnivanje javnobilježničkih ureda, po broju i teritoriju, a odluku o tome donosi ministar, dok cijene usluga odnosno tarife, regulira Komora javnih bilježnika.

"Smatramo da je ograničenje dozvola za osnivanje javno bilježničkih ureda prozirno pogodovanje interesnoj grupi, na štetu potencijalnih natjecatelja za tu vrstu usluge, posebice mladih pravnika. Nadalje, cijene (tarife) javnih bilježnika propisuje Javnobilježnička komora svojim pravilnikom. Ukidanjem tog pravilnika cijene bi sigurno pale, ali sve dok se ne deregulira osnivanje javnobilježničkih ureda, cijene neće znatnije pasti. Broj javnih bilježnika reguliran je Pravilnikom o službenim sjedištima javnih bilježnika. Taj pravilnik treba ukinuti i onda će cijene osjetno pasti. Naša procjena da bi u tom slučaju imali isti fenomen kao i kod, primjerice, taksija – cijene bi se prepolovile", tvrdi Low.

Poduzetnik Mislav Tolušić pritom navodi jednostavne primjere, poput toga da sada potvrda da je netko živ košta 50 kuna ili jednostavna ovjera od jedne stranice košta 30 kuna. "Osim toga, javni bilježnici u pravilu rade administrativne poslove, s time da su za te administrative poslove jako dobro plaćeni. Usporedba poslovanja top 10 javno bilježničkih ureda i odvjetničkih ureda pokazuje da osim sto javni bilježnici imaju vise prosječne place od odvjetnika, oni isto imaju i veće marže na svoje usluge od odvjetnika", kazao nam je Tolušić.

Njegova analiza je pokazala da je top 10 odvjetnika u 2016. ostvarilo prihod od 233 milijuna kuna, rashode od 167 milijuna kuna, uz dobit od 66 milijuna, dok su javni bilježnici imali 64 milijuna kuna prihoda, rashode od 43 milijuna kuna, uz dobit od 21,1 milijun kuna. "Ti podaci dovoljno govore o većoj marži javnih bilježnika, a tome treba dodati i da je prosječna plaća u odvjetničkim uredima 7.996 kuna, a kod javnih bilježnika 8.725 kuna. Dakle, postoji realna mogućnost da se djelatnost javnih bilježnika dijelom deregulira na način koji će biti bolji za korisnike tih usluga, povećat će se broj zaposlenih pravnika, a istovremeno razine javno-pravne usluge neće biti smanjena", smatra Tolušić.

Skuplje usluge za građane

Ovdje treba posebno istaknuti da se zabrana oglašavanja i promidžbe odvjetnicima koji propisuje Hrvatska odvjetnička komora kao i propisivanje minimalnih cijena protivni europskim pravilima o tržišnom natjecanju, kao i interesima mladih odvjetnika koje se na ovaj način čini nekonkurentnima na tržištu jer im ne dozvoljava da oglašavanjem te nižom cijenom usluga konkuriraju onima duže prisutnima na tržištu, a građane u isto vrijeme prisiljava da skuplje plaćaju pravne usluge čija bi cijena značajno pala liberalizacijom cijena.

Nadalje, govoreći o liberalizaciji tržišta ljekarni, Low ističe činjenicu da su ljekarnicima s inozemnom kvalifikacijom propisani dodatni uvjeti, da postoji teritorijalno i količinsko ograničenje dozvola za zatvorenu mrežu ljekarni, da nije dopuštena žalba u postupku licenciranja, te da Komora daje suglasnost na određivanje maloprodajne cijene lijekova. "To su samo neke restriktivne odredbe, a kao i kod javnih bilježnika tako i kod ljekarnika smatramo da je teritorijalno i količinsko ograničenje dozvola pogodovanje interesnoj grupi, na štetu potencijalnih natjecatelja za tu vrstu usluge, posebice mladih ljekarnika", tvrdi Low.

Komentirajući tržište tehničkog pregleda vozila, on navodi kako monopolistički položaj ima ovlaštena stručna organizacije, odnosno Centar za vozila Hrvatske. "Tehnički pregled vozila u stanicama obavljaju ovlašteni djelatnici Centra za vozila Hrvatske, postoji teritorijalno i količinsko ograničenje centara za tehnički pregled, kao i ispitivanje ekonomske opravdanosti osnivanja stanica za tehničke preglede vozila. Naravno, postoji i regulacija cijena. Ovdje bi posebno istaknuli da je Centra za vozila Hrvatske u privatnom vlasništvu. Po mišljenju Lipe, to je višestruki prekršaj svih pravila slobodnog tržišnog natjecanja, eklatantni sukob interesa, kršenje Ustava kao i temeljnih moralnih normi liberalnih demokratskih društava", navodi Low.

Komentirajući stanje u odvjetničkoj profesiji, dopredsjednik Udruge Lipa izdvaja to što u tom sektoru postoji propisivanje minimalnih cijena, što se mora platiti 5.000 eura za upis odvjetnika u registar odvjetnika pri HOK, što se zahtijeva liječnička svjedodžba medicine rada o zdravstvenoj sposobnosti, te što postoji zabrana oglašavanja, dok se, na primjer, odvjetnici u Njemačkoj, Francuskoj i Španjolskoj mogu oglašavati sukladno pravilima struke.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 05:51