Koliko god to čovjek izučavao, nikad se ne može do kraja probiti kroz čudesan svijet bankarskih naknada.
Tako me prošlog tjedna čitateljica Tatjana upozorila na praksu Zagrebačke banke, u kojoj ima otvoren račun.
Kaže, već je dovoljno iritantna činjenica da tijekom vikenda ne može izvršiti uplatu prema računima u drugim bankama jer internet bankarstvo subotom i nedjeljom “spava”, a onda povrh toga na svojem mobilnom bankarstvu otkrije da joj banka odmah obračunava naknadu za naloge koje je zadala u petak navečer, ali će biti izvršeni tek s prvim radnim danom, dakle u ponedjeljak ujutro.
Kako bi me uvjerila da je to doista točno, u mailu mi je poslala i dva izvatka za naloge transfera zadane izvan radnog vremena banke.
Iz prvog je vidljivo da je naknada od dvije kune naplaćena 27. veljače u noći, u vrijeme kada je zadala nalog za transfer u iznosu od 100 kuna, no novac je na drugi račun prebačen tek drugi dan ujutro, a u drugom slučaju isto se ponavlja tijekom vikenda, kad čitateljica u subotu zadaje nalog u iznosu od 350 kuna, koji će biti izvršen tek u ponedjeljak ujutro, ali će joj je naknada od dvije kune, neovisno o datumu izvršenja, biti naplaćena odmah.
Pojašnjenje ove prakse stoga brzo tražim u samoj Zabi, ali i u HNB-u.
U Zagrebačkoj banci kratko pojašnjavaju kako je razlog što se naknada naplaćuje prije izvršenja naloga to što zapravo nije riječ o naknadi za transfer novca - nego naknadi za prihvat naloga u aplikativan sustav banke, što se događa odmah nakon njegova zadavanja.
“Naknada se odnosi na troškove procesa prihvata naloga u aplikativni sustav banke, koji podrazumijeva kontrolu ispravnosti unesenih elemenata i evidentiranje zaprimljenog naloga u svrhu izvršenja na ugovoreni datum. Za samo izvršenje kreditnog transfera, odnosno prijenos sredstava na naznačeni račun u nalogu za plaćanje, kao niti za naknadni opoziv naloga, banka ne naplaćuje dodatne naknade”, pojašnjavaju u Zabi te dodaju da su klijenti banke o visini naknade za zadavanje naloga informirani u okviru samog naloga, od kojeg mogu i odustati ako se ne slažu s visinom takse ili su pak pogriješili u unošenju podataka.
Cijela procedura, dodaju u HNB-u, potpuno je legitimna jer banke doista imaju mogućnost naplate naknade za zadavanje naloga platne transakcije s obzirom na to da su transakciju zaprimile, obradile i pripremile za izvršenje, i to neovisno o tome hoće li ona u konačnici biti i provedena.
Osim toga, nastavljaju u HNB-u, propisi koji reguliraju platni promet ni na koji način ne uređuju visinu ni način na koji će banka naplatiti naknade od svojih korisnika, pa tako ni trenutak njihove naplate.
“Smatramo da banka u opisanom slučaju može naplatiti naknadu ako je klijent ispunio uvjet za uspješno zadavanje naloga za plaćanje te je s te osnove osigurao i raspoloživost novčanih sredstava na svojem transakcijskom računu u svrhu izvršenja plaćanja. Uvjet je također da su te naknade jasno navedene u cjeniku banke”, poručuju iz središnje banke.
Pa ipak, nisu sve banke na domaćem tržištu pošle ovim putem, pa je među njima moguće pronaći cijelu silu onih koje radije biraju naplatu naknade za prijenos novca koja se događa tek nakon izvršenju naloga.
Zabinim putem pritom je krenula i Privredna banka Zagreb, u kojoj također potvrđuju da naplaćuju naknadu za provođenje naloga prije nego što je novac doista prebačen na drugi račun.
“U slučaju kada klijent zada nalog u neradno vrijeme Nacionalnog klirinškog sustava, banka će zaprimljeni nalog prekontrolirati i nalog, ako je ispravan, proslijediti automatikom na izvršenje te će sukladno tome naplatiti i naknadu za provođenje naloga. Za banku je takav nalog neopoziv i bit će izvršen odmah nakon uspostave radnog vremena NKS-a”, poručuju iz PBZ-a.
Addiko Bank njeguje malo drukčiju praksu.
Klijentima koji su nalog za uplatu novca prema drugim računima zadali online bankarstvom izvan radnog vremena, banka neće naplatiti naknadu prije samog izvršenja, ali će zato rezervirati iznos zadanog naloga i naknade kako bi se nalog mogao izvršiti prvog sljedećeg radnog dana.
“U trenutku kad se novčana sredstva rezerviraju, klijentu taj iznos više nije raspoloživ za potrošnju. Banka koristi opisani način kako bi spriječila situaciju da klijent u razdoblju od zadavanja naloga do trenutka izvršenja naloga potroši novčana sredstva, zbog čega se nalog ne bi mogao izvršiti. Nalog se nikada ne može izvršiti ako klijent ne osigura novčana sredstva u visini iznosa naloga i visini naknade”, poručuju iz Addika.
Erste, RBA i OTP izjasnili su se da naknadu za online plaćanje prema drugim računima provode isključivo nakon izvršenja naloga, a isto pravilo vrijedi za sve transakcije s odgođenim datumom plaćanja.
“Ako klijent Erste banke, koristeći internetsko ili mobilno bankarstvo, zada nalog prema drugoj banci tijekom vikenda, on će biti proveden prvi sljedeći radni dan, a tada će biti naplaćena i naknada za transakciju. Naime, provjera raspoloživog iznosa na računu klijenta vrši se istovremeno s provođenjem naloga, odnosno prvi sljedeći radni dan”, kažu u Ersteu.
Imate pitanje za Veliku škrticu? Pišite na Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....