U niskom startu

Lažni popusti nisu najveća zamka. Policija upozorava na mogućnost ozbiljnih prijevara

Prošle godine umjesto 80% dobili smo tek 20%! Hoće li se trgovci opošteniti za nadolazeći 'Black friday'?
Ilustracija
 Reuters

“Black Friday” iliti “Crni petak” ove se godine službeno održava 29. studenoga s čime su, pretpostavljamo, ljubitelji šopinga dobro upoznati.

Prošle godine umjesto 80% dobili smo tek 20%! Hoće li se trgovci opošteniti za nadolazeći 'Black friday'? Donosimo i iscrpni vodič za kupnju, te važna upozorenja.

Pojedini trgovci već nekoliko dana održavaju, međutim, raznorazne akcije pod nazivnikom “Crnog petka” želeći što prije ugrabiti dio ove šoping groznice, odnosno profita. Većina takvih akcijskih prodaja odvija se preko interneta. Praksa je, inače, da trgovci koji svoju robu nude online s popustima kreću barem dva dana prije službenog “Black Fridaya” tako da se već ove srijede može očekivati i rušenje web stranica najpoznatijih brendova uslijed bjesomučnih narudžbi, odnosno klikanja kupaca, piše Šibenski.hr.

Originalne stranice

Budući da online kupovina sa sobom nosi i određene zamke za potrošače, istražili smo na što treba posebno paziti kako se šoping, na koncu, ne bi pretvorio u neugodno iskustvo.

Najveća greška koju kupci rade jest to što ne gledaju jesu li na originalnoj stranici određenog brenda, pa nasjedaju na online ponude u okviru lažnih oglasa, koji se plasiraju ponajprije na društvenim mrežama – Facebooku, Twitteru, Instagramu... Lažnim trgovcima tako ostavljaju svoje osobne podatke, uključujući i one strogo povjerljive s bankovne kartice, koje potom prevaranti s interneta koriste u drugim transakcijama.

Još prije dvije godine ovakve su zloupotrebe primijetili u Hrvatskoj udruzi banaka (HUB), te su alarmirali javnost. Iz HUB-a su pojasnili kako lopovi ukradene podatke korisnika mogu koristiti za plaćanje na drugim internetskim trgovinama, pri čemu prevareni tek naknadno uočavaju da su njihovi računi terećeni za transakcije koje oni uopće nisu izvršili.

– Kupce stoga upozoravamo da pri kupnji na internetu obavezno sami upisuju web adresu prodajnog mjesta, odnosno da nikad do nje ne dolaze preko poveznica (linkova) sa stranica društvenih mreža ili preko sličnih poruka. Prije unošenja podataka o kartici provjerite ima li internetska adresa na početku sličicu neotključanog lokota i počinje li s “https”, a potom klikom na sličicu lokota otkrijte pripada li URL adresa prodajnome mjestu. Na taj način ćete izbjeći troškove za transakcije koje sami niste obavili – savjetuju iz Hrvatske udruge banaka.

Korisne recenzije

Uoči “Black Fridaya” dragocjene savjete uobičajeno nudi i MUP. Oni savjetuju kupce da prilikom online kupovine koriste (kad god je to moguće) online trgovine iz Hrvatske ili drugih država članica Europske unije jer je vjerojatnije da će tako lakše riješiti potencijalne probleme.

Osim toga, poručuju iz policije, ne bi bilo na odmet ni proučiti recenzije prije online šopinga. Kupcima se savjetuje i da se čuvaju oglasa i internetskih stranica koje nude nevjerojatne ponude ili čudotvorne proizvode “jer ako se nešto čini predobro da bi bilo istinito to onda i nije istinito”... Potrošači bi morali biti sumnjičavi i u slučaju da dobiju oglas kojim su obaviješteni da su osvojili nagradu jer se iza toga možda krije zlonamjerni softver. U slučaju da kupljeni proizvod ne stigne, MUP preporučuje kupcima da kontaktiraju prodavača, a ako on ne odgovori na poziv trebali bi se obratiti banci.

O načinima plaćanja razgovarali smo, pak, s Iskrom Maras Jelavić, savjetnicom za financijska pitanja u “Splitskom potrošaču”.

– Kako bi se izbjegle opasnosti od krađe identiteta ili podataka s kartica, najbolje je koristiti prepaid karticu koja ima ograničena sredstva na računu i s kojom ne možete ući u minus, a ne daje podatke o korisniku ni o drugim vašim karticama. Posebno povjerljiv podatak je broj kartice i sigurnosni kod na njezinoj poleđini. Prilikom plaćanja zatvorite sve “prozore” osim onoga na kojem provodite plaćanje. Preporuka je i zaštititi računalo antivirusnim programima. Pratite svoje transakcije – odmah nakon primitka pregledajte potvrde o narudžbi, sve obavijesti o uplatama preko kreditnih kartica, kao i o bankovnim transakcijama, kako biste bili sigurni da su vam naplaćene samo one koje su doista i učinjene. U slučaju nepravilnosti odmah obavijestite banku, izdavatelja kartice – sugerira Iskra Maras Jelavić.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
09. studeni 2024 03:25