U splitskom Hotelu Park predstavljen je projekt „Informacijski sustav prostornog uređenja ISPU i njegovi moduli“. Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine predstavilo je projekt već u Varaždinu, Rijeci, Osijeku i Zagrebu.
Kako je pojašnjeno, ISPU sadrži informacije o raspolaganju prostorom i objektima koji nas okružuju te omogućuje trajno praćenje stanja u prostoru i području prostornoga uređenja. Izrada ovog projekta pokrenuta je prije nekoliko godina. Njegova vrijednost iznosi 131,9 milijuna kuna, pri čemu je 85 posto sredstava osigurano iz Europskog fonda za regionalni razvoj iz Operativnog programa Konkurentnost i kohezija 2014.- 2020. dok 15 posto predstavlja nacionalno sufinanciranje.
- Informacijski sustav prostornog uređenja ISPU ključan je alat svih građana Republike Hrvatske pomoću kojeg mogu na brz i jednostavan način dobiti kompletan uvid u prostorno uređenje u Republici Hrvatskoj. Uz dostupnost kvalitetnih informacija na jednom mjestu, rezultat digitalizacije je veliki preokret u poslovanju - kazao je Alen Grabar, načelnik Sektora za razvoj informacijskog sustava prostornog uređenja i državne imovine koji je na konferenciji govorio o sustavu ISPU.
Kako je istaknuto, riječ je o projektu koji se kontinuirano unapređuje na dobrobit županija, gradova, struke, projektanata, geodeta, inženjera građevinarstva, arhitekata, ali prije svega svih građana Republike Hrvatske.
U sklopu ovog sustava kontinuirano se nadograđuje cijeli niz postojećih e-usluga poput eNekretnine, ePlanovi, eDozvola, eArhiv, eInvesticije i eEnergetski certifikat i mnogi dr.
Građani već danas, rečeno je, preko ISPU sustava mogu predati zahtjeve za ishođenje lokacijske, građevinske i uporabne dozvole online putem. Isto tako, imaju mogućnost jednostavno pratiti sve promjene u prostornim planovima kao i pristupiti bazi podataka o energetskim certifikatima.
- Izuzetno nam je važna povratna informacija od strane samih korisnika sustava o svim digitalnim uslugama koje za njih kreiramo – a koliko je sustav njima važan najbolje govori podatak kako smo samo od početka ove godine zabilježili više od 300 milijuna posjeta Geoportalu iz zemlje, ali i cijelog svijeta - kazao je Grabar.
U okviru projekta, nabavljena je i sofisticirana računalna oprema kako bi se nadležnim uredima u gradovima i županijama osigurali kvalitetniji uvjeti za rad. Time se, pojašnjeno je, ujedno smanjuju operativni troškovi, rasterećuje javna uprava od neučinkovitih procedura te povećava transparentnost u području prostornog uređenja i gradnje, naglašeno je.
Danijel Meštrić, ravnatelj Uprave za nadzor, žalbe, razvoj informacijskog sustava i digitalizaciju pri Ministarstvu prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine, govorio je o novoj e-usluzi pod nazivom eGrađevinski dnevnik. Riječ je o usluzi namijenjenoj praćenju procesa građenja od prijave početka građenja do procesa tehničkog pregleda izgrađene građevine, odnosno izdavanja Uporabne dozvole. Usluga je u potpunosti digitalizirana i omogućuju vođenje Građevinskog dnevnika elektroničkim putem. Osnovni cilj vođenja Građevinskog dnevnika elektroničkim putem je podizanje razine kvalitete građenja te povećanje dostupnosti kvalitetnih informacija na jednom mjestu.
- eGrađevinski dnevnik je web rješenje kojem istovremeno jedan ili više korisnika mogu pristupati s različitih lokacija i u stvarnom vremenu raditi na evidencijama i dokumentima. Na taj način sustav je dostupan neograničenom broju korisnika neovisno o lokaciji ili uređaju koji koriste, a omogućeno je i spremanje dokumentacije u digitalnom obliku na jednom mjestu - kazao je Meštrić.
U ministarstvu napominju i kako je u sklopu ovog projekta nedavno započelo skeniranje dozvola za gradnju i uporabu građevina izdanih prije uvođenja digitalnog sustava za izdavanje dozvola eDozvola 2015. godine.
Skeniranje je već započelo u Šibeniku, Splitu, Trogiru, Kaštelima, Dubrovniku i Dubrovačko-neretvanskoj županiji (Ispostava Metković), a procjenjuje se da će se na tom području ukupno digitalizirati oko 270.000 akata o gradnji.
Projekt skeniranja se sastoji od dva dijela: prvi dio obuhvaća ulazak u sve arhive, izuzimanje predmeta i iz njih svih akata koji su izdani od 1968. do 2015., dok je drugi dio razina svih metapodataka, ujedno najznačajniji za građene. Naime, građani će imati pristup i aktima koji su izdani u navedenom razdoblju za neki objekt, ali s georeferenciranom točkicom što će omogućiti njihovo povlačenje brzo, sve će biti transparentno kako za vlasnike, tako i za potencijalne kupce.
Ukupna vrijednost projekta skeniranja iznosi 23,8 milijuna kuna a njegovim završetkom, koji je u planu krajem ove godine, predviđa se skeniranje gotovo 2 milijuna akata, tj. 6 milijuna listova za područje cijele Republike Hrvatske. Dokumenti će građanima biti dostupni putem Geoportala ISPU.
Dodajmo kako je digitalna transformacija jedan od glavnih prioriteta EU-a, a digitalizacija, kako je istaknuto na stranicama Europskog parlamenta, ima ključnu ulogu u svim politikama EU-a. Jedan od ciljeva je upravo digitalizacija javnih usluga. Digitalna rješenja, kako je naglašeno, pružaju važne mogućnosti i ključna su za oporavak Europe i njezin konkurentni položaj u globalnom gospodarstvu.
U svibnju 2021. Parlament je usvojio izvješće o oblikovanju digitalne budućnosti Europe u kojem se Komisiju poziva na dodatno suočavanje s izazovima digitalne tranzicije, posebno na iskorištavanje mogućnosti jedinstvenog digitalnog tržišta, poboljšanje upotrebe umjetne inteligencije i podršku za digitalne inovacije i vještine.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....