Koliko god u pozadini bile kompleksne, sve usluge građanima i poduzetnicima moraju biti razumljive da bi mogli jednostavno iskoristiti sve mogućnosti koje im pružaju. Jedno je to od temeljnih načela Fine, kojim su se vodili i pri stvaranju portala Digit.ALL na kojem se mogu pronaći cjelovita rješenja za podršku elektroničkom poslovanju. Svoja rješenja kontinuirano unaprjeđuju, a njihovu vrijednost prepoznaje sve više korisnika. Direktorica Fininog Sektora digitalnih rješenja Andreja Kajtaz objasnila je kako se bore protiv cyber-prijetnji, na čemu sve surađuju s drugim državnim institucijama te što čine kako bi korištenje digitalnih usluga olakšali građanima koji nisu digitalno pismeni.
Fina je u segment digitalne infrastrukture ušla još 2003. godine. Danas Fina Digit.ALL obuhvaća usluge e-Račun, Faktoring platformu, e-Arhiv, e-Potpis Oblak, Validator, Vremenski žig, Arhiviranje i digitalizaciju dokumentacije te Poslovne digitalne certifikate. Koliko je ukupno korisnika koji koriste te usluge? Koja se od njih najviše koristi?
Broj korisnika svake usluge ovisi o vremenu njezina uvođenja. Najviše se koriste digitalni certifikati, sa stotinama tisuća krajnjih korisnika. Uglavnom su to poslovni korisnici, no i građani sve više koriste certifikate i potpise putem digitalnih kanala. Kako digitalizacija postaje imperativ u poslovnim procesima tako se traže i druge usluge povjerenja. Sve one čine temelj za dugoročno sigurno elektroničko poslovanje. Digitalizaciju više ne gledamo kao puku zamjenu papira, nego se fokusiramo na pravnu ispravnost, održivost i sigurnost digitalnih procesa. Sve je veća potražnja i za dematerijalizacijom papirne dokumentacije. Što se tiče transakcijskih servisa, deseci tisuća korisnika već mogu slati i primati e-račune. Očekujemo daljnji rast broja korisnika zbog nove regulative i dodatnih digitalnih servisa, poput Fina Faktoring platforme koja omogućuje digitalni otkup potraživanja na temelju e-računa.
Unaprijedili ste Fina Digit.ALL podizanjem certifikata za e-Potpis na višu razinu sigurnosti te finalizirali projekt uvođenja udaljenog kvalificiranog e-potpisa. Što to konkretno znači za korisnike?
Udaljeni kvalificirani elektronički potpis korisnicima prvenstveno omogućava digitalni vlastoručni potpis koji pravno zamjenjuje vlastoručni potpis na papiru te osigurava autentičnost i neporecivost. Baš kao i digitalni certifikati koje izdajemo na različitim kriptouređajima, certifikat za udaljeni e-Potpis krajnjim korisnicima osigurava mobilnost i jednostavniju primjenu. Partnerima, tvrtkama i institucijama koje nude svoje digitalne usluge svojim korisnicima, na ovaj način omogućujemo lakšu integraciju i primjenu digitalnog potpisa u njihovim digitalnim rješenjima, a samim time i poboljšanje korisničkog iskustva kojem svi teže.
Kako Fina osigurava sigurnost osobnih i poslovnih podataka u svojim digitalnim platformama? Koliko su vaši sustavi otporni na cyber-prijetnje?
Fina sigurnost podataka osigurava procesnim, organizacijskim i tehničkim mjerama. Primjenjujemo sigurnosne standarde poput ISO/IEC 27001 i okvire poput CIS-a. Kibernetičkim operacijama upravljamo sustavno, uz redovite provjere i prilagodbe regulatornim zahtjevima. Tehničke mjere zaštite uključuju prevenciju, detekciju i nadzor informacijske infrastrukture.
Koji su najčešći pokušaji prevara s kojima se vaši korisnici suočavaju?
Najčešći pokušaji prevara odnose se na socijalni inženjering, poput phishinga (zlonamjerne e-pošte), smishinga (SMS poruke) i vishinga (telefonski pozivi). Ulažemo puno u osiguranje otpornosti na cyber-prijetnje, zbog čega korisnici mogu imati povjerenje u naša rješenja.
Kako Fina surađuje s drugim državnim institucijama na projektima digitalizacije? Postoje li specifični partneri ili sektori s kojima radite na uspostavi novih digitalnih rješenja?
Intenzivno surađujemo s Ministarstvom financija na projektu e-Riznica te s Ministarstvom gospodarstva na Zakonu o e-računu u javnoj nabavi. U području digitalizacije cjelokupne državne informacijske infrastrukture izuzetno je važna naša uloga pružatelja dijeljenih usluga - Fina je jedan od četiri Centra dijeljenih usluga, ključnih za upravljanje državnom informacijskom infrastrukturom, uključujući NIAS, bez kojeg ne bi funkcionirali sustavi e-Građani i e-Poslovanje. Samim time, zbog naše značajne uloge u državnoj informacijskoj infrastrukturi, vrlo intenzivnu i dobru suradnju imamo s Ministarstvom uprave, pravosuđa i digitalne transformacije (nekadašnjim SDURDD-om), s kojim zajednički radimo na novim rješenjima koja poboljšavaju digitalne usluge za građane, poslovne subjekte i javna tijela.
Na koji način Fina osigurava da digitalne usluge budu pristupačne svim građanima, uključujući one koji nisu digitalno pismeni? Kakve programe ili inicijative provodite da biste smanjili digitalni jaz?
Naša prednost leži u višekanalnoj upotrebi naših digitalnih rješenja. Većinu usluga, poput e-Računa i e-Potpisa, korisnici mogu koristiti na način koji im najviše odgovara - putem automatiziranih integracija u interne sustave, poput ERP-a, ili korištenjem jednostavnih web aplikacija. Neka od tih rješenja su besplatna. Također, svjesni smo potrebe za fizičkom podrškom, stoga Fina ima više od 180 poslovnica gdje naši zaposlenici stoje na raspolaganju korisnicima – bilo da se radi o kreiranju i slanju e-Računa, upisa trezorskih zapisa, izdavanju digitalnih certifikata, ili pružanju pomoći prilikom korištenja digitalnih usluga u našem e-Kutku u podružnicama i slično. Iako smo davno utabali put digitalne infrastrukture, nismo zaboravili na potrebe svih ciljnih skupina naših korisnika.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....