Akt o digitalnim uslugama i Akt o digitalnim tržištima će promijeniti povijest, smatra zviždačica iz Facebooka, Frances Haugen.
Govoreći u odboru Europskog parlament za unutarnje tržište i zaštitu potrošača (IMCO), Haugen je rekla da je Akt o digitalnim tržištima (DMA) "vjerojatno najvažniji zakon koji regulira digitalna tržišta", čineći ih boljim, uz istodobno čuvanje slobode izražavanja.
Što se tiče Akta o digitalnim uslugama (DSA), Facebookova zviždačica ističe kako zahvaljujući tom zakonu u Europi sada postoji novi pristup moderiranju sadržaja, jer se DSA usredotočuje na osmišljavanje sustava, umjesto da određuje što je dobar, a što loš govor na internetu.
"Facebook će sada morati otvoriti crnu kutiju i pokazati kako algoritmi funkcioniraju. Razdoblje vjerovanja velikim tehnološkim kompanijama na riječ je iza nas. Sada je došlo vrijeme kada postavljamo standard koji će vrijediti za sva područja i poduzeća. Osigurat ćemo pristup podacima i sigurno online okruženje za sve", poručila je Haugen.
Frances Haugen bivša je zaposlenica Facebooka, koja je otkrila niz šokantnih dokumenata koji pokazuju da Facebook stavlja profit ispred dobrobiti svojih korisnika. Haugen je američkim medijima predala golemu količinu internih dokumenata u kojima se dokazuje da u Facebooku znaju da su njihovi proizvodi i usluge štetni za korisnike te je predala 11 pritužbi Američkoj komisiji za reguliranje i trgovinu vrijednosnim papirima u kojima se opisuje kako je kompanija varala svoje dioničare o svojim proizvodima.
Haugen je u Europskom parlamentu prvi put svjedočila u studenom 2021., kad je zaključila da Facebook narušava integritet demokracije omogućavanjem i produbljivanjem polarizacije te favoriziranjem radikalnih stavova. Europski je parlament u međuvremenu donio dva najvažnija zakona koji se tiču reguliranja digitalnih tržišta i online sadržaja, a koji će utjecati ne samo na Europu, nego i na svijet u cjelini.
DMA će na crnu listu staviti određene prakse velikih platformi koji djeluju kao nadzornici pristupa (gatekeeperi) te omogućiti Komisiji da provodi tržišne istrage i sankcionira ponašanje koje nije u skladu s propisima. DSA bi trebao natjerati tehnološke kompanije da preuzmu veću odgovornost za sadržaj koji se prikazuje na njihovim platformama, uz mogućnost kažnjavanja onih kompanija koji se ne pridržavaju pravila. Osim toga, po prvi puta je zabranjeno korištenje ciljanog oglašavanja za maloljetnike i korištenje osjetljivih osobnih podataka za praćenje, kao što su seksualna orijentacija, vjerska ili politička uvjerenja.
Frances Haugen smatra da će DSA osigurati sigurnost digitalnih proizvoda na istoj razini za sve korisnike "bez obzira na jezik".
"Ovo je prvi skup holističkih pravila koja se primjenjuju bez obzira na korisnika", naglasila je Haugen.
"Poduzeća moraju štititi javni interes i štititi interese potrošača u cijelom svijetu. Takvi zakoni postoje za farmaceutsku industriju, prehrambenu ili automobilsku industriju.Trebamo napraviti takve zakone i na ovom digitalnom području jer ćemo time imati bolje proizvode i usluge", dodala je Haugen.
Njezinim izlaskom u javnost, javnost je po prvi puta dobila mogućnost pogledati "iza kulisa" i vidjeti što Facebook uistinu čini sa svojim proizvodima. Haugen je naglasila da joj je drago što je u DMA uključena zaštita zviždača te je dodala da treba povećati sredstva i ulaganja u infrastrukturu kako bi ovi zakoni postigli uspjeh ne samo u Europi, nego i u SAD-u i ostatku svijeta.
Europarlamentarci se sada pripremaju na odlazak u Silicijsku dolinu (23.-27. svibnja), gdje će s tehnološkim tvrtkama, lokalnim vlastima i akademskom zajednicom razgovarati o ovom zakonodavstvu.
"Uistinu sam uvjerena da postavljamo globalne standarde vezano uz reguliranje internet okruženja i društvenih mreža", kazala je izvjestiteljica za DSA, Christel Schaldemose (S&D).
Češka zastupnica Dita Charanzová (Renew Europe) istaknula je kako moraju osigurati da nijedna tehnološka kompanija ne bude izvan primjene zakona te je postavila pitanje provedbe pravila, dok je predstavnica Ljevice u Europskom parlamentu, Anne-Sophie Pelletier, rekla da su zakoni mogli biti ambiciozniji, pogotovo što se tiče zabrane ciljanog oglašavanja.
Izvjestiteljica u sjeni Alexandra Geese (Zeleni/EFA), rekla je da bez Frances Haugen Europski parlament ne bi imao dokaze za sve kritike koji su imali na račun velikih internetskih platformi i ne bi mogli donijeti pravila u ovom obimu.
"Ovo je tek prvi korak. Mi u EU otvaramo vrata drugim zemljama diljem svijeta da donesu slična zakonodavstva koja će izmijeniti način na koji se velike kompanije ponašaju", zaključila je Geese.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....