Zagrebački holding javnost, u pravilu, percipira samo putem usluga koje pruža to društvo. U prvom redu to su skupljanje i odvoz kućnog otpada i njegovo zbrinjavanje, zatim opskrba pitkom vodom i odvodnja, distribucija i opskrba plinom te održavanje cesta i javnih zelenih površina.
Ima tu i manje poznatih usluga, kao što su organiziranje odmora za djecu i mlade i ljekarničke usluge, no ono što možda malo ljudi zna jest da Holding ima specifičnu strukturu korporativnog upravljanja.
Brojni izazovi
Zagrebački holding je javno trgovačko društvo u 100-postotnom vlasništvu Grada Zagreba, koji je ujedno jedini osnivač društva. Broji 14 podružnica, vlasnik je osam trgovačkih društava i jedne ustanove, ima oko 7700 zaposlenih, više od milijun korisnika te je, s obzirom na broj i vrstu usluga koje pruža, jedinstveno trgovačko društvo u Hrvatskoj. Vođenje takve korporacije nosi brojne izazove, od kojih je najveći balansiranje financijske isplativosti s pružanjem potpune i jednake usluge svim građanima Zagreba. Kako izgleda korporativno upravljanje u jednom takvom društvu, objasnila nam je u razgovoru Ana Stojić Deban, predsjednica Uprave Zagrebačkog holdinga.
- Holding posluje u javnom interesu te je, za razliku od privatnog sektora, primarni cilj poslovanja ostvarivanje financijskih i nefinancijskih ciljeva i interesa šire društvene zajednice. Bez obzira na strukturu vlasništva, korporativno upravljanje svakako bi trebalo osigurati ravnotežu između financijskih i strategijskih ciljeva poduzeća te poslovanje temeljeno na načelima održivog razvoja, koje, ovisno o sektoru poslovanja poduzeća, najbolje pridonosi razvoju lokalne i općenito društvene zajednice - navodi Stojić Deban i napominje da se posebna pozornost posvećuje transparentnosti poslovanja.
Među ostalim, sve informacije o radu Holdinga javno su dostupne na internetskim stranicama društva. Temeljni dokument u tom segmentu njihova rada jest Kodeks korporativnog upravljanja. Svrha mu je uspostaviti, održati i razvijati visoke standarde korporativnog upravljanja i transparentnog poslovanja. Društvo također primjenjuje Etički kodeks.
Specifičnosti
Zagrebački holding ima dualni model korporativnog upravljanja koji je tipičan za sva društva grupacije. Najviše tijelo Zagrebačkog holdinga je Skupština, koju čini Grad Zagreb kao jedini član Društva. Zastupaju ga tri predstavnika člana, od kojih je jedan zagrebački gradonačelnik. Putem Skupštine društva, Grad Zagreb, kao jedini osnivač, provodi ulogu i poslovnu politiku vlasnika.
S obzirom na to da se veliki broj djelatnosti obavlja kao javna služba, Stojić Deban ističe da ne postoji mogućnost drukčijeg ustroja, odnosno promjene vlasničke strukture društva.
Osigurati razvoj
- Treba napomenuti da je većina naših usluga u kategoriji usluga od općeg gospodarskog interesa, koje se ne obavljaju radi stjecanja dobiti, nego radi osiguravanja isporuke tih usluga krajnjim korisnicima na učinkovit, ekonomičan i svrhovit način, uz najmanje troškove za korisnike. Kako bi se osigurao ravnomjeran razvoj grada i dostupnost usluga svim kategorijama korisnika, za naše je poslovanje ključno investiranje u gradsku infrastrukturu, s kojima su neizbježno povezane i odluke o pribavljanju kapitala - kaže Stojić Deban i napominje da je Holding u posljednje dvije godine realizirao više od milijardu kuna investicija i 323 milijuna kuna ulaganja u objekte javne namjene, koje društva Grupe realiziraju za Grad Zagreb.
Sinergija grupe
Zbog prirode svog poslovanja Holding je izložen različitim vrstama rizika vezanih uz okoliš, društvo i upravljanje. - Ti se utjecaji višestruko odražavaju na poslovanje -postoje utjecaji na koje se može utjecati i/ili ih predvidjeti, no postoje oni na koje se ne može utjecati. Upravljati rizicima je posao Uprave. U načelu ne možemo utjecati na regulatorne promjene, no potencijal za anuliranje negativnih financijskih posljedica primarno leži u osgovornom korporativnom upravljanju i korištenju sinergije grupe, kako u operativnom tako i u financijskom smislu - ističe predsjednica Uprave.
Uz transparentnost, u Holdingu izrazito veliku pozornost posvećuju komunikaciji. Uz redovnu komunikaciju s investitorima i zaposlenima, Holding korisnicima osigurava dostupnost svih usluga i povezanih informacija 24 sata na dan.
Važnu ulogu ima Pozivni centar putem jedinstvenog telefonskog broja 072 500 400. Korisnici mogu nazvati bilo kada samo jedan broj za upit o svim uslugama Holdinga, umjesto dosadašnjih dvadesetak. Tu su i korisnički centri i pokretni ured - specijalizirano vozilo koje građanima omogućuje ugovaranje usluga iz portfelja Zagrebačkog holdinga gotovo na samom kućnom pragu.
Treba dodati i komunikaciju putem internetskih servisa, brojne javne tribine, edukativno-izobrazne aktivnosti, besplatne vodiče i letke.
I kad se govori o budućnosti poslovanja, Stojić Deban kaže da su planovi razvoja povezani s interesima u prvom redu korisnika njihovih usluga i samih zaposlenika.
- Riječ je o procesima koji se provode u kontinuitetu s ciljem ispunjenja temeljne zadaće Zagrebačkog holdinga - učinkovito i trajno obavljanje usluga od javnog interesa uz maksimalnu zaštitu okoliša i zaštitu interesa lokalne zajednice. Dodatno, digitalizacija poslovanja omogućuje nam da prilagođavamo naše usluge potrebama korisnika i to su procesi koji će obilježiti poslovanje Holdinga i u budućem razdoblju - zaključuje Stojić Deban.
Pozitivne ocjene Moody'sa i S&P-a
Zagrebački holding najveći je izdavatelj obveznica na domaćem tržištu kapitala, ujedno jedini izdavatelj u vlasništvu jedinice lokalne samouprave. Izdanje sedmogodišnje kunske obveznice provedeno je u dvije tranše uz izniman interes domaćih investitora. Kao izdavatelj obveznica, Holding sve informacije objavljuje na stranicama Zagrebačke burze i Hanfe. Njegov rad također prate dvije rejtnig agencije, Moody’s i S&P, koje pozitivno ocjenjuju sinergiju Grada u svojstvu vlasnika i Zagrebačkog holdinga kao nositelja ključnih resursa u Zagrebu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....