ODRŽIVI PROJEKTI

Uvest će se "zeleni letovi" i smanjiti utjecaj zrakoplova na klimu

Jedno od ključnih pitanja je kojim se mehanizmima planira smanjiti emisija plinova za barem 55 posto u usporedbi s razinama iz 1990.

Hrvatska eurozastupnica Sunčana Glavak imenovana je krajem godine izvjestiteljicom Europskog parlamenta (EP) za izvještaj o smanjenju emisija u zrakoplovstvu

 Paun Paunovic/Cropix

Hrvatska eurozastupnica Sunčana Glavak imenovana je krajem godine izvjestiteljicom Europskog parlamenta (EP) za izvještaj o smanjenju emisija u zrakoplovstvu, što je dio zakonodavnog paketa Fit for 55 za smanjenje emisija stakleničkih plinova u EU.

Naime, Europska komisija u srpnju je predstavila paket Fit for 55 kojim je donijela prijedloge kako bi se, do 2030. godine, klimatskim, energetskim, prometnim i poreznim politikama te politikama o korištenju zemljišta smanjile neto emisije stakleničkih plinova za barem 55% u usporedbi s razinama iz 1990.

Porezna politika

Paketom su predstavljeni zakonodavni alati za ostvarivanje ciljeva iz europskog propisa o klimi, kojima će se preobraziti naše gospodarstvo, a Europa krenuti prema pravednoj, zelenoj i prosperitetnoj budućnosti. Jedno od ključnih pitanja je kojim se mehanizmima planira smanjiti emisija plinova za barem 55% u usporedbi s razinama iz 1990.

- Prijedlozi iz paketa Fit for 55% sveobuhvatni su i međusobno povezani te obuhvaćaju brojne mehanizme, od kojih se ističu trgovanje emisijama u novim sektorima i stroži EU-ov sustav trgovanja emisijama, povećanje uporabe energije iz obnovljivih izvora, poboljšanje energetske učinkovitosti, brže uvođenje prijevoznih sredstava s niskim emisijama te potrebne infrastrukture i goriva, usklađivanje porezne politike s ciljevima europskog zelenog plana te brojni drugi prijedlozi - kaže zastupnica Glavak.

Upravo je zato politika u sklopu paketa Fit for 55% osmišljena na način da se troškovi tranzicije raspodijele pravedno. Predlaže se novi socijalni fond za klimu, čijim će sredstvima države članice moći pomagati građanima Europske unije da financiraju ulaganja u čišću mobilnost, energetsku učinkovitost te nove sustave grijanja i hlađenja.

GLOBALNO

Emisije CO2 od 1990. znatno povećane

Zabrinjavajuće je da su se emisije iz zračnog prometa koje čine 2-3% globalnih emisija CO2 od 1990. znatno povećale i na razini EU i na globalnoj razini. Na razini Europske unije, emisije CO2 iz zračnog prometa u 2018. činile su 3,7% ukupnih emisija iz gospodarstva ili 15,7% emisija CO2 iz prometnog sektora.

- Želim istaknuti i da je Europska unija 2018. godine bila odgovorna za 15% globalnih emisija CO2 iz zračnog prometa, no procjenjuje se da su učinci zrakoplovstva na klimu, koji nisu povezani s emisijama CO2, ukupno barem jednako važni kao i učinci samih emisija CO2. Ovdje govorimo o emisijama dušikovih oksida (NOx), čestica čađe, oksidiranih spojeva sumpora i vodene pare koje ispuštaju zrakoplovi - upozorava Sunčica Glavak.

Tako je danska premijerka Mette Frederiksen već najavila da do 2030. godine "želi učiniti letenje zelenim" tako da domaće letove oslobodi od fosilnih goriva.

- Kad govorimo o izvještaju o smanjenju emisija u zrakoplovstvu, za koji sam imenovana izvjestiteljicom Europskog parlamenta, na prijedlog Komisije uvodi se izmjena zakonodavstva o sustavu EU za trgovanje emisijama (ETS EU-a) u dijelu koji se primjenjuje na zrakoplovstvo. U okviru ETS EU emisije ugljika naplaćuju se, a gornje granice emisija iz određenih sektora smanjuju se godinu za godinom. Novim prijedlogom predlaže se da se gornje granice svih emisija dodatno smanje, a godišnja stopa smanjenja emisija još poveća - dodala je Glavak.

Ukidanje besplatnih jedinica

Cilj je smanjenja emisija dodatno uključiti zrakoplovni sektor u ispunjavanje klimatskih ciljeva EU u skladu s europskim zelenim planom i europskim propisom o klimi. To će se ostvariti putem brojnih mjera, posebno u kontekstu dostupnih emisijskih jedinica za zrakoplovstvo, koje određuju dopuštenu količinu emisija CO2 za zrakoplovne tvrtke. U zrakoplovnom sektoru trenutačno se na dražbama trguje sa 15% emisijskih jedinica, a preostali iznos dodjeljuje se besplatno.

- Ovim izvještajem planira se postupno ukidanje besplatnih jedinica. Tako će se utjecati na količinu prihoda od dražbi koji će biti dostupni za borbu protiv klimatskih promjena i olakšati tranziciju sektora, potaknuti ulaganja u inovacije i upotrebu održivih zrakoplovnih goriva, ali i ulaganja u druge oblike održivih projekata - kaže Glavak.

Jedno od pitanja je i hoće li se ovaj paket mjera i kako odraziti na cijene zrakoplovnih karata?

- Tijekom pregovora, posebno ću imati na umu utjecaj procesa tranzicije na cijene avionskih karata te pokušati osigurati da naši građani što manje osjete nove izmjene sustava - zaključuje Glavak.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. studeni 2024 10:41