Intervju: Mateo Tramontana

Član Uprave Brodotrogira: 'Da bi opstali, moramo brzo dobiti jamstva'

Imamo ugovorena dva polarna kruzera duljine oko 95 metara. Vlada je rekla da Brodotrogir cruise s tim brodovima ulazi u proceduru donošenja odluke za izdavanje jamstava
Mateo Tramontana
 Paun Paunovic / CROPIX

S Mateom Tramontanom, dugogodišnjim članom Uprave Brodotrogira, razgovarali smo o stanju u Brodotrogiru i tvrtkama koje posluju na kompleksu trogirskog brodogradilišta.

Možete li nam reći nešto o knjizi narudžbi u Brodotrogiru?

Dulje vrijeme naša tvrtka Brodotrogir cruise u knjizi narudžbi za američkog naručitelja ima ugovorena dva polarna kruzera duljine oko 95 metara. Da bismo osnažili taj ugovor, treba nam državno jamstvo. Vlada RH je u lipnju donijela zaključak kojim je rekla da Brodotrogir cruise s tim brodova ulazi u proceduru donošenja odluke za izdavanje jamstava. To je, dakle, sada u proceduri. Bez toga posla za koji su potrebna jamstva mi bismo se našli u teškoj situaciji. Nama je taj posao biti ili ne biti. On nama jamči opstojnost, jer bismo se mi u narednim godinama trebali pozicionirati u tu tržišnu nišu. Nakon gradnje tih dvaju polarnih kruzera imamo opciju gradnje još dva. Procedure izdavanja jamstava treba ubrzati. Radimo na opremanju chemical tankera od 45.000 dtw za ruskog naručitelja. Što se tiče gradnje malih kruzera za tjedna krstarenja za brodare iz Krila Jesenice, tu je situacija takva da one brodove koji su se počeli graditi ili koje su bili u gradnji smo nastavili graditi. Neki od njih su i isporučeni. Ali za one koji su bili planirani i koji su se trebali graditi - naručitelji su odgodili gradnju. Dakle, zbog ove situacije vezane uz Covid-19 imamo ozbiljno smanjenu aktivnost. Zaustavljeno je ili odgođeno niz poslova koje smo imali u različitim fazama ugovaranja. Sve se to, naravno, odražava na život tvrtke.

Imate li novih ugovorenih poslova?

Upravo je Brodotrogir cruise ugovorio gradnju jahte duge 52 metra. Plaćen je avans, što znači da je ugovor stupio na snagu. Ne radi se samo o gradnji trupa, nego o gradnji i opremanju kompletne jahte po sistemu ključ u ruke. Ugovor u ovom trenutku ne dozvoljava iznošenje u javnost više detalja o ovom poslu. Ali mogu reći da se radi o ozbiljnom poslu i složenom projektu. Gradnja će početi možda za mjesec a možda za dva ali sigurno do kraja godine.

Dio javnosti je neprijateljski raspoložen oko izdavanja jamstava. Možete li malo pojasniti što to znači?

Jamstvo je nužno za dobivanje avansa za gradnju broda. Vrijednost brodova je u pravilu veća od vrijednosti brodogradilišta. Investitor koji ulaže novac u gradnju, dijelom je financira novcem a dijelom kreditom. Naravno da za taj novac kojim je platio avans on traži jamstvo. U svijetu nigdje jamstva ne osigurava brodogradilište iz svog kapitala, nego postoji suport od države, fondova... Svaka država ima neki svoj model kako se to rješava. Kod nas se radi po principu 80: 20 i izdavanje jamstva tako se ne smatra potporom. Jamstva se u Hrvatskoj ne izdaju samo brodogradilištima nego i ostalim tvrtkama.

Jesu li dovršeni predstečajni postupci za tvrtke iz vaše grupacije?

Nagodba još nije zaključena za Brodotrogir d.d., zato što se jedan vjerovnik žalio. Taj prigovor je trebao biti riješen za 60 dana ali,evo, zbog valjda situacije s Covidom-19, Visoki trgovački sud to još uvijek nije riješio. Predstečajni plan je usvojen na Trgovačkom sudu u Splitu. Ne vidim razlog da taj prigovor ne bude odbačen. Hrvatska brodogradnja Trogir je početkom godine izišla iz predstečaja te sklopila nagodbu s vjerovnicima. Tekol Trogir, tvrtka za antikorozivnu zaštitu, također je okončala postupak predstečajne nagodbe.

Govori se o višku radnika u Brodotrogiru. Je li to istina?

Kada se prestanu graditi tankeri, onda imate višak radnika metalskih zanimanja. Prilikom gradnje malih kruzera nije potreban toliki broj radnika metalske struke. Više su potrebni radnici zanatskih zanimanja. Njih možemo donekle osigurati s partnerskim specijaliziranim tvrtkama. Sada smo u fazi da kroz tvrtku Brodotrogir cruise stvaramo nukleus radnika. Za tu namjenu bi trebali imati između 190 i 200 radnika. Moramo u toj tvrtki zadržati one radnike koji su prilagođeni tim poslovima a one koji nisu, morat ćemo zbrinuti. To su procesi koji će se dogoditi kroz mjesec-dva dana. Višak radnika može biti između 50 i 100, ovisno o tome koliki će intenzitet radova biti na chemical tankeru. Budući da ga treba završiti nama i nadalje trebaju radnici metalskih zanimanja. Po tom pitanju ne treba zabijati glavu u pijesak. Trebamo mijenjati tržišnu nišu i tražiti poslove. Ukupno u Brodotrogiru radi oko 500 radnika.

Što još imate osim brodogradnje?

Imamo servis u Marini Trogir i s partnerima tvrtku Adria Docks koja upravlja remontnim brodogradilištem. Servisa u marini bavi se servisom jahti do 600 tona i nama taj segment iz godine u godinu raste. Prepoznalo nas je tržište kao destinaciju u kojoj mogu dobi kvalitetan servis. Što se tiče remonta kroz Adria Docks, mogu reći kako vrijeme odmiče i to ide sve bolje. Promet raste iz godinu u godinu. Naravno, ova godina zbog problema s Covidom-19 nije relevantna godina.

Što je s vašom brodarskom kompanijom Trogir Maritime?

Mi smo u našem brodogradilištu izgradili dva chemical tankera od 50.000 dtw za tvrtku Trogir Maritime, koja je jedna tvrtka iz grupacije. Dati u dugoročan najam kod norveškog brodara. Petogodišnji ugovor o najmu, prvom chemical tankeru istječe u rujnu. Taj brod je radio pet godina, bez prekida. Nijedan dan nije bio bez posla. Uredno su otplaćivane kreditne obveze, charter je uredno plaćan... Sredinom rujna trebamo ga najvjerojatnije preuzeti u Manili nakon čega trebamo odraditi dokovanje, i ostale servisne i druge obveze. Potom ga trebamo predati u novi čarter i to po boljim uvjetima. Iduće godine isto to nas čeka i u vezi drugog našeg tankera. Pokazalo se da je ovaj projekt, koji smo počeli razvijati prije deset godina pogođen projekt. Pokazalo se da je to upravo ono što treba na tržištu. Ti brodovi su za vrijeme raznih kriza uspješno radili.

Kako je poslovala Marina Trogir?

Marina je u ožujku, travnju, svibnju, odnosno, u mjesecima kada bi trebala početi sezona izgledala tužno. Čarter je živnuo kroz lipanj, srpanj i kolovoz. Nadam se da će se aktivnosti nastaviti kroz rujan i listopad jer ako čarter tvrtke ne budu mogle servisirati svoje obveze, onda će i marine biti u problemima. Nećemo moći naplatiti vez, pružiti servis,...Sve je povezano i svi dijelimo sudbinu. Nautički sektor je pokazao žilavost i u vrijeme Domovinskog rata i za vrijeme financijske i gospodarske krize a i sada za vrijeme korona krize. Prerano je govoriti o rezultatima nautičke sezone jer bi ona trebala trajati još dva mjeseca.

Nećemo prestati graditi brodove

​Vlasnik Kermas energije i Brodotrogira Danko Končar tvrdi da Brodotrogir ne napušta brodograđevnu djelatnost. “Borimo se za održanje brodograđevne djelatnosti u dosta otežanim okolnostima, ali gradnju brodova ne namjeravamo napustiti”, poručuje Danko Končar. Druga je ​Končarova poruka koju je želio poslati da Brodotrogir kao sustav, uključujući marinu, servis brodova i gradnju novih brodova, ima svoju budućnost. “Za sve te djelatnosti ima mjesta. Trenutačne teškoće imaju više uzroka, ali one nisu nimalo drugačije od teškoća koja imaju druga hrvatska brodogradilišta. Da bi brodogradnja mogla opstati u Hrvatskoj, nužna je pomoć društva. Bilo kroz jamstva za buduće poslove ili u nekom drugom obliku. Podrška je potrebna jer brodogradnja sama po sebi teško može izboriti svoje mjesto pod suncem. Ona i u brodograđevnim velesilama poput Kine, Koreje, Japana... ima pomoć države. Svatko ima neki model podrške brodogradnji. Tamo gdje nema modela podrške brodogradnja je u problemima i defenzivi”, pojašnjava Danko Končar.

Tekst je preuzet iz tiskanog izdanja Globusa

Globus
Globus

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
03. studeni 2024 20:26