Promet u hrvatskim trgovinama lani je zabilježio rast od 3,9 posto u odnosu na 2017., objavio je zagrebački Ekonomski institut. Riječ je o stopi rasta u koju je uključena inflacija, a prema podacima EIZG-a rast cijena u našim trgovinama lani je iznosio 1,4 posto.
Veći promet u domaćim trgovinama, navodi EIZG, donio je lani i veću zaposlenost u toj branši, i to za 0,8 posto u odnosu na prethodno godište. Rasle su, u promatranim razdobljima, i bruto plaće u trgovini, za 6,8 posto.
Najveći rast unutar maloprodaje, od 12,6 posto, bilježe nespecijalizirane prodavaonice, a slijede ih benzinske crpke s 12,5 posto povećanja prometa. Jedan od najvažnijih dijelova maloprodaje, trgovina živežnim namirnicama, lani je rasla 3,5 posto. Institut izdvaja i rast prometa trgovine poštom i internetom koja je lani povećala promet za 6,5 posto.
Za razliku od trendova u prometu trgovina i broja zaposlenih, broj tvrtki koje posluje u toj branši lani je smanjen za 1,7 posto u odnosu na prethodnu godinu. I broj obrtnika je manji u promatranim razdobljima, i to za 2,9 posto.
Institut ukazuje i na međugodišnji pad udjela trgovine u domaćem gospodarstvu. Prošlu godinu trgovina je završila s udjelom od 15,7 posto u ukupnoj ekonomiji, što je 2,7 posto manje nego u 2017..
U izvješću EIZG-a upozorava se i na smanjenje konkurentnosti obrtnika koji djeluju u trgovini te smanjenje inozemnih investicija u domaću trgovinu.- Obrtnička trgovina i dalje smanjuje zaposlenost, za 2,5 posto na međugodišnjoj razini u 2018. godini – napominje Institut.
Kad su u pitanju inozemne investicije u domaću maloprodaju, lani su izravna strana ulaganja u imovinu tvrtku iznosila 89 milijuna I 500 tisuća eura, što je, ističe EIZG, značajno manje od stranih investicija iz 2017. kada su ona dosegla 215 milijuna I 800 tisuća eura.
- Ova kretanja ukazuju na to da je hrvatska trgovina na malo postigla zrelost u pogledu stranih izravnih ulaganja i da je manje zanimljiva stranim ulagačima – zaključuje EIZG.
U osvrtu na kretanje cijena u trgovinama, Institut napominje kako cijene, nakon razdoblja kada su imale negativne stope, počinju blago rasti u 2017. i nastavljaju s rastom u 2018. godini, ali, ističe, po usporenoj stopi. Niže cijene, podsjeća se u ovoj analizi, povećavaju kupovnu moć potrošača, poboljšavaju kreditne uvjete, utječu na rast potrošnje kućanstava i pozitivno djeluju na promet u trgovini na malo.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....