Početkom ove godine velike su se kompanije poput Amazona, Googlea i Mete odlučile na značajne rezove broja zaposlenika, a od početka 2022. godine je ukupno više od 300 tisuća zaposlenika u tehnološkom sektoru otpušteno. Izvršni direktor Mete Mark Zuckerberg je, kada je najavljivao otpuštanja, rekao kako je potrebno da kao kompanija postanu uže strutkturirani i pravocrtniji. Andy Jassy, izvršni direktor Amazona, naglasio je pak važnost "pojednostavljivanja" poslovanja u svom e-mailu kojim je najavio drugi val otpuštanja. Zajedno su ove dvije kompanije otpustile ukupno 48 tisuća zaposlenika – samo u posljednjih pet mjeseci.
Tehnološki investitor i član najuže grupe osnivača PayPal-a (grupa bivših zaposlenika i osnivača PayPala koji su od tada osnovali ili razvili nove tehnološke tvrtke) Keith Rabois nedavno je komentirao kako su najveće tehnološke tvrtke prenapuhane i neproduktivne zbog prevelikog broja zaposlenih. Poručio je kako je krajnje vrijeme da se ponovno fokusiraju na to koliki je prihod po zaposleniku. On se izračunava tako da se godišnji prihod tvrtke podijeli s brojem zaposlenika. Zbog toga daje realniji prikaz nego kada se promatraju samo prihodi jer tvrtka s velikim prihodima, a previše zaposlenika, zapravo može biti neučinkovita.
Kada se prihod po zaposleniku velikih tehnoloških tvrtki iz 2022. usporedi s onim iz 2018., jasno je zbog čega je početak ove godine obilježio val otpuštanja njihovih radnika, piše Business Insider.
Amazon, Meta i Twitter su od 2018. godine intenzivno zapošljavali, no niti povećanje prihoda to nije moglo pratiti. Broj zaposlenika u Amazonu je sa 647 tisuća 2017. godine narastao na 1.5 milijuna prošle godine. U istom razdoblju je prihod po zaposleniku pao za 6.9 posto. Meta je svoju radnu snagu udvostručila, dok joj je prihod po zaposleniku pao za 14 posto. Taj je pad još izraženiji u Twitteru - gotovo 60 posto.
John Van Reenen, profesor na Londonskoj školi ekonomije, upozorava da bi težnja za povećanjem broja zaposlenika mogla smanjiti produktivnost.
- To se zna dogoditi jer izvršni direktori često misle ‘što veća kompanija, to bolje‘ i da se treba izgraditi ‘carstvo‘ da bi tvrtka izgledala važno - rekao je.
Kada se usporede prihodi po zaposleniku među kompanijama, Twitter je do kraja prošle godine ostvario najmanji prihod po zaposleniku – 317.333 dolara. Za usporedbu, Alphabet je generirao 1.5 milijuna dolara po zaposleniku. Amazon prihod po zaposleniku je u 2022. bio 333.550 dolara. U slučaju Googlea, povećanje broja zaposlenika podudaralo se s malim povećanjem prihoda koje je generirala svaka osoba sve dok se početkom ožujka nije počelo govoriti o mogućem padu vrijednosti tehnoloških dionica.
Iako su prihodi tehnoloških divova rasli u vrijeme pandemije, takav trend usporava.
- Mnogi su predviđali da će ovo biti trajno ubrzanje koje će se nastaviti čak i nakon završetka pandemije. I ja sam to mislio pa sam donio odluku o značajnom povećanju naših ulaganja. Nažalost, ovo se nije odigralo onako kako sam očekivao - rekao je Zuckerberg u studenom.
- Šefovi tehnoloških kompanija nisu uzeli u potpunosti u obzir da će doći do povratka u offline svijet kada se stvari vrate u neku vrstu normale - rekao je profesor Van Reenen.
Nisu sve tvrtke doživjele pad produktivnosti. Apple, Microsoft i Salesforce su u istom razdoblju uspjeli povećati i broj zaposlenih i prihode po zaposleniku. Appleov prihod po zaposleniku je od 1.9 milijuna 2020. godine u dvije godine narastao na 2.4 milijuna dolara.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....