TALIJANSKI PARADOKS

Zalažu se za embargo, a postali su najveći europski uvoznik ruske nafte: Od veljače je posao ‘eksplodirao‘

Rusija je ovog mjeseca dnevno izvozila u Italiju 450 tisuća barela, što je četiri puta više nego u veljači

Ilustracija, tanker

 Stefanos Kyriazis/Alamy/Alamy/Profimedia/Stefanos Kyriazis/Alamy/Alamy/Profimedia

Dok EU nastoji smisliti kako smanjiti veliku ovisnost o ruskim energentima i raspravlja o uvođenju embargu na rusku naftu, na terenu se zbivaju zanimljivi preokreti te je Italija toliko povećala uvoz ruske sirove nafte da je postala najveći europski pomorski hub za dopremu ruske nafte tankerima, pretekavši na toj poziciju Nizozemsku.

Podaci koje je objavila kompanija Kpler, a prenosi ih Financial Times, pokazuju da je Rusija ovog mjeseca dnevno izvozila u Italiju 450 tisuća barela, što je četiri puta više nego u veljači, te najviše još od 2013. godine, a uglavnom je nafta stizala preko sicilijanske luke Augusta, ali i Trsta.

O čemu se radi? U blizini luke Augusta je rafinerija ISAB koja je u vlasništvu Lukoila te, budući da Lukoil nije pod europskim sankcijama, sada joj doprema povećane količine nafte na preradu. Naime, ta je rafinerija inače dopremala naftu iz različitih izvora, koristeći za financiranje tih transakcija kredite europskih banaka, ali otkako su ti krediti uslijed nametnutih financijskih sankcija zbog rata u Ukrajini postali nedostupni, rafinerija se okrenula ruskoj nafti.

Tako se dogodio paradoks da je, umjesto smanjivanja uvoza nafte iz Rusije, u Italiji njen uvoz povećan, kako za britanski dnevnik kaže lokalni sindikalni povjerenik, koji iznosi i podatak da je prije nametanja sankcija samo 30 posto sirove nafte u rafineriju ISAB dolazilo iz Rusije, a sada je to 100 posto.

ISAB obrađuje do 22 posto sirove nafte u Italiji i izvozi u desetak zemalja, a u tom dijelu Sicilije je jedan od najvećih poslodavaca te sindikati i lokalni političari upozoravaju da bi embargo na rusku naftu doveo do zatvaranja te rafinerije jer ne bi imala što prerađivati.

Istodobno, talijanski premijer Mario Draghi nastoji smanjiti ovisnost Italije o ruskom plinu, a zalaže se i za to da EU uvede embargo na rusku naftu, ali nije jasno što bi vlada u Rimu bila spremna učiniti da ne dođe do zatvaranja sicilijanske rafinerije. Iako neki spominju mogućnost nacionalizacije ISAB-a, u talijanskom ministarstvu gospodarstva kažu da ta opcija trenutno nije na stolu.

Inače, uvoz ruske nafte je skočio i u tršćanskoj luci koja je pak povezana preko naftovoda s dvije rafinerije u Njemačkoj koje su u djelomičnom vlasništvu Rosnjefta. Većina se sirove nafte doprema u Europu tankerima, ali do rafinerija u Bjelorusiji, Poljskoj, Njemačkoj, Slovačkoj, Češkoj i Mađarskoj, dolazi i iz Rusije preko naftovoda Družba.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
05. studeni 2024 13:32