U sjeni snažnog pritiska udruga poslodavaca i sindikata na državu i lokalne vlasti da se s autobusnim prijevoznicima potpišu višegodišnji ugovori o javnom prijevozu, odvija se blokada usklađivanja voznih redova autobusnih linija u zemlji koja, prema nekim procjenama, nanosi štetu tržištu od oko 200 milijuna kuna godišnje.
- Posljednje usklađivanje voznih redova provedeno je 2016., zakon se krši i državu izlaže milijunskim štetama - upozorili su nas poduzetnici okupljeni u Udruzi hrvatskih autobusnih prijevoznika (UHAP), koja se zauzima za izmjene sustava koji uređuje linije u javnom prijevozu. Riječ je o udruzi koju su pokrenuli neki od najvećih prijevoznika putnika na hrvatskim cestama, poput varaždinskog Vinceka, Flixbusa, pulskih Briona i Slavonija busa iz Slavonskog Broda.
Usklađivanje voznih redova, podsjećaju naši sugovornici iz UHAP-a, predstavlja vremensko usklađivanje dolazaka i polazaka autobusnih linija s autobusnih kolodvora, odnosno stajališta, uz poštovanje potrebnih vremenskih razmaka.
- Hrvatska gospodarska komora, na temelju javne ovlasti dobivene od Ministarstva mora, prometa i infrastrukture svake godine, čak dvaput, treba provoditi usklađivanje voznih redova međužupanijskih i autobusnih linija prema trećim državama, odnosno zemljama u regiji BiH, Srbiji i Crnoj Gori. No, HGK to ne čini od 2016. - ističu nezadovoljni prijevoznici.
Uputa Ministarstva
U HGK potvrđeno nam je da je posljednje usklađivanje voznih redova provedeno za 2016. i 2017. godinu, a nakon toga, ističu, nije se provodilo jer je takve upute Komora dobila od Ministarstva prometa.
- Uputom Ministarstva od 5. rujna 2018. obustavljen je redovni i izvanredni postupak usklađivanja do donošenja novog pravilnika. Od stupanja na snagu novog pravilnika u prosincu 2019. HGK je, prema uputi MMPI-ja, provodio samo izmjene postojećih voznih redova - poručili su nam iz Komore.
Preporuku Komori o odgodi usklađivanja voznih redova u Ministarstvu prometa opravdali su potrebom za "racionalnim i ekonomičnim pristupom u odvijanju cestovnog prijevoza putnika".
- Od 2017. nije se radilo usklađivanje voznih redova za nove linije, ali su se do početka 2020. kontinuirano usklađivali prijedlozi voznih redova za izmjenu postojećih linija. Od početka 2020. odobravaju se samo određene izmjene voznih redova na postojećim linijama koje, prema važećim propisima, ne zahtijevaju usklađivanje u odnosu na druge odobrene linije - napominju u resornome ministarstvu.
Unatoč tim nalozima iz ministarstva, unutar Komore cijelo vrijeme radi povjerenstvo za usklađivanje voznih redova. Rad u tom povjerenstvu, kako nam je potvrđeno u Komori, plaćen je, a godišnji trošak rada povjerenstva iznosi 126.537 kuna.
Blokada usklađivanja voznih redova, dodaju naši sugovornici iz redova prijevoznika, zamrzava tržište, onemogućava razvoj tvrtki, sprečava prilagođavanje dionika na tržištu promjenama navika i potražnje putnika. Zakonski okvir, napominju naši izvori, prisiljava prijevoznike da voze na nerentabilnim linijama jer je prilagođavanje promjenama na tržištu blokirano. S druge strane, u HGK skreću pozornost na to da je interes tvrtki za usklađivanje voznih redova u posljednje vrijeme bio slab zbog pandemije.
Cijena "vakuuma"
- Službeni podaci govore o padu od 45 posto broja putnika u linijskom prijevozu u prošloj godini. Stoga je Ministarstvo omogućilo svim prijevoznicima da sami procijene koje će linije ili dijelove linija voziti te da za neodržavanje linija ne budu sankcionirani. Ista odluka još je na snazi - ističu u Komori.
Kada je u pitanju cijena "vakuuma" nastalog zbog neusklađivanja voznih redova, naši sugovornici procjenjuju na milijardu kuna kao izravnoj posljedici takvog stanja na tržištu cestovnog prijevoza putnika.
- Milijardu kuna je gubitak potencijalnog rasta tržišta u proteklih pet godina, koliko bi tržište naraslo da je omogućeno normalno usklađivanje linija, a temeljeno na procjeni rasta tržišta prema studiji utjecaja Europske komisije iz 2017. - navode naši sugovornici.
S druge strane, u Ministarstvu prometa tvrde da odgoda usklađivanja nije prouzročila gubitke, nego, dodaju, upravo suprotno.
- Prema podacima kojima raspolažemo, u 2020. i 2021. godini zbog pandemije izazvane koronavirusom nije se održavalo i ne održava se više od 50 posto odobrenih linija, a dodatni je problem dopuštena popunjenost autobusa zbog provedbe mjera za sprečavanje zaraze - napominju u Ministarstvu.
Komentirajući tvrdnje iz HGK i resornoga ministarstva da zbog zamrzavanja voznih redova nije došlo do financijskog gubitka na tržištu, u UHAP-u, među ostalim, skreću pozornost na činjenicu da Komora i MMPI svoje tvrdnje baziraju na podacima za 2020., godinu koja je, kažu prijevoznici, zbog lockdowna i korone potpuno neadekvatna za bilo kakve računice i usporedbe.
Posebno poglavlje u očitoj konfuziji s reguliranjem autobusnog linijskog prijevoza je aplikacija za usklađivanje voznih redova koja bi trebala digitalizirati organizaciju i raspored prijevoza te zamijeniti postojeći sustav. Prema informacijama iz HGK, resorno ministarstvo zadužilo je Komoru da izradi tu aplikaciju i daljinar, što je Komora i učinila, ali aplikacija se još ne primjenjuje.
- Potrebno je da Ministarstvo izmijeni Pravilnika o obavljanju javnog linijskog prijevoza putnika u cestovnom prometu kako bi se usklađivanje obavljalo putem predviđene aplikacije - tvrde u HGK dok u Ministarstvu kažu da je "izrada elektroničke aplikacije za usklađivanje voznih redova u završnoj fazi" te da se "postupak usklađivanja voznih redova planira provesti u ovoj godini".
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....