U Hrvatskoj je manje kapitala nego vani, i vjerojatno sav kapital koji je dostupan u ovom trenutku ne bi mogao zadovoljiti ni potrebe vas koji ste se danas okupili, ali unatoč tome savjetujem vam da kapital prvo potražite u Hrvatskoj.
Tako je svoje izlaganje o "Fundraisingu za startupe" u sklopu istoimenog meetupa udruženja CRO Startup započeo Božidar Pavlović, stručnjak za finteche i izvršni direktor Jackie Agencyja.
Pavlović je naveo da i sam priprema vlastiti VC fond kako bi pomogao riješiti nedostatak izvora financiranja na hrvatskom tržištu.
BESPLATNO: Preuzmite drugi broj magazina Startup Report - Donosimo popis najaktivnijih startup hubove u Hrvatskoj!
⊕⊕
- Savjetujem da se prvo kapital traži u Hrvatskoj zato što svi vani preferiraju svoje lokalne startupe, a u Hrvatskoj, iako je kapitala malo, važno je i to što lokalni VC-i bolje razumiju hrvatske startupe jer jednom kad startup prikupi kapital shvati da nije sve u novcu već i u potpori koju može dobiti od svog investitora - kaže Pavlović.
Bolje razumijevanje
Srđan Kovačević, suosnivač i izvršni direktor Orqe te član upravnog odbora CRO Startup udruge kaže da s prikupljanjem kapitala osnivači startupa trebaju početi odmah, čim pokrenu startup.
- Mi smo svog prvog investitora upoznali dvije godine prije nego je investirao u nas. U međuvremenu smo upoznali mnogo investitora, ali prikupljanje kapitala ima neku svoju logiku i traži mnogo izgradnje odnosa s ulagačima. Oni prate što radite i biraju trenutak za investiciju koji i njima odgovara - kaže Kovačević.
Dodaje da je važno i da se startup uklapate u profil investicija koje određeni ulagač traži, ali i da odnos koji gradi s članovima tima bude kvalitetan.
Ivor Bihar, suosnivač i operativni direktor Mediatoolkita te operativni direktor Bornfighta, koji je nedavno postao venture builder, kaže da je važno da investitor s članovima tima od startupa gradi ravnopravan odnos, pun uzajamnog poštivanja.
Ključan odnos
- Mnogo toga u prikupljanju kapitala može krenuti krivo i zato je dobro potražiti nekoga tko vam u tome može pomoći sa svojim znanjem i iskustvom. Iako je investitore teško privući, to svakako nije nemoguće. Ako vam se čini nemoguće, onda trebate razmisliti i o svojem proizvodu ili usluzi i zahtjevima prema investitorima, jer je tu sigurno prostor za napredak - kaže Bihar.
Osnivači startupa ipak, kao i Pavlović, navode da ne treba kapital samo tražiti u Hrvatskoj, ali kad se on traži vani treba imati "jaku" priču i jako dobro definiran i plan i cilj.
Matija Šošić, izvršni direktor i suosnivač hrvatskog startupa Waspa, koji je ušao u najpoznatiji startup inkubator na svijetu, Y Combinator, i tamo primio investiciju od 1,5 milijuna dolara, kaže da treba prepoznati i kakav startup imate te po tome odlučiti kako do kapitala.
Ovdje se možete predbilježiti na jedinstveni newsletter o startupima
⊕⊕
- Mi razvijamo tehnologiju koja ubrzava izradu aplikacija. Mi ne možemo generirati prihod prije nego dobijemo kapital da razvijamo naš proizvod, a kako se u našoj regiji radije ulaže u startupe koji odmah mogu pokazati i neki rezultat znali smo da ćemo lakše dobiti kapital vani. Y Combinator je po tom pitanju vrh - kaže Šošić.
Kapital izvana
Navodi da je to puno teži put.
- Wasp je dobra tehnologija, daje rezultate i ima svoje tržište, ali kad smo željeli ući u Y Combinator shvatili smo koliko je važno da imamo i dobar storytelling. Mi smo pričali kako imamo odličnu tehnologiju, ali investitori su željeli čuti kako imamo tehnologiju koja odlično rješava određeni poslovni problem - kaže Šošić.
Hajdi Ćenan, predsjednica udruge CRO Startup istaknula je da je ovo prvi meetup udruge te najavila da će raditi i podcast.
- Želimo graditi naš startup ekosustav i nastavit ćemo s aktivnostima kako bi poboljšali uvjete za rad hrvatskih startupa - zaključuje Ćenan.
O STARTUP REPORTU
Ovdje možete pročitati opširnije o magazinu Startup Report i pretplatiti se na newsletter
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....